kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۵۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
با رای مثبت نمایندگان

کلیات طرح تخفیف مجازات قاچاقچیان تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز کلیات طرح یک فوریتی تخفیف مجازات قاچاقچیان مواد مخدر را تصویب کردند اما حساسیت موضوع نمایندگان را بر آن داشت تا برای بررسی بیشتر با ارجاع طرح به کمیسیون قضایی و حقوقی موافقت کنند.



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز یکشنبه کلیات طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر را مورد بررسی قرار دادند.
وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر با 182 رای موافق، 36 رای مخالف و 6 رای ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در صحن علنی خانه ملت به کلیات این طرح رای مثبت دادند. وکلای ملت همچنین بنا به درخواست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با ارجاع طرح مذکور به کمیسیون حقوقی قضایی برای بررسی بیشتر موافقت کردند.
طبق این طرح مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر به حبس تبدیل می‌شود که حساسیت موضوع نمایندگان را بر آن داشت برای بررسی بیشتر با ارجاع طرح به کمیسیون قضایی و حقوقی موافقت کنند.
دلایل مخالفان طرح
امکان‌پذیر نبودن نگهداری طویل‌المدت قاچاقچیان مواد مخدر در زندان‌ها، فروپاشی خانواده‌ها و افزایش تعداد معتادان از جمله دلایل مخالفان کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر بود.
حسین‌علی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز در مخالفت با کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر با تأکید بر ضرورت توجه به تجارب دیگر کشورها در مبارزه هرچه شدیدتر با قاچاق مواد مخدر گفت: اعدام در ایران فرایندی طولانی طی می‌کند و اینگونه نیست که هرکس به محض قاچاق به هر میزان به اعدام محکوم شود.
وی ادامه داد: درست است که حیات حق انسان‌هاست اما آیا آنها که قربانی مواد مخدر می‌شوند حق حیات ندارند؟ و درست است که فرصت‌های شغلی اندک است اما آیا هر شغلی توجیه‌پذیر است؟ آیا زندان‌های طویل‌المدت برای همه محکومان به مواد مخدر با وضعیتی که امروز در زندان‌ها داریم امکان‌پذیر است؟
حاجی‌دلیگانی با تصریح بر اینکه برای حل مسئله نباید صورت مسئله را پاک کرد، گفت: امروز اعتیاد باعث فروپاشی خانواده‌ها شده است و عامل اول طلاق در کشور است. بانوان ایران اسلامی چه گناهی کرده‌اند که باید هم برای فرزندانشان مادر باشند و هم پدر؟
دلایل موافقان طرح
ممانعت از سرافکندگی خانواده‌های قاچاقچیان، بررسی کارشناسی و روان‌شناختی دقیق‌تر در قبال پدیده قاچاق مواد مخدر و تفاوت قائل بودن میان جانی و قربانی از جمله دلایل موافقان طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر بود.
حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات طرح الحاق یک ماده به کلیات طرح مبارزه با مواد مخدر در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به سابقه سال‌ها قضاوت خود و صدور 10 هزار حکم در این مدت گفت: من با قضات مختلف درباره این طرح مشورت کردم و تصور می‌کنم مخالفان طرح اصلاً به ماده واحده آن توجه نکرده‌اند چرا که ما با این طرح در پی حذف اعدام نیستیم بلکه می‌خواهیم قانون را اصلاح کنیم.
طرح اصلاحیه قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یک‌فوریت طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با 130 رأی موافق، 42 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع از 237 نماینده حاضر در صحن علنی با یک‌فوریت طرح مذکور موافقت کردند.
در صورت تصویب نهایی جزئیات این طرح، به‌کارگیری مقامات مذکور در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و همطرازان آنها و فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد و بالاتر و آزادگان در سمت‌های مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری و دیگر سطوح مدیریتی کشور و دارندگان اجازات خاصه مقام معظم رهبری و نیروهای مسلح و وزارت اطلاعات در دستگاه متبوع خود بلامانع است. (تاریخ اجرای این قانون اول شهریورماه 1396 خواهد بود.)
طرح تمدید سال مالی پروژه‌های95
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز دوفوریت طرح تغییر مهلت جذب اعتبارات پروژه‌های عمرانی سال 1395 کل‌کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با 184 رأی موافق، 36 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع از 248 نماینده حاضر در صحن علنی، دوفوریت طرح مذکور را به تصویب رساندند.
در صورت تصویب نهایی این طرح، سال مالی پروژه‌های عمرانی بودجه سال 1395 کل‌کشور از پایان تیرماه به پایان شهریورماه سال 1396 تغییر می‌یابد.
دولت وزرایی با روحیه جهادی
 به مجلس معرفی کند
امیر خجسته در نشست علنی دیروز در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، ضمن یاد و گرامیداشت خاطره شهدا، گفت: از دولت می‌خواهیم افرادی را به عنوان وزراء معرفی کنند که کارآمد، توانمند، برنامه‌ریز، دارای روحیه جهادی، جوانگرا و تعامل خوب با مجلس و بدور از حاشیه‌سازی باشند.
وی با اشاره به فعالیت بانک‌های خصوصی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: آیا آقای سیف و وزیر اقتصاد این موضوع را نمی‌بینند که این بانک‌ها مثل قارچ روییده و سرمایه مردم را به غارت می‌برند و وقتی ورشکسته می‌شوند تازه این مجموعه‌ها می‌خواهند وضعیت بانک‌ها را تعیین تکلیف کنند؛ بانک‌هایی مانند کاسپین، آرمان وحدت، آرمان ایرانیان و غیره که یکی پس از دیگری اموال مردم را به غارت بردند چرا نسبت ‌به آنها نظارت نمی‌شود.
برجام 2ساله شد
 اما برد ما معلوم نیست!
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس گفت: این روزها بعد از گذشت 2 سال از نهایی شدن برجام هنوز به سؤالات مردم در این خصوص پاسخ داده نشده و پشت پرده‌های آن حتی برای نمایندگان نیز معلوم نشده است که برد جمهوری اسلامی در قبول این سند چه بوده و کدام یک از وعده‌ها محقق شده است.
وی افزود: برجام کهنه پیراهنی بود که با 20 و چند وصله‌ای که از طرف شورای عالی امنیت ملی، مجلس شورای اسلامی و مقام معظم رهبری بر آن زده شد تا بخشی از سوراخ‌های آن پوشیده شود اما بی‌وفایی و نقض صریح آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نه تنها از طرف مسئولین، ‌رئیس‌جمهور و وزارت امور خارجه به آن پاسخ داده نشده و مقابل به مثل نشد بلکه در داخل کشور فضایی را ایجاد کردند که کسی راجع به آن، نباید صحبت کند.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه برجام هولوکاستی شده که کسی حق حرف زدن در مورد آن را نباید داشته باشد. امروز که بازار الگوگیری از اروپا و آمریکا به شدت رونق پیدا کرده مثل سند 2030 و امثال آن مردم ما نگرانند که در ایران هم اگر کسی بخواهد راجع به مباحث برجام وارد شود همان معامله‌ای که در اروپا و آمریکا به واردشوندگان به موضوع هولوکاست صورت می‌گیرد در اینجا نیز صورت گیرد.
تذکر نمایندگان مجلس به وزیر علوم
تذکرات کتبی نمایندگان و مسئولان اجرایی کشور در جلسه علنی دیروز از سوی هیئت رئیسه قرائت شد که این تذکرات به شرح زیر است:
علیرضا سلیمی و علی‌اکبر کریمی نمایندگان محلات و اراک در تذکری به وزیر علوم خواستار توضیح درمورد علت ورود به تغییر اساسنامه دانشگاه پیام نور شدند.
محمدعلی پورمختار و محمد کاظمی نمایندگان بهار و ملایر در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار نظارت دقیق و جدی بر مدیریت سازمان اوقاف و درآمدها و نحوه مدیریت موقوفات و رسیدگی به نارضایتی عمومی شدند.
ناهید تاج‌الدین و سهیلا جلودارزاده  نمایندگان اصفهان و تهران در تذکری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار تسریع در اجرایی شدن قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی شدند.