kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۷۲۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵

خشونت پلیس فرانسه علیه پناهجویان صدای دیده‌بان حقوق بشر را درآورد

چند روز بعد از اینکه اعلام شد، صدها کودک پناهجو در انگلیس و آلمان به دام باندهای فساد افتاده‌اند خبر رسیده دیده‌بان حقوق بشر از برخورد «خشن» پلیس فرانسه با پناهجویان در شهر ساحلی کاله به شدت انتقاد کرده است.

سرویس خارجی-

حقوق بشر فرانسوی چند سالی است خلاصه شده در حمایت از تروریست‌ها و یورش به قربانیان تروریسم. شاید پناهجویانی که طی سه سال گذشته با تلاش طاقت فرسا سعی داشتند خود را به فرانسه برسانند اگر بینش امروز خود را داشتند کشور دیگری را برای مهاجرت انتخاب می‌کردند. اردوگاه آوارگان در شهر بندری فرانسه در همین راستا بارها مورد هجوم پلیس فرانسه قرار گرفته است، به طوری که دیده‌بان حقوق بشر سرانجام دیروز (چهارشنبه) از دولت فرانسه خواست تا خشونت علیه پناهجویان در کمپ کاله را فوراً متوقف کند. صدها تن از مهاجران و پناهجویان به رغم برچیده شدن چادرها در این کمپ موسوم به «جنگل» به آنجا بازگشته‌اند.
به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی موسوم به «شبیه زندگی در جهنم» نوشته، پلیس «مکررا» پناهجویان را به امید آنکه آنها از این شهر ساحلی خارج شوند، مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. دیده‌بان حقوق بشر بر پایه مصاحبه با حدود ۶۰ پناهجو و مهاجر در این ناحیه نوشته «پلیس از اسپری فلفل برای کودکان و پناهجویان بالغ که خواب هستند، استفاده و به صورت مداوم چادرهای خواب یا کیسه خواب‌ها و پوشاک آنها را مصادره می‌کند و گاهی آب و غذای آنها را هم از بین می‌برد.»
مقام‌ها در وزارت کشور فرانسه و دولت منطقه‌ای هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرده چنین اقداماتی نقض ممنوعیت رفتار غیرانسانی و برخورد تحقیرآمیز و نیز استانداردهای بین‌المللی عملکرد پلیس است. مقام‌های محلی و ملی باید فورا و به وضوح پلیس را به تبعیت از استانداردهای بین‌المللی در استفاده از زور و خودداری از رفتاری هدایت کنند که مانع از ارسال کمک‌ها می‌شود.» مقام‌های دولت فرانسه و آژانس‌های امداد برآورد می‌کنند، حدود ۶۰۰ پناهجو که از جنگ و فقر‌گریخته‌اند، در مناطق بندری شمال فرانسه مستقر شده‌اند. اکثر آنها برای ورود به انگلیس تلاش می‌کنند.یکی از پناهجویان در این مصاحبه‌ها گفته: «از زمانی که سال گذشته کمپ‌ کاله را خراب کردند، دیگر جایی برای خوابیدن و یا غذا خوردن وجود ندارد. زندگی جهنم شده است.»
این اتهامات علیه سوء رفتار پلیس فرانسه تاییدی بر گفته‌های سایر پناهجویان و نماینده انجمن‌های محلی است که ماه گذشته در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها مطرح کرده بودند.