kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
توصیه نشریه فارین افرز به کاخ سفید:

تغییر رژیم در ایران جواب نمی‌دهد مقامات ایران را ترور کنید!


پایگاه اینترنتی نشریه «فارین افرز»(ارگان شورای روابط خارجی آمریکا) در گزارشی نوشت: «ماموریت دولت آمریکا اکنون مطالعه راه‌هایی است که ما می‌توانیم از طریق آن، از بحران‌های فزاینده ایران امتیاز بگیریم، تا یکی از سرسخت‌ترین دشمنان آمریکا را (از قدرت) کنار بزنیم».
در ادامه گزارش آمده است: پس از انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹، جمهوری اسلامی یک چالش استراتژیک برای ایالات متحده بود. برای مواجهه با اقدامات ایران، از نقض حقوق بشر تا برنامه هسته‌ای، شماری از کارشناسان و متخصصان امر، واشنگتن را به اعمال فشار بیشتر بر رژیم سوق داده‌اند. ولی به طور معمول، پیشنهادات آن‌ها نقص‌های اساسی دارد. برای مثال، برخی معتقدند که حملات هوایی می‌تواند فعالیت‌های هسته‌ای ایران را متوقف کند. ولی این دسته، نمی‌توانند راهبردی واقعی برای بعد از این حملات ترسیم کنند و به قدر کفایت پیچیدگی‌های مسئله را ترسیم نمی‌کنند. برخی بر تغییر رژیم به عنوان تنها راه برای توقف سوءرفتارهای ایران، یک بار برای همیشه، تاکید می‌کنند، ولی قادر به ارایه ابزارهای لازم برای رسیدن به آن نقطه و پایدار نگه داشتن نتایج آن نیستند.
فارین افرز افزود: تاریخچه طولانی تغییر رژیم توسط ایالات متحده نشان می‌دهد که کمابیش دو شیوه برای تحقق هدف (براندازی) در ایران وجود دارد: پشتیبانی از جناحی در ایران که موضع دوستانه‌تری نسبت به آمریکا دارد. یا تهاجم نظامی به آن برای تغییر ساختار سیاسی. گرچه، حتی اگر فرض کنیم که تغییر رژیم در جهت منافع ایالات متحده است، هیچ کدام از این استراتژی‌ها به غایت مورد نظر واشنگتن ختم نمی‌شود.
ارگان شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه تصریح کرد: به لحاظ نظری، سه گزینه می‌تواند مورد حمایت آمریکا در ایران باشد: نخست، سازمان مجاهدین خلق(منافقین)، دومین گزینه می‌تواند جنبش سبز باشد، در آخر نیز ایالات متحده می‌تواند از سلطنت‌طلب‌هایی حمایت کند که بعد از انقلاب از کشور فرار کردند. پسر آخرین شاه ایران، رضا پهلوی، اکنون ساکن آمریکاست و دست‌کم روی کاغذ می‌تواند برای طلب تاج و تخت به ایران بازگردد.
به گزارش مشرق، فارین افرز تصریح کرد: همه این گروه‌ها از فقدان سرمایه سیاسی و پشتیبانی عمومی یا اراده برای همکاری با ایالات متحده جهت سرنگونی رژیم رنج می‌برند. در نتیجه، گزینه دیگری که ارزش بررسی دارد، عملیات مخفی برای حذف چهره‌های کلیدی رژیم است. برای مثال، جامعه اطلاعاتی آمریکا می‌تواند مسئولیت ترور [مقامات] یا فرماندهان سپاه را بر عهده بگیرد. با این حال، این هم مسایل واشنگتن با تهران را حل نخواهد کرد.