kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۰۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
به علت تحریم های بانکی

مشکل دریافت پول نفت ادامه دارد

یک منبع آگاه گفت: به دلیل وجود مشکلات بانکی دریافت وجوه نفت فروش رفته با سختی صورت می‌گیرد.


به گزارش فارس، یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری با اشاره به افزایش صادرات نفت خام ایران به اروپا گفت: صادرات نفت خام ایران در اروپا در ماه‌های اخیر نوساناتی داشته است اما در کل می‌توان گفت حجم صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران به اروپا به رقمی حدود یک میلیون بشکه در روز رسیده است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از نفت خام صادراتی ایران به اروپا قرارداد بلند مدت و بخشی نیز به صورت تک محموله صادر می‌شود تصریح کرد: حجم نفتی که به اروپا به صورت تک محموله صادر می‌شود بیشتر از حجم نفتی است که در قالب قرار داد بلند مدت به این قاره صادر می‌شود.
این منبع آگاه با تاکید براینکه صادرات نفت خام ایران توسط شرکت ملی نفت و امور بین‌الملل این شرکت صورت می‌گیرد، گفت: دریافت وجوه نفت فروش رفته توسط بانک مرکزی صورت می‌گیرد و شرکت ملی نفت هیچ دخالتی در این باره ندارد.
وی با اشاره به اینکه به‌طور کلی دریافت وجوه نفت فروش رفته کمی سخت است گفت: این موضوع تنها مربوط به اروپا نمی‌شود بلکه دریافت وجوه حاصل از نفت فروش رفته از کشورهای آسیایی نیز کمی با مشکل صورت می‌گیرد که این معضل نیز به‌دلیل باقی ماندن تحریم‌های بانکی است هرچند که مسئولان بانک مرکزی به دنبال راه‌حل‌هایی برای به‌دست آوردن سریع وجوه نفت صادراتی هستند.
گفتنی است پیش از این وزیر نفت گفته بود که ایران پول فروش نفت خود را دریافت می‌کند و پول ناشی از فروش نفت نداریم که در اختیار بانک مرکزی ایران قرار نگرفته باشد. اما بر اساس گفته این مقام آگاه ظاهرا هنوز مشکل ورود درآمدهای نفتی به کشور حل نشده است.
علاوه بر نفت، پول فروش محصولات پتروشیمی هم با مشکل مواجه است. چند وقت پیش بود که مدیران عامل برخی از شرکت‌های خصوصی پتروشیمی اعلام کردند پس از اعمال فشارهای آمریکا و اتحادیه اروپا مبنی بر فشارهای اقتصادی به بانک‌های چینی به‌دلیل همکاری مالی با ایران، این بانک‌ها پول‌های محصولات فروخته شده پتروشیمی را بلوکه کرده و ما مجبور هستیم، از طریق صرافی‌ها این پول‌ها را بازگردانیم.
با این حال پاسخ دولت این بوده که تحریم فروش نفت برداشته شده و هم اکنون دولت قادر به فروش نفت است در حالی که اولا افزایش خام‌فروشی مایه افتخار نیست و با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ناسازگار است، همچنین مهمتر از افزایش فروش نفت، بازگشت پول آن است، چرا که در صورت مشکل ورود درآمدهای نفتی به کشور، فرقی نمی‌کند که چقدر نفت می‌فروشیم.
بر اساس این گزارش در حالی دومین سال امضای توافق برنامه جامع اقدام مشترک را سپری می‌کنیم که یکی از وعده‌هایی که در روز توافق از سوی مسئولان دولتی داده شد برداشته شدن همه تحریم‌ها بود و حتی اعلام شد که تحریم‌های بانکی نیز به محض اجرای این توافق لغو می‌شود اما ظاهرا این مشکل پس از تقریبا 700 روز کماکان پا برجا است و مشخص نیست که تحریم‌های بانکی چه زمانی لغو خواهد شد.
 برخی از کارشناسان صنعت نفت پس از امضای قرارداد شرکت ملی نفت ایران با کنسرسیوم توتال این موضوع را یادآوری کردند که انتقال وجوه سرمایه‌گذاری از سوی توتال فرانسه در شرایطی که بانک‌های ایران هنوز از تحریم‌های بین‌المللی خارج نشده‌اند و براساس تحریم جدید آمریکا به تحریم‌های سخت‌تری نیز دچار خواهند شد چگونه صورت خواهد گرفت.