kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۰۴۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

سریال دستاوردسازی ادامه دارد/افزایش توان موشکی دستاورد جدید برجام!

روزنامه ایران که اردیبهشت سال گذشته افزایش طول عمر خلبانان و میهمانداران هواپیماها را از دستاوردهای برجام عنوان کرده بود، دیروز افزایش توان موشکی را هم به این لیست خیالی افزود! این حالی است که رئیس دولت یازدهم بارها اظهارات ضد و نقیضی درباره توانمندی موشکی کشور داشته است.


سرویس سیاسی ـ

ایران در سرمقاله خود به قلم محمدرضا تابش، عضو فراکسیون امید با عنوان «برجام؛ نقطه عطفی در تاریخ سیاسی ایران» نوشت: «ایران در مسیری قرار گرفت که بتواند تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای خود را که موجب ایجاد اختلالی بسیار وسیع و گسترده در حوزه اقتصادی شده بود، بردارد و بدین ترتیب تحریم‌های رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا و تحریم‌های اروپایی از ایران برداشته شد.»
لازم به یادآوری است که عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده تأکید کرده بود که تحریم‌ها روی کاغذ برداشته شده است! ظریف نیز دو روز قبل در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت که دولت آمریکا متن و روح برجام را نقض کرده است. اتحادیه اروپا هم تحریم‌های ایران را به روز کرد البته همزمان با مذاکره ظریف با مقامات ارشد اروپایی!
تابش در ادامه این یادداشت مدعی شد: «با رفع این محدودیت‌ها بود ‌که در واقع برای ایران بستر  فعالیت مؤثرتر برای افزایش توان موشکی خود را نیز با امضای شورای امنیت سازمان ملل متحد حاصل نمود.»
ادعای افزایش توان موشکی پس از برجام در حالی است که اساسا علت اینکه غربی‌ها پای میز مذاکره آمدند، اقتدار جمهوری اسلامی ایران بود که بخش مهمی از آن مرهون تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب و تلا‌ش‌های مردان بی‌ادعا در ارتقای توانایی موشکی است. بر این اساس فرصت مذاکره مرهون توانمندی موشکی است نه اینکه برجام و توافق هسته‌ای بستر فعالیت مؤثر در افزایش توان موشکی باشد. حتی رونمایی از توانایی موشکی می‌توانست به عنوان برگ برنده‌ای برای تیم مذاکره‌کننده عمل کند اما این تیم ترجیح داد که مواضع منفعلانه خود را پیش ببرد.
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «دل مردم را با عقده‌گشایی‌های جناحی و نقدهای غیرمنصفانه خالی نکنیم و روح امید را درآنها که معجزه‌آفرین است، زائل نکنیم. نقاط ضعف برجام را در جلسات کارشناسی و با ارائه راه‌حل‌های منطقی برای رفع آنها، مطرح کنیم. فرصت‌ها از دست می‌روند.»
با وجود عیان شدن خسارت محض برجام و به عینیت رسیدن هشدارها و انتقادهای کارشناسان نسبت به بدعهدی طرف مذاکره، طیف حامیان دولت باز هم برای سرپوش گذاشتن بر بی‌دستاوردی و ضرر مطلق برجام، انتقادها را عقده‌گشایی‌های جناحی می‌نامند! دولت یازدهم به مردم وعده داد بود که با توافق هسته‌ای تحریم‌ها بالمره برداشته و مشکلات اقتصادی رفع می‌شود اما تحریم‌ها که رفع نشد، 60 درصد ظرفیت تولید کشور با بی‌توجهی‌ به ظرفیت‌های داخلی و معطل گذاشتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تعطیل شد و عده زیادی از مردم بیکار شدند. از این رو زیان تام برجام متوجه همه مردم است، آن وقت مدعیان اصلاحات از نقد برجام در روزنامه‌ها و رسانه‌های گروهی آزرده‌خاطر می‌‎شوند!

نعل وارونه مدعیان اصلاحات درباره پول‌های کثیف
روزنامه آفتاب یزد روز گذشته در گزارشی با عنوان «مرد روزهای نه چندان سخت» با اعلام احتمال ابقای رحمانی فضلی در وزارت کشور دولت دوازدهم، به بررسی کارنامه وی پرداخت.
در این گزارش آمده است: «مسئله پول‌ها‌ی کثیفی که در آستانه انتخابات مجلس سال 94 از سوی رحمانی فضلی رسانه‌ای شد برای برخی از نمایندگان وقت خوشایند نبود... بزنگاهی که می‌توانست گامی بزرگ در رسوایی مفسدان اقتصادی به حساب بیاید اما این طور به نظر رسید که آقای وزیر، مرد روزهای سخت و پرفشار نبود».
گفتنی است در آستانه انتخابات مجلس در سال 94، رسانه‌ها از قول وزیر کشور نوشتند: «باید توجه داشت که بی‌شک بخشی از پول کثیف در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود». وزارت کشور فردای همان روز اطلاعیه‌ای صادر کرد و درباره این خبر توضیحاتی ارائه کرده و آن را تکذیب کرد.
اما به هر حال بهانه به دست مدعیان اصلاحات افتاده بود و به سادگی نمی‌خواستند از آن بگذرند. روزنامه‌های زنجیره‌ای با تیترهایی همچون «نمی‌گذاریم عده‌ای با پول کثیف به پیروزی برسند»، «موضوع پول‌های کثیف رو شود کار عده‌ای در انتخابات سخت می‌شود»، «آقای رحمانی فضلی! کوتاه نیایید» در جایگاه شاکی قرار گرفتند.
اما یک سال بعد، عیار مدعیان مبارزه با پول‌های کثیف عیان شد. روزنامه آرمان- 10 آبان 95- در مطلبی با عنوان «افشاگری اصلاح‌طلبانه الهه کولایی؛ برخی با رانت و پول وارد لیست امید شدند» به اظهارات الهه کولایی پرداخت. اظهاراتی که این عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا مطرح کرده بود. این روزنامه نوشت: «ورود با رانت و پول به ليست اميد؛ اين خبر توسط الهه كولايي فعال سياسي اصلاح‌طلب اعلام شد؛ خبري كه اگر در برخي كشورهاي منتشر مي‌شد، پس از انتشار آن بلافاصله موجي از استعفا از فعاليت سياسي و عذرخواهي را با خود به همراه داشت، اما اكنون در عرصه سياسي ايران خبري از اين دست نیست».
پس از این افشاگری، روزنامه‌های مدعی اصلاحات، در اقدامی غیرحرفه‌ای و البته مسبوق به سابقه ترجیح دادند که سکوت پیشه کنند!

