kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲

روایت اندیشکده آمریکایی درباره خودکامگی اردوغان پس از کودتای نافرجام

یک اندیشکده آمریکایی در سالگرد کودتای نافرجام ترکیه در گزارشی ضمن تاکید بر شدت یافتن «خودکامگی» در این کشور نوشته غرب باید آماده یک دوره طولانی بی‌ثباتی در ترکیه باشد.


اندیشکده «ژرمن مارشال» طی گزارشی به مناسبت اولین سالگرد کودتای نافرجام ترکیه نوشته: «در حالی‌که ترکیه سالگرد کودتای خود را برگزار می‌کند، این کشور و شرکای آمریکا و اروپایی‌اش در حال بازنگری این حادثه هستند.  رویدادهای سال گذشته این کشور نشان می‌دهد که ترکیه بهای سنگین داخلی و بین‌المللی را با این کودتا پرداخت کرده است. مجموعه رویدادهای تابستان 2016 را می‌توان به عنوان نقطه سیر قطبی شدن بیشتر ترکیه و جدایی این کشور از غرب نامید. اینک لازم است اروپا و آمریکا برابر عواقب غیرقابل پیش‌بینی رابطه با آنکارا از خود محافظت کنند.» لازم به ذکر است که روابط ترکیه با غرب به ویژه آلمان پس از وقوع این کودتای مشکوک رو به سردی گرایید.
در بخش دیگری از این گزارش که خبرگزاری فارس منتشر کرده آمده است: «هنوز شفافیت کمی درباره این کودتا و رویدادهای منتهی به آن وجود دارد. پاکسازی پسا‌کودتا در این کشور با دستگیر‌ی‌های گسترده ده‌ها هزار نفری و اخراج صدها هزار نفر دیگر از مشاغل هنوز ادامه دارد. کسب و کارهای بسیاری واقع در مناطق محل حضور مستحکم گولونیست‌ها مصادره شده و سال گذشته شتاب در خودکامگی و ظلم و ستم بر احزاب سیاسی، رسانه‌ها و جامعه مدنی شدت یافته است.»
طبق این گزارش، «ترکیه امروز با تهدیدهای محسوس تروریستی روبه‌رو است، این کشور به شدت دچار دودستگی شده و ناامنی اجتماعی آن افزایش یافته است.» نویسنده در ادامه آورده: «ترکیه با این کودتا اینک به روسیه نزدیکتر شده و تلاش دارد به شرکای غربی‌اش نشان دهد که گزینه‌های دیگری نیز دارد به طوری که دولت این کشور متعهد در خرید سامانه دفاع موشکی «اس-400» است. ترکیه و آمریکا همچنین پذیرفته‌اند که در اموری مهم چون حمایت آمریکا از کردهای موسوم به «یگان مدافعان خلق» با هم توافق ندارند.» در پایان این تحلیل می‌خوانیم: «موقعیت ترکیه در یک سال بعد از حوادث سال 2016 سؤال‌هایی را درباره چگونگی واکنش شرکای اروپایی و آمریکایی به همراه داشته و لازم است تا آمریکا و اروپا آماده یک دوره طولانی بی‌ثباتی در ترکیه باشند.»