kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۳۸۷
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸

شمار قربانیان ناآرامی‌های قدس به ۶ شهید و ۶۰۰ زخمی افزایش یافت

در پی افزایش شدت درگیری‌ها میان جوانان فلسطینی معترض به مسدود شدن درهای مسجدالاقصی و نیروهای اشغالگر اسرائیلی و افزایش تعداد شهدا به 6 نفر و مجروحین به 600 نفر شورای امنیت اعلام کرد امروز جلسه اضطراری تشکیل می‌دهد.


سرویس خارجی-

درگیری‌ها میان جوانان فلسطینی و نیروهای اشغالگر اسرائیلی در جنوب مسجدالاقصی و همچنین در قدس شرقی اشغالی شدت گرفته است. طبق گفته شاهدان، نیروهای اشغالگر از انواع جدیدی از بمب‌های صوتی آتش‌زا که «کارآمدی بیشتری دارند»، استفاده کرده و در مقابل جوانان فلسطینی هم به سمت آنها سنگ و بطری‌های شیشه‌ای پرت می‌کنند. منابع فلسطینی می‌گویند اقدام نیروهای رژیم اشغالگر در استفاده از بمب‌های جدید به این معناست که این رژیم قصد آرام کردن اوضاع را نداشته و خواهان تشدید اوضاع است. این درگیری‌ها که روز شنبه و بعد از جمعه خونین شدت گرفته، دو شهید و 145 مجروح دیگر برجا گذاشت. به این ترتیب تعداد شهدای ناآرامی‌های قدس در دو روز گذشته به 6 نفر و مجروحین به حدود  600 تن رسیده است. این درگیری‌ها پس از تصمیم مسئولان رژیم صهیونیستی جهت نصب گیت‌هایی در ورودی‌های مسجدالاقصی به اوج رسید و این درحالی است که پس از درگیری‌های شدید در شهر قدس، رژیم صهیونیستی اعلام کرد ردیاب‌های فلزی را با گیت‌های بازرسی بدنی در مسجدالاقصی جایگزین می‌کند. البته ساعاتی بعد نتانیاهو پس از شرکت در جلسه امنیتی کابینه اعلام کرد هیچ تغییری در ورودی‌های بازرسی اعمال نخواهد کرد! وضعیت حاکم بر مسجدالاقصی در 50 سال گذشته بی‌سابقه عنوان شده است.
کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از هفته قبل و درپی وقوع عملیات استشهادی در مسجدالاقصی ضمن بستن درب‌های این مسجد به روی مسلمانان، ردیاب‌های فلزی و دوربین‌های مداربسته در ورودی‌های این مکان مقدس نصب کرده است.این رژیم همچنین با استقرار هزاران نیروی امنیتی و پلیس در شهر قدس اشغالی، به آنها اختیار تام داد هر نوع اقدامی که برای حفظ امنیت اسرائیلی‌ها لازم دید، بدون تعلل انجام دهد.
نشست اضطراری شورای امنیت
با بدتر شدن اوضاع، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست مصر، فرانسه و سوئیس امروز قرار است نشست «اضطراری» تشکیل دهد. این 3 کشور از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده‌اند در مورد حوادث اخیر قدس و تشدید درگیری‌ها در اطراف مسجدالاقصی نشست فوری تشکیل دهد. نماینده سوئیس در شورای امنیت در این‌باره گفته؛ در این نشست راه‌های تعامل با خشونت‌های اخیر در فلسطین اشغالی بررسی خواهد شد. آنتونی گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز با صدور بیانیه‌ای نسبت به درگیری‌های قدس ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتن‌داری طرفین شده است.
نکته جالب توجه در موضع‌گیری‌های این سازمان و آن کشور این که، بدون کوچکترین اشاره‌ای به جنایات رژیم صهیونیستی، صرفاً طرفین! به خویشتنداری دعوت می‌شوند.
پرچم اسرائیل در لندن لگدمال شد
مخالفان جنایات رژیم صهیونیستی در انگلیس اما با تجمع در لندن مقابل سفارت رژیم صهیونیستی، پرچم این رژیم را آتش زدند. تظاهرکنندگان شعار می‌دادند، «مسجدالاقصی را نجات دهید» ، «فلسطین را آزاد کنید»، «اقصی ما تو را تنها نمی‌گذاریم» ، «اسرائیل دولت تروریستی است، اشغال‌گری را متوقف کنید». مردم پرچم‌های این رژیم را لگدمال کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، این درحالی است که گروهی با حمایت پلیس لندن مقابل این سفارتخانه در حمایت از جنایات صهیونیست‌ها حاضر شدند که به درگیری با تجمع کنندگان حامی فلسطین منجر شد. هجوم انبوه معترضان سیاست‌های متجاوزانه رژیم صهیونیستی به سمت طرفداران این رژیم اشغالگر در لندن، سبب شد تا صهیونیست‌ وحشت‌زده پا به فرار گذاشته و با اسکورت پلیس انگلیس از محل تجمع دور شوند.
قدس خط قرمز است
اتحادیه عرب هم در واکنش به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی در قدس و مسجدالاقصی تأکید کرده که قدس خط قرمز است و اسرائیل با آتش بازی می‌کند.
«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در این‌باره گفته، «اعمال تدابیر امنیتی برای ورود به حرم قدس بحران بزرگی را در جهان عرب و اسلام شعله‌ور می‌سازد چرا که مسلمانان تعدی به مسجدالاقصی را نمی‌پذیرند.»