kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۱۱۲
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳

نسخه داعش در حومه رقه پیچیده شد /ارتش سوریه به دروازه‌های دیرالزور رسید



سرویس خارجی-
نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن با بازپس‌گیری میادین نفتی در حومه‌های غرب و جنوب غرب الرقه، به حضور داعش در این منطقه پایان داده و به دروازه‌های دیرالزور رسیدند.
نبرد سرنوشت‌ساز رقه به روزهای حساس خود نزدیک می‌شود. آمریکا و همپیمانانش تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا اولا فتح رقه را به دست خود رقم بزنند، ثانیا با فروپاشی خلافت خودساخته داعش، مناطق آزاد شده به دست ارتش و نیروهای مقاومت نیفتد. آمریکا برای رسیدن به این هدف حتی القاعده سوریه را از لیست تروریستی خود خارج کرده است! اما اخبار و گزارش‌های رسیده از صحنه میدانی از «شکست کامل» این راهبرد، پیشروی سریع نیروهای مقاومت، شکست‌های سنگین نیروهای کرد متحد آمریکا و نیز درگیری بین تروریست‌های ارتش آزاد و نیروهای کرد حکایت دارد.
به گزارش «سانا» (خبرگزاری رسمی سوریه)، نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن، روز دوشنبه به حضور گروه تروریستی داعش در ریف غرب و جنوب غرب استان الرقه پایان دادند.یک منبع نظامی سوریه در این‌باره گفته «یگان‌های ارتش سوریه، عملیات فشرده‌ای علیه تجمعات و محورهای تحرک گروه داعش صورت دادند و بعد از انهدام آخرین گروه تروریستی در حومه جنوب غربی الرقه، کنترل میدان نفتی «الدیلعه» در این منطقه را به دست گرفتند».
حرکت سریع
به سمت دیرالزور
در همین راستا، گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»(نزدیک به مخالفان اسد) اعلام کرده: «نیروهای دولتی سوریه و نیروهای همپیمان آن، با پشتیبانی هوایی گسترده (در عملیات) علیه مواضع گروه داعش پیشروی‌هایی به دست آورده‌اند و کنترل میدان‌های نفتی در حومه جنوبی الرقه را بازپس گرفته‌اند و عناصر این گروه نیز از دیگر میدان‌های نفتی در غرب منطقه عقب‌نشینی کردند.»
 این مرکز افزوده: «ارتش سوریه با این پیشروی به حضور داعش در حومه‌های غربی و جنوب غربی شهر الرقه پایان داد و این منطقه تحت کنترل نیروهای دولتی درآمد. نیروهای سوری پس از رسیدن به مناطق غربی «جبل البشری» که ریف دیرالزور و رقه را به هم پیوند می‌دهد و از شرق 50 کیلومتر با دیرالزور فاصله دارد، موفق شدند خود را به نزدیکی ریف شمال غربی دیرالزور برسانند.»
همزمان با پیشروی سریع نیروهای ارتش سوریه، رخدادهای میدانی در نبرد «رقه» که ائتلاف موسوم به ضد داعش به رهبری آمریکا هدایت آن را برعهده دارد نشان می‌دهد که این نبرد در چارچوب زمانی که برنامه ریزی شده بود، حرکت نمی‌کند؛ چرا که داعش قویا از مواضع خود در داخل این شهر دفاع کرده و نیروهای دموکراتیک کُرد سوریه نیز دچار تشتت شده‌اند.
 سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا هم طی گزارشی تصریح کرده که گروه‌های مسلح تحت حمایت آمریکا در سوریه در تلاش برای آزادسازی شهر «الرقه» از اشغال داعش متحمل تلفات سنگینی شده‌اند. پایگاه تحلیلی «المانیتور» آمریکا هم گزارش کرد، «جف‌دیویس» سخنگوی پنتاگون معتقد است که شمار تلفات «نیروهای دموکراتیک سوریه» که تحت حمایت آمریکا هستند، «قطعاً» در درگیری‌های الرقه که همچنان در جریان است و در هفته ششم قرار دارد، رو به افزایش است.
بنا به گزارش این پایگاه خبری، با این حال، وزارت دفاع آمریکا حاضر نشد آمار و ارقام دقیقی در خصوص این تلفات ارائه کند.