kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴

آقای صالحی! ترامپ آن‌قدر هم دیوانه نیست که برجام را پاره کند

رئیس سازمان انرژی اتمی در حالی تهدید می‌کند که پاره کردن برجام از سوی ترامپ، ایران را بیچاره می‌کند! که روند تحولات و اخبار نشان می‌دهد ترامپ آنقدر هم دیوانه نیست که چنین کاری کند و حتی به دنبال دائمی کردن این توافق خسارت‌بار است!

سرویس سیاسی -

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در یازدهمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در مشهد در اظهارنظری تامل برانگیز خطاب به منتقدان برجام گفت: ان‌شاءالله ترامپ برجام را پاره کند تا بفهمیم به کجا خواهیم رسید.
در پاسخ به این اظهارنظر عجیب آقای صالحی باید گفت، در حال حاضر حدود 2 سال از اجرای شتابزده،یکطرفه،بدون ضمانت و برگشت ناپذیر برجام از سوی دولت یازدهم می‌گذرد. جهت اطلاع، واشنگتن خیلی وقت است که برجام را پاره کرده است. آمریکا در اولین روز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام- دی ماه 94- با تصویب تحریم‌های ضد ایرانی، برجام را پاره کرد. پس از آن نیز آمریکا بارها و بارها برجام را به صورت فاحش نقض کرده است. فایننشال تایمز چندی پیش در گزارشی با اشاره به تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران بعد از برجام نوشته بود: «تلاش‌های آمریکا برای بیرون نگه داشتن ایران از سیستم بانکی بین‌المللی عملا همان تاثیر پاره کردن برجام را دارد». در دوران پسابرجام، اقدامات آمریکا در نقض برجام چنان شدت گرفت که تحلیلگران غربی از آن به «شلیک به قلب برجام» تعبیر کردند. ظریف چندی پیش تصریح کرد:«آیا آمریکا آماده است به متن برجام پایبند باشد، روحش به کنار. تاکنون واشنگتن هر دو را زیر پا گذاشته است».
عدم خودباوری و خودکم بینی
کلید تمامی خسارت‌های محض
آقای صالحی، شما به صورت غیرمستقیم هشدار داده اید که «باید حتما  آمریکا برجام را پاره کند تا ببینید چه بلایی به سرمان خواهد آمد!». این ضعف و استیصال در مقابل دشمن مصداق روشنی است از اینکه کلید تمامی خسارت‌های محض، عدم خودباوری و خودکم بینی برخی مسئولین است.
رئیس سازمان انرژی اتمی، با تاکید بر اینکه برجام را باید منصفانه ارزیابی کنید نه آرزومندانه، گفت: حقایق روی زمین را ببینید، سوالی که مطرح می‌شود این است چه کار باید می‌کردیم تا آمریکایی‌ها بیایند و عذر خواهی کنند و تحریم‌ها برداشته شود .
در پاسخ باید گفت، اتفاقا دستاورد تقریبا هیچ برجام زمانی حاصل شد که دولتمردان در پاسخ به انتقادات دقیق،واقع بینانه،کارشناسی و منصفانه دلسوزان نظام، با فحاشی آنان را به جهنم حواله دادند.در حقیقت نتیجه سهل اندیشی در مواجهه با آمریکای بدعهد، خسارت محض برجام بود.
بی توجهی دولت به 29 شرط
 ابلاغ شده در اجرای برجام
صالحی با بیان اینکه کسانی که مخالف برجام هستند بیایند و به این سوال پاسخ دهند، بیان کرد: آیا صنعت هسته‌ای کشور ملک شخصی من بوده که در مذاکرات من برای آن شخصا تعیین تکلیف کنم و هر چه آمریکایی‌ها بگویند ما بگوییم چشم، چنین طرز فکری حکومت و نظام را زیر سوال می‌برد. یعنی این نظام هیچ متولی نداشته که یک نفر مثل من برای کشور تعیین تکلیف کند؟
در پاسخ باید گفت اتفاقا اجرای برجام از سوی دولت، به 29 شرط ابلاغ شده از طرف رهبر معظم انقلاب، شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی مشروط شد. اما متاسفانه دولت مرتکب قصور و تقصیر‌های فراوان در مراعات آن 29 شرط شد. در همین رابطه، «علی‌اکبر ولایتی» عضو هیئت نظارت بر برجام - تیرماه 95- در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، گفت: «به برخی شروط 9 گانه ابلاغ شده از جانب رهبر معظم انقلاب در خصوص اجرای تعهدات کشورمان در چارچوب برجام عمل نشد».
در حالی که تنها پاسخ عملی و قاطع به گستاخی آمریکا عمل به 29 شرط اجرای برجام بود، مقامات ارشد دولت یازدهم در اقدامی منفعلانه و تحقیرآمیز به فشار ایمیلی، پیام توئیتری و نامه‌نگاری و برگزاری جلسات نمایشی بسنده کردند.
بازی خوردن دولت در پروژه امتیازگیری حداکثری از ایران
رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: اگر برجام برای آمریکایی‌ها خوب است، چرا ترامپ و اسرائیل از آن ناراحت است.
ظاهرا آقای صالحی تمایلی به پیگیری اخبار بین الملل ندارند. در روزهای گذشته، «کارمی گیلون» رئیس ‌اسبق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت) به مناسبت دومین سالگرد امضای برجام در یادداشتی در نشریه آمریکایی فارن پالیسی از برجام به عنوان یک موهبت برای این رژیم یاد کرد.
گیلون تصریح کرد: حتی سرسخت‌ترین منتقدین برجام از جمله ترامپ، نتانیاهو و تعدادی از همکاران من در مراکز نظامی و امنیتی اسرائیل نیز امروز علنا یا تلویحا به نتایج مثبت آن اذعان دارند یا اینکه دست‌کم برخلاف گذشته در برابر آن سکوت کرده‌اند.
بسیاری از کار‌شناسان اظهارات نتانیاهو در طول مذاکرات و در مخالفت با توافق هسته‌ای را بخشی از سناریوی «پلیس خوب- پلیس بد» دانسته و تاکید داشتند که این سناریو در راستای تکمیل پروژه امتیازگیری حداکثری از ایران به اجرا درآمد.
فشار ایمیلی
 در مقابل