kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵

چرا مجوز نمایش مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» صادر نمی‌شود؟(اخبار ادبی و هنری)

تولید‌کننده مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» از عدم صدور مجوز نمایش عمومی برای این فیلم از سوی وزارت ارشاد خبر داد.



به گزارش خبرنگار کیهان، درحالی که صدور مجوز برای فیلم‌ها و نمایش‌های سخیف و مبتذل به سادگی انجام می‌شود، یک مستند سیاسی در نقد ارتباط و مذاکره با آمریکا توسط وزارت ارشاد مردود اعلام شده است!
موسسه سفیرفیلم، تولید‌کننده مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» روز گذشته نامه‌ای سرگشاده را خطاب به وزیر ارشاد منتشر کرد. در این نامه، خطاب به صالحی امیری، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، آمده است: «احتراماً به استحضار می‌رساند موسسه سفیرفیلم مستند آرشیوی «پرزیدنت؛ آکتور سینما» را به همراه مدارک لازم در تاریخ 3 اردیبهشت ماه 1396 جهت دریافت پروانه نمایش از طریق تهیه‌کننده این اثر به اداره نمایش خانگی سازمان امور سینمایی تحویل داده است.پس از چندین مرتبه پیگیری و علیرغم اینکه معمولاً ظرف دو الی سه هفته به درخواست‌ها پاسخ داده می‌شد، این بار با گذشت بیش از 80 روز از درخواست سفیرفیلم و پس از بازبینی‌های انجام‌شده روی این اثر و ارجاع به شورای تخصصی بررسی فیلم‌های توقیفی، نهایتاً این پاسخ اعلام شده است که «فیلم مردود است و مجوز صادر نمی‌شود.»جنابعالی اخیراً عنوان نموده‌اید «سیاست سازمان سینماییِ ما این است که اصلاحات را اعلام می‌کند و در صورت انجام اصلاحات دوباره برای پروانه نمایش بررسی می‌شود و درنهایت تأیید خواهد شد»؛ اما پیگیری‌های انجام‌شده از آن سازمان مبنی بر اعلام اصلاحات یا مواردی که باید حذف شوند، بی‌پاسخ مانده و استدلالی در مورد غیر مستند بودن محتوای اثر یا عبور از خطوط قرمز، به سفیرفیلم اعلام نشده است.انتظار می‌رود همان‌طور که جنابعالی به درستی تصریح کرده‌اید «در فرآیند مجوز فیلم‌ها نه وزیر و نه رئیس‌سازمان سینمایی و نه هیچ سازمان دیگر مداخله ندارد»، احیاناً دخالت‌های سیاسی و جناحی «دیگرانی»، مانع از انجام وظیفه قانونی سازمان امور سینمایی نشود.
گفتنی است، مستند «پرزیدنت، آکتور سینما» به کارگردانی محمدرضا برونی، پیش از این نیز قرار بود طی مراسمی در دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شود اما با مخالفت مقام‌های دولتی خارج از دانشگاه، اکران آن لغو شد! این مستند به بررسی مذاکرات و روابط شوروی سابق با آمریکا می‌پردازد. در این فیلم ، مسئله چشم دوختن به خارج از کشور برای نجات و حل مشکلات نقد شده است.