kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۰

فارین پالیسی: تحریم نفتی ایران شکست خورده است

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارشی نوشت با افزایش صادرات نفتی ایران تردیدها در مورد تاثیر‌گذار بودن راهبرد تحریم بیش از پیش افزایش یافته است.

کیت‌جانسون نویسنده گزارش فارین پالیسی نوشت: شاید دولت باراک اوباما روی این مسئله شرط‌بندی کند که تحریم صادرات نفت، ایران را به امتیازدهی هسته‌ای وا می‌دارد، اما این کشور اکنون نفت بیشتری در مقایسه با هر زمان دیگری صادر می‌کند و این امر تردیدها در مورد نحوه تاثیرگذاری راهبرد تحریم‌ها را افزایش می‌دهد.
وی افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که صادرات نفت خام ایران در ماه فوریه با افزایش خرید چین، هند و کره‌جنوبی به یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز رسیده است.
به بیان دیگر، صادرات نفت ایران از قرار معلوم جهش یافته و در سطحی بالاتر از زمان اعلام توافق موقت اواخر سال گذشته مانده است و درآمد این حوزه، منبع کلیدی درآمدی دولت ایران است.
به گزارش ایرنا، نویسنده با اشاره به تلاش لابی‌های ضد ایرانی در آمریکا، افزوده است: اکنون ارقام جدید آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد که چین و هند همچنان خریداران بزرگ نفتی ایران هستند و این امر به رغم تلاش‌های آمریکا برای واداشتن این دو کشور به کاهش میزان مصرف صورت می‌گیرد.
کیت جانسون در پایان نوشته است: در همین حال، افزایش صادرات نفت ایران در حالی روی می‌دهد که مسکو تلاش‌های تحت رهبری واشنگتن برای ادامه فشار بر تهران را به چالش می‌کشد.
گزارش فارین پالیسی در حالی منتشر می‌شود که مقامات آمریکا همچنین از انتشار خبر قرارداد نفتی 20 میلیارد دلاری بین ایران و روسیه نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.
از سوی دیگر «دیوید ایگناتیوس» تحلیلگر روزنامه واشنگتن‌پست نیز در یادداشتی آخرین تحولات گفت‌وگوهای هسته‌ای را در میانه بازه 6 ماهه توافق ژنو بررسی کرده است.
به نوشته ایگناتیوس در حالی که مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 برای دستیابی به توافقی نهایی در جریان است؛ هر دو طرف از پیشرفت آرام و مستمر برای کاهش اختلافات گزارش می‌دهند؛ اما هنوز توافقی کسب نشده است.
تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست در ادامه اخبار مربوط به حل و فصل اختلاف نظر درباره رآکتور اراک را یکی از نشانه‌های پیشرفت مذاکرات برآورد می‌کند و می‌افزاید: زمانی که در تهران با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در ماه دسامبر گفت‌وگو می‌کردم به نظر می‌رسید اراک یکی از عوامل برهم خوردن توافق باشد اما گویا مذاکره‌کنندگان گزینه‌ای را که راهکار برد-برد نامیده‌اند یافته‌اند. علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرد این موضوع تقریبا حل شده است و باز طراحی راکتور برای کاهش میزان پلوتونیوم تولیدی پیشنهاد مورد قبول است.
تحلیلگر واشنگتن پست در پایان می‌نویسد: گفت‌وگوها طی 3 ماه آینده بر مسائل کاملا فنی متمرکز می‌شود و سوال اصلی این است که آیا جمهوری اسلامی واقعا آماده تطابق و سازگاری بنیادین خود با غرب هست یا خیر؟