تقدیر و تجلیل از قانونگرایی روحانی!
روزنامه زنجیره‌ای قانون به دستگیری برادر رئیس جمهور پرداخت و با اشاره به دولت سابق و اظهارات رئیس جمهور وقت که برخورد با نزدیکان خود را خط قرمز خوانده بود، از قانونگرایی روحانی تقدیر و تجلیل کرد!
شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی در گفت‌وگو با قانون بر این نکته تاکید کرده‌اند که «رفتار دو رئیس جمهور بیانگر ظرفیت آنها است و نسبت با رئیس جمهور نباید مانع پاسخگویی شود.»
روزنامه زنجیره‌ای در حالی از تمکین رئیس جمهور به قانون سخن می‌گوید که به گفته حجت‌الاسلام اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه کسانی گفته بودند «اگر فلان کس را قبل از انتخابات احضار کنید، ما اعلان جنگ می‌کنیم؛ ولی ما تسلیم نشدیم‎.» برخی که خودشان قائل بودند که باید افراد علنی مجازات شوند، امروز حرف‌های دیگری را مطرح می‌کنند.
به نظر می‌رسد عدم توجه قوه قضائیه به تهدیدات صورت گرفته، زنجیره‌ای‌ها را به شدت عصبانی کرده و آنان چاره‌ای جز فرار به جلو و فرافکنی نیافته‌اند.

کار هست، متقاضی کار نیست!
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «کارهایی که هست، کارجویی که نیست» گرچه در ابتدا به آمارهای بیکاری اشاره کرد اما در ادامه ضمن فرافکنی تلاش کرد با پوشاندن سوءمدیریت دولت و عدم استفاده مناسب از نیروها و استعدادهای کشور که منجر به افزایش بیکاری شده است، تقصیر این معضل اجتماعی را بر گردن مردم بیندازد!
این روزنامه نوشت: «وقتی به گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران درخصوص نیروی کار مراجعه می‌کنیم با آمارهای جالبی مواجه می‌شویم. درحالی که نرخ بیکاری کل کشور(جمعیت 10 ساله و بیشتر) در بهار سال‌جاری 12/6 درصد بوده این نرخ برای جوانان 15 تا 29 سال که عمده آنها را تحصیلکرده‌ها تشکیل می‌دهند به 26/4 درصد می‌رسد. در سال گذشته نیز نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 سال در کل کشور 29/2 درصد بوده که رقم آن برای شهرنشینان 32/3 درصد و برای روستاییان 22/5 درصد بوده است.»
ایران در بخش دیگر این گزارش از قول مدیر یک دفتر کاریابی آورده است: «تعداد مراجعات به دفاتر کاریابی نسبت به سال‌های قبل کمتر شده است. در هر ماه حدود 600 کارفرما از طریق این دفتر کاریابی متقاضی جذب نیرو هستند ولی تنها 20 تا 25 کارجو برای اشتغال به آنها معرفی می‌شود. به گفته وی در بسیاری از موارد وقتی با متقاضی کار درباره آغاز به کار در یک واحد تولیدی تماس می‌گیریم می‌گویند که فعلاً حس کار کردن ندارند و هفته بعد با آنها تماس بگیریم.»
در شرایطی که سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد دولت، هزاران واحد تولیدی را به تعطیلی کشانده و کارگران بسیاری را بیکار کرده است، ارگان دولت به جای حمایت از بیکارشدگان و پیگیری وضعیتشان، این طور وانمود می‌کند که مشکل، نبود کار نیست بلکه متقاضی کار وجود ندارد! این در حالی است که جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور بیکاری را ابرچالش کشور دانسته بود.

باز هم بهانه نخ‌نما شده تقصیر دولت قبل!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در سرمقاله شماره دیروز خود به شکست سیاست‌های دولت یازدهم پرداخت و با تکرار دلایلی که در چهار سال گذشته همواره تیتر این رسانه‌ها بوده است، نوشت: «تقصیر دولت قبل است!»
در این مطلب آمده است: «بخش ديگري که متأسفانه دولت آقاي روحاني نتوانست در دولت يازدهم خواسته‌هاي مردم را برآورده کند، بخش آموزش عالي است... دوره چهارساله دولت آقاي دکتر روحاني در بخش آموزش عالي، حتما نيازمند بازنگري است. مديران مياني و معاونان وزارتخانه، تغيير دولت را حس نکرده‌اند.»
ارجاع به گذشته برای توجیه ناکامی‌های دولت یازدهم دیگر یک استناد تکراری است که گوینده آن را نیز قانع نمی‌کند و دولت بایستی برای شکست‌های خود در چهار سال گذشته و ناکامی‌های احتمالی آینده دنبال دلایل دیگری باشد چرا که از روز تنفیذ و تحلیف دیگر دولت سابق دولت یازدهم است نه دولت‌های اسبق که تقصیرها به گردن مدیران این دولت‌ها بیفتد!