kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۰۳۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶

توفان گرد و خاک 96 سیستانی را روانه بیمارستان کرد



مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان وبلوچستان گفت: 6 هزار و 200 عدد ماسک تنفسی از روز یکشنبه تاکنون با توجه به تشدید توفان گرد و خاک میان مردم شهرستانهای شمال استان (سیستان) توزیع شده است.
غلامرضا اربابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همچنین از روز یک‌شنبه تاکنون 96 نفر به دلیل مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی، ریوی و چشمی ناشی از توفان گرد و خاک به مراکز درمانی و بیمارستان های منطقه سیستان مراجعه کرده‌اند.
وی افزود: 77 نفر از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان ها در این مدت سرپایی درمان و 19 نفر نیز بستری شدند.
وی گفت: غلظت ذرات معلق در هوای سیستان دیروز به هزار و 187 میکروگرم بر مترمکعب رسید که معادل هشت برابر شرایط عادی است.
رسیدن سطح ذرات معلق در هوا به بیشتر از 150 میکروگرم بر متر مکعب نشان از ناسالم بودن هواست.
اربابی تاکید کرد: با وجود کاهش شعاع دید افقی در منطقه سیستان به رانندگان وسایل نقلیه سبک و سنگین توصیه می شود با رعایت مسائل ایمنی و سرعت مناسب در مسیرهای شمال استان تردد کنند.
وی افزود: همچنین با توجه به ‌وزش توفان شدید با سرعت بین 80 تا 90 کیلومتر بر ساعت و بالا بودن سطح آلودگی هوا برای امروز در منطقه سیستان آن دسته از کارکنان ادارات که دارای بیماری های تنفسی، ریوی، قلبی و چشمی هستند می توانند با هماهنگی مدیر دستگاه مربوطه در منزل استراحت کنند.
هر ساله وزش بادهای 120 روزه در سیستان از نیمه دوم خرداد ماه آغاز می شود و با نوسان تا اوایل مهر ادامه دارد.
منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شد.
همچنین به گفته مسئول روابط عمومی فرودگاههای سیستان و بلوچستان پرواز شماره 1085 شرکت ماهان دیروز در مسیر تهران - زابل - تهران که به دلیل توفان و کاهش دید افقی در منطقه سیستان به سمت زاهدان تغییر مسیر داده بود به دلیل تداوم شرایط جوی لغو شد.
حمیدرضا پارسا اظهار داشت: توفان شدید و کاهش دید، مسیر پرواز تهران - زابل را تغییر داد و این هواپیما در فرودگاه بین المللی زاهدان به زمین نشست.
وی افزود: این پرواز ساعت 6 صبح دیروز فرودگاه مهرآباد را به سمت زابل در شمال سیستان و بلوچستان ترک کرد و قرار بود ساعت هفت و 30 دقیقه وارد فرودگاه زابل شود که با توجه به توفان شدید و کاهش دید افقی موفق به فرود نشد.
وی ادامه داد: با توجه به تداوم توفان در منطقه سیستان این هواپیما تغییر مسیر داد و ساعت 8 و هفت دقیقه صبح دیروز در فرودگاه بین المللی زاهدان به زمین نشست.
مسئول روابط عمومی فرودگاههای سیستان و بلوچستان گفت: پرواز مجدد این هواپیما از فرودگاه بین المللی زاهدان به سمت زابل و همچنین پرواز شماره 1084 ماهان زابل - تهران با توجه به تداوم توفان لغو شد.
وی افزود: این پرواز 40 مسافر داشت که 38 نفر از آنان به درخواست خودشان در فرودگاه زاهدان پیاده شدند و 2 مسافر نیز همراه هواپیما به سمت تهران بازگشتند.
 سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک دیروز در منطقه سیستان شامل زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز واقع در شمال استان به 90 کیلومتر بر ساعت رسید.