kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۳۱۷
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴

جمعه سیاه قدس /اسرائیل 4 فلسطینی را کشت 450 نفر را زخمی کرد

نظامیان اسرائیلی با تیراندازی به سوی فلسطینیان معترض به بستن مسجد الاقصی در تظاهرات «روز خشم» 4 نفر را شهید و دست‌کم 450 نفر را مجروح کردند. شدت درگیری‌ها کم‌سابقه عنوان شده است.


سرویس خارجی-

در پی آغاز  تظاهرات «بزرگ» فلسطینی‌های معترض به بستن در‌های مسجد‌الاقصی و تبدیل قدس به پادگان نظامی در روز «جمعه خشم»، اشغالگران اسرائیلی با تیراندازی مستقیم به سوی فلسطینیان، 4 نفر را شهید و 450 نفر را  هم زخمی کردند. برخی گزارش‌ها حاکی است، فلسطینی‌ها از ناحیه چشم هدف گلوله قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند! رسانه‌های خبری با استفاده از عناوینی مثل «بدترین نوع خشونت‌ها» در جریان تظاهرات «جمعه خشم» تلاش کردند شرایط را به تصویر بکشند. این در حالی است که سه اسرائیلی نیز در عملیات مقاومتی در رام‌الله کشته شدند. این سه اسرائیلی در حمله با سلاح سرد در شهرکی در کرانه باختری چند ساعت بعد از شهادت سه فلسطینی و زخمی شدن حدود ۴۵۰ تن دیگر به هلاکت رسیدند. در واقع چهارمین شهید روز جمعه مربوط به عملیات استشهادی است که جمعه‌شب روی داد و یک فلسطینی طی آن سه شهرک‌نشین را کشته و یک تن دیگر را در شهرک «حملیش» در غرب رام‌الله زخمی کرد. عامل این عملیات «عمر عبدالجلیل العبد» 18 ساله است و وصیتنامه وی به نحوی گسترده در شبکه‌های مختلف منتشر شده است. همچنین نیروهای ارتش صهیونیستی به سمت فلسطینیان در نوار مرزی غزه تیراندازی کرده و عده‌ای را هم در آنجا زخمی کردند.
یورش به محل زندگی عامل استشهادی
شبکه «المیادین» در همین رابطه گزارش داده نظامیان رژیم صهیونیستی به روستای «کوبر» در نزدیکی رام‌الله که محل زندگی مجری عملیات است، یورش بردند و آژیرهای هشدار در شهرک‌های صهیونیستی «حملیش» و «عتیرت» به صدا در آمد و از شهرک‌نشینان خواسته شد در منازل خود باقی بمانند.
تحلیلگران معتقدند رژیم صهیونیستی با حمله به نمازگزاران و بستن درهای مسجدالاقصی در جمعه هفته پیش، تصور می‌کرد که از فلسطینیان به خیال خود «زهره چشم» گرفته و جلوی عملیات مقاومتی آنان را خواهد گرفت در حالی که انتفاضه سوم فلسطینی‌ها موسوم به  انتفاضه قدس همچنان شعله می‌کشد و صهیونیست‌ها را خاکستر می‌کند.
اوضاع برای صهیونیست‌ها طوری شده که روزنامه یدیعوت آحارونوت از دولت رژیم صهیونیستی خواست گیت‌های کارگذاشته شده برای ورود به مسجدالاقصی را که از جمله مهم‌ترین دلایل خشم فلسطینی‌هاست، فورا جمع کند.
واکنش‌ها
جنبش حماس اما عملیات استشهادی جوان فلسطینی در کرانه باختری را تبریک گفت و ملت فلسطین در سراسر کرانه باختری، قدس و نوار غزه را به ادامه مبارزه علیه دشمن صهیونیستی و نیز یاری مسجدالاقصی فراخواند.سخنگوی گردان‌های «القسام» شاخه نظامی حماس نیز اعلام کرد: «اگر دشمن صهیونیستی جرأت دست‌درازی به مسجدالاقصی و جنگ علیه قدس کند، آتش زیر خاکستر و انتفاضه قدس شعله‌ورتر خواهد شد.»
جنبش «الاحرار» هم «عملیات قهرمانانه کرانه باختری»‌ را «پاسخی خوب بر جنایات رژیم صهیونیستی و بستن مسجدالاقصی» خواند.کمیته‌های مقاومت نیز این عملیات را تبریک گفته و تاکید کردند «نبرد برای دفاع از قدس ادامه پیدا خواهد کرد و ملت فلسطین قادر به پاسخ به دشمن و شکست توطئه‌های خصمانه آن است.» محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز اعلام کرد ارتباط در تمامی سطوح با رژیم صهیونیستی به دلیل بستن درهای مسجدالاقصی معلق خواهد شد.
معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل اما اتهام نادیده گرفتن ریختن خون فلسطینی‌ها به دست نیروهای اسرائیلی از سوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل را رد کرد و مدعی شد:‌ «دو طرف اسرائیل و فلسطین مورد توجه دبیرکل سازمان ملل هستند و سازمان جانب هیچ یک را علیه دیگری نگرفته است و اخبار در این زمینه صحت ندارد!» کاخ سفید نیز  بدون کوچکترین اشاره‌ای به جنایات رژیم صهیونیستی خواهان حل و فصل درگیری‌ها شد. مصر نیز توقف فوری درگیری‌ها در قدس و اطراف مسجد‌الاقصی را خواستار شد و از اسرائیل خواست به قدسیت اماکن دینی احترام بگذارد. وزارت خارجه مصر اعلام کرد، اسرائیل بیش از حد از خشونت استفاده کرده و حقوق فلسطینی‌ها را در ادای شعائر دینی و خدشه وارد کردن به احساسات فلسطینی‌ها زیر پا می‌گذارد. وزارت خارجه فرانسه نیز در خصوص تغییر وضعیت در شهر قدس همزمان با اعمال خشونت توسط رژیم صهیونیستی و عدم اجازه لازم توسط مسئولان این رژیم برای دسترسی به مسجدالاقصی، هشدار داد. در الجزایر، ترکیه و اردن نیز تظاهرات همبستگی با فلسطینی‌ها برگزار شد و اقدامات صهیونیست‌ها علیه ملت فلسطین و مسجدالاقصی محکوم شد. در یمن هم تظاهرکنندگان یمنی با شعار ملت فلسطین تنها نیست و ما آماده کمک به برادران فلسطینی هستیم تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند. نام این تظاهرات «پیش به سوی قدس» بود.