kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۶۵۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
رئیس‌سازمان خصوصی سازی برخلاف وعده قبلی خود اعلام کرد

زمان واریز سود سهام عدالت مشخص نیست

در حالی که رئیس‌سازمان خصوصی سازی در خردادماه سال جاری از پرداخت اولین سود سهام عدالت تا سه ماه آتی خبر داده بود، روز گذشته اعلام کرد: فعلاً نمی‌توان زمان دقیقی برای واریز سود سهام‌عدالت مشخص کرد!




به گزارش تسنیم، پوری حسینی در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به فاز نخست آزادسازی سهام عدالت گفت: 47 میلیون از 49 میلیون نفری که سهام عدالت دریافت کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به این سامانه اقدام به مشاهده صورت‌حساب و تسویه اقساط خود کنند که البته دو میلیون نفر باقی مانده از متوفیان این سهام هستند.
وی افزود: فاز دوم آزادسازی سهام عدالت نیز از 20 فروردین امسال با دریافت شماره شبای حساب بانکی مشمولان برای واریز نقدی سود این سهام اجرایی شده است که تا کنون 29 میلیون نفر شماره شبای خود را وارد سامانه کرده‌اند که از این تعداد 27 میلیون شماره شبا تأیید نهایی شده و دو میلیون شبای دیگر هم در مرحله بررسی و تأیید نهایی هستند.
رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی در ادامه با دعوت از 20 میلیون مشمولی که شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت ارائه نداده‌اند، گفت: در فاز نهایی مرحله دوم آزادسازی سهام عدالت قرار بر این است تا پس از دریافت و تأیید شماره شبای مشمولان طبق قانون، سود نقدی میان آنها توزیع شود.
پوری حسینی ادامه داد: بر این اساس تاکنون از 49 شرکت در سبد سهام عدالت که قیمت‌گذاری قطعی آنها انجام شده، 46 شرکت به مجمع رفته‌اند که از این تعداد 30 شرکت اقدام به تقسیم سود کرده‌اند و 16 شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده‌اند.
وی در خصوص میزان سود تقسیمی میان مشمولان بیان کرد: از 3345 میلیارد تومان سود تقسیمی تا به امروز، سود آن دسته از مشمولانی که سهام عدالت آن‌ها از محل تخفیفات ارائه شده و تسویه دلبخواهی اقساط، یک‌میلیون تومان می‌ارزد، 125 هزار تومان است که پیش‌بینی می‌شود با برگزاری مجمع سه شرکت باقی‌مانده سود دریافتی سهام عدالت از شرکت‌ها در مجموع به بیش از چهار هزار میلیارد تومان برسد که در این صورت به هر مشمول 150 هزار تومان سود خواهیم داد.
رئیس‌کل سازمان خصوصی‌سازی ادامه داد: یعنی هر خانوار پنج نفره 750‌هزار تومان سود می‌گیرد که البته این سود به‌خلاف یارانه به حساب خودِ مشمول واریز می‌شود و تمامی سودها به حساب سرپرست خانوار واریز نخواهد شد.
پوری حسینی تصریح کرد: همچنین مشمولان می‌توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت و مشاهده صورت‌حساب خود از میزان ارزش سهام عدالت خود آگاهی پیدا کنند و بر اساس میزان ارزش سهام عدالت به آنها سود تعلق خواهد گرفت، به‌عنوان مثال اگر سهام عدالت مشمولی 530 هزار تومان ارزش داشته باشد و بقیه اقساط خود را تسویه نکرده باشد، این مشمول 53 درصد از رقم 125 هزار تومان سود را دریافت خواهد کرد که حدود 65 هزار تومان می‌شود.
وی در خصوص زمان واریز سود نقدی میان مشمولان گفت: فعلاً نمی‌توان زمان دقیقی برای این کار مشخص کرد چرا که توزیع سود از اختیارات سازمان خصوصی‌سازی نیست و برای این منتظر چراغ سبز شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی هستیم.
این در حالی است که در اوایل خرداد ماه سال جاری پوری رئیس‌سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود: به محض ورود نخستین سود نقدی شرکت‌ها در سامانه سهام عدالت حداکثر تا سه ماه آینده نخستین سود مشمولان سهام عدالت توزیع خواهد شد.
پرونده خصوصی سازی در سال جاری بسته نمی‌شود
رئیس‌کل سازمان خصوصی سازی خاطر نشان کرد: با توجه به تعداد شرکت‌ها و بنگاه‌های باقی مانده در لیست واگذاری‌ها، نباید انتظار پایان خصوصی سازی در سال 96 را داشت و با این حال تلاش می‌کنیم با فراهم آوردن سازوکار‌های لازم در دولت دوازدهم با انرژی بیشتری واگذاری‌ها را دنبال کنیم.