kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۸
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی هشدار داد

وقوع بیشترین کلاهبرداری‌های اینترنتی در فضای سایت‌های «شیپور» و «دیوار»

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی گفت: براساس بررسی‌های انجام شده دریافتیم که در فضای سایت‌های «شیپور» و «دیوار» کلاهبرداری‌های اینترنتی بیشتر رخ می‌دهد.


به گزارش فارس، سرهنگ محمدرضا اکبری با بیان اینکه ۱۲ درصد مجموع جرائم اتفاقی در کشور مربوط به جعل و کلاهبرداری است، گفت:در آسیب شناسی‌های انجام شده مشخص شد ۹۰ درصد پرونده‌های جعل به کلاهبرداری ختم می‌شود.
اکبری افزود: در سال‌های اخیر فضای مجازی در دنیا و ایران رشد داشته و برخی شرکت‌ها با هدف فروش خدمات و کالا اقدام به بارگذاری یک سری از صفحات کرده‌اند.
وی ادامه داد: البته ما هم از این موضوع که باعث سهولت کار شهروندان می‌شود استقبال می‌کنیم اما یک سری خلاءها که از سوی خریدار و فروشنده رخ می‌دهد باعث می‌شود فروشنده مالش را از دست بدهد و خریدار پولش را.
معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با بیان اینکه ما امروز شاهد هستیم که در فضای دو سایت «شیپور» و «دیوار» بیشترین کلاهبرداری‌های اینترنتی رخ می‌دهد، گفت: البته ما می‌دانیم که این دو سایت کلاهبردار نیستند بلکه افراد سودجو و شیاد از فضای این دو سایت برای رسیدن به مقاصد شوم خود استفاده می‌کنند.
سرهنگ اکبری در تشریح این نوع کلاهبرداری افزود: به طور مثال فروشنده که یک سارق حرفه‌ای است تصویر موتور سیکلت سرقتی یا حتی خودروی سرقتی را با پلاکی که پوشانده شده در سایت دیوار یا شیپور قرار می‌دهد، خریدار با توجه به رقم پایین پیشنهاد شده از سوی فروشنده ترغیب می‌شود که این کالا را خریداری کند و حتی حاضر می‌شود بخشی از پول را بپردازد و مابقی را به روز تعویض پلاک موکول کند فارغ از اینکه وسیله فروخته شده سرقتی است.
به گفته وی، در برخی موارد دیده شده یک کالایی در این دو سایت تبلیغ شده و خریدار برای آنکه آن کالا را از دست ندهد بخشی از پول را به عنوان بیعانه به فروشنده پرداخت کرده اما بعد از آن دیگر گوشی تلفن خاموش شده و پاسخگویی نداشته است.