kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۶۰۷
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

وارونه شدن اوضاع علیه آل‌سعود/قطر برای گفت‌وگو شرط گذاشت

قطر برای شروع گفت‌وگو با چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر دو شرط گذاشت.



وزیر خارجه قطر دو اصل را برای گفت‌وگو با کشورهای تحریم‌کننده قطر تعیین کرد و گفت: این کشورها باید قبل از آغاز گفت‌وگو با قطر این دو اصل را رعایت کنند. به گزارش ایسنا، «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی»، وزیر خارجه قطر به شبکه خبری الجزیره گفت: «اصل اول برای گفت‌وگو با کشورهای تحریم‌کننده احترام به حق حاکمیت کشورها و قوانین بین‌المللی بوده و اصل دوم این است که گفت‌وگو منجر به تعهدات متقابلی شود که همه طرف‌های بحران ملزم به رعایت آن باشند.»
وی تاکید کرد: «هماهنگی‌های امنیتی قطر با عربستان که با آغاز بحران اخیر منطقه متوقف شد، عربستان را از حملات تروریستی متعددی نجات داد.» وزیر خارجه قطر در ادامه ادعای مطرح شده از سوی امارات مبنی بر اینکه این کشور حسابی در بانک مرکزی قطر به ارزش ۸۰۰ میلیارد دلار برای حمایت از تروریسم دارد را رد کرد. چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر از 15 خرداد گذشته روابط دیپلماتیک خود با قطر را با طرح ادعای حمایت دوحه از تروریسم قطع کردند.
از سوی دیگر، خبرگزاری دولتی عربستان اعلام کرد که عربستان، مصر، امارات متحده عربی و بحرین 9 فرد و 9 شرکت را به اتهام ارتباط با قطر و فعالیت‌های تروریستی در فهرست سیاه قرار داده‌اند. بر اساس این گزارش، 4 کشور عربی که پیش از این نیز ده‌ها مقام مرتبط با قطر را در فهرست سیاه قرار داده بودند. ورودی‌های جدید به این فهرست شامل شرکت‌هایی از لیبی و یمن هستند و افرادی نیز از قطر یمن و کویت به فهرست سیاه افزوده شده‌اند. این افراد متهم به داشتن روابط مستقیم با مقام‌های رسمی قطری شده‌اند. کشورهای عربی این افراد و شرکت‌ها را به دست داشتن در تامین مالی گروه‌های تروریستی فعال در سوریه از جمله جبهه النصره کرده‌اند.
خبر دیگر اینکه، پایگاه اطلاع رسانی «اسکای نیوز عربی» که با خاندان حاکم در «ابوظبی» ارتباط دارد، از انتشار اسنادی خبر داد که بنا به گفته این رسانه نشان می‌دهد قطر پشت حملات تروریستی 11 سپتامبر در نیویورک‌ بوده است. نشریه آمریکایی فارین پالیسی در این خصوص گزارش کرد، اسکای نیوز عربی که صاحب آن «منصور بن زاید آل نهیان» پسر امیر پیشین امارات متحده عربی است، در صدد است تا روز چهارشنبه هفته جاری، اسنادی تحت عنوان «قطر....جاده‌ای به سوی منهتن» را منتشر کند. این اسناد بر دیدار مغز متفکر حملات 11 سپتامبر یعنی «خالد شیخ محمد» از قطر در سال 1996 و همچنین «حمایت طولانی‌مدت قطر از وی به ویژه حمایت و کمک مالی برای رسیدن به اهداف و طرح‌های تروریستی‌اش» متمرکز شود. این در حالی است که تاکنون اسناد زیادی از نقش عربستان در این حملات منتشر شده است و حتی دادگاه‌های آمریکا نیز عربستان را در این مورد محکوم کرده‌اند.