kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۹۵
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
طبق گزارش سازمان ملل

80 هزار کودک زیر 5 سال مسلمان در میانمار از گرسنگی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند

سازمان‌ ملل متحد هشدار داده که بیش از 80 هزار کودک زیر 5 سال مسلمان در میانمار در خطر مرگ هستند.


باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «گاردین» نوشته، برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) هشدار داده که بیش از 80 هزار کودک زیر 5 سال در مناطق مسلمان‌نشین غرب میانمار «در حال تلف شدن هستند» و به دلیل «سوءتغذیه‌ حاد» در یک سال آینده به درمان نیاز دارند. گزارش سازمان ملل پس از ارزیابی روستاهای ایالت غربی راخین منتشر شده است. تقریباً 75 هزار مسلمان روهینگیا به دلیل سرکوب خونین ارتش از این روستاها فراری شده‌اند و کسانی که باقی مانده‌اند از بحران شدید غذایی رنج می‌برند. حتی گزارش شده برخی از خانواده‌ها تا 24 ساعت گرسنگی می‌کشند.
طبق این گزارش، «به دلیل شرایط نظامی حاکم بر میانمار، مردانِ یک چهارم خانواده‌های این مناطق در خانه‌ها حضور ندارند و زن‌ها به تنهایی در کنار کودکان مانده‌اند؛ این موضوع آنها را در خطر شدید گرسنگی قرار می‌دهد.
کودکان زیر 2 سال حتی از کمترین رژیم غذایی کافی هم برخوردار نیستند و 225 هزار نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.» سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد در میانمار می‌گوید: «شرایط کودکان زیر 5 سال به شکلی است که وزن آنها به سرعت کاهش می‌یابد و عملکرد سیستم ایمنی بدنشان مختل می‌شود.» در ادامه گزارش برنامه جهانی غذای سازمان ملل می‌خوانیم: «فروشگاه‌ها در مناطقی که خشونت و درگیری در آنها افزایش یافته تعطیل هستند یا به طور نیمه وقت کار می‌کنند. بهای مواد غذایی به شدت متغیر است و ماهی که منبع اصلی پروتئین است بسیار کم است.»
گفتنی است از سال گذشته ورود خبرنگاران به مناطق درگیری در میانمار ممنوع بود اما اخیرا گروهی از خبرنگاران برای اولین بار مجوز ورود به این منطقه را دریافت کردند و گزارش‌های وحشتناکی از جنایت‌های ارتش میانمار در رسانه‌ها منتشر کردند.
میانمار حدود یک میلیون مسلمان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می‌داند که از کشور بنگلادش وارد این کشور شده‌اند و حاضر نیست به آنها شهروندی اعطا کند.