kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۵۳۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹

حکم اعدام 29 جوان شیعه عربستانی از سوی آل‌سعود صادر شد

رژیم آل‌سعود حکم اعدام 29 نفر از ساکنان مناطق شیعه‌نشین این کشور را صادر کرد.


به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری «العهد»، در ادامه سرکوبگری‌ها و تدابیر شدید آل‌سعود علیه ساکنان شیعه‌نشین عربستان، این رژیم با حکم اعدام 29 نفر از ساکنان مناطق شیعه‌نشین قطیف، الاحساء و مدینه منوره موافقت کرد. اسناد حقوقی از این محاکمه‌ها نشان می‌دهد متهمان حتی از داشتن وکیل درجریان بررسی و تحقیق برخوردار نبوده و برای گرفتن «اعترافات» شکنجه شده‌اند.
برخی از متهمان هم در جریان جلسات دادگاه گفته‌اند، «برای گرفتن اعترافات دروغین مورد تعرض و شکنجه جسمی و روحی قرار گرفته‌‌اند.» برپایه این گزارش، مقامات سعودی از اصطلاح تروریسم برای اجرای برخی قوانین و مجازات‌های سخت مرتبط با آزادی‌ها و حقوق اساسی مانند حق آزادی بیان و تظاهرات مسالمت آمیز استفاده می‌کنند.
این رژیم قرون و سطایی غالبا محکومان به اعدام را با شمشیر گردن زده و اجساد بدون سر آنها را در معابر عمومی به نمایش می‌گذارد! آل‌سعود در برابر انتقاد سازمان‌های حقوقی از جمله سازمان حقوق بشر و سازمان عفو بین‌الملل همواره از دستاویز مقابله با چالش‌های امنیتی برای اجرای حکم اعدام و زندان‌های طولانی مدت استفاده می‌کند. البته نباید نقش دلارهای سعودی و حمایت‌های آمریکا و غرب از این کشور را هم دست کم گرفت!