kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۷۳۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

قطر: حماس یک جنبش مشروع مقاومتی است نه یک گروه تروریستی

سفیر قطر در الجزایر با انتقاد از اتهامات وارد شده به دوحه مبنی بر حمایت از تروریسم، حماس را یک «جنبش مشروع و مقاومتی» خواند.


در حالی که عربستان و دیگر کشورهای نزدیک به اسرائیل تلاش زیادی را به کار برده اند تا حماس و دیگر  گروه‌های مقاومت فلسطینی مثل حزب‌الله را با بهانه «تروریسم» تحریم کنند، قطر موضع حمایتی جالبی در این مورد گرفته است. به گزارش تسنیم، «ابراهیم بن عبد العزیز سهلاوی» در گفت وگو با روزنامه «الخبر» الجزایر اعلام کرده که «ما از جماعت اخوان المسلمین حمایت نمی کنیم؛ چرا که کشور قطر از دولت ها حمایت می‌کند و با آنها رابطه برقرار می‌کند.» وی درباره حمایت قطر از جنبش حماس  اما گفته که «هر چند آمریکا این جنبش را جزء «سازمان های تروریستی» می داند، اما کشورهای عربی همان طوری که انقلاب مقدس الجزایر را مشروع می دانند، حماس را نیز جنبش مقاومتی مشروع می‌دانند.»«سهلاوی» از متهم کردن حماس به «تروریسم» از سوی سفیر یک کشور عربی، آن هم در خاک الجزایر که ملت آن پیروزی خود در برابر اشغالگران و آزادی سرزمین‌شان به زور سلاح را جشن می‌گیرند، ابراز تعجب کرده و آن را اهانت به رشادت های مردم الجزایر دانست.برخی کشورهای عربی که ید طولایی در حمایت از تروریست‌های تکفیری دارند به بهانه حمایت قطر از جنبش حماس و جماعت اخوان‌المسلمین، آن را به حمایت از تروریسم متهم کرده و روابط خود با این کشور را کاهش داده‌اند. «سامی بن عبد الله صالح» سفیر سعودی در الجزایر اخیرا جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را که در حال نبرد با رژیم صهیونیستی است، به «تروریستی» بودن و تلاش برای تنش‌آفرینی در منطقه متهم کرده بود که این اظهارات وی با واکنش مقامات و شخصیت های الجزایری مواجه شد. رژیم صهیونیستی اما از این مواضع به شدت استقبال کرد.
قدردانی از ایران
خبر دیگر اینکه، «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر در مصاحبه با روسیا الیوم، ایران را تنها راه تنفس برای کشورش توصیف کرد. وزیر دفاع قطر تاکید کرد، ایران حریم هوایی خود را به روی ما در بحرانی که «برادران» (در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) به راه انداختند، باز کرد. ایران تنها راه تنفس برای قطر پس از محاصره ظالمانه دیگر کشورهای همسایه است. ایران نیازهای قطر به بعضی مواد غذایی را تامین کرد. آیا جزای خوبی غیر از خوبی است؟ این اظهارات در حالی است که عربستان تلاش زیادی را به کار برده است تا روابط کشورهای خلیج فارس با ایران را محدود کند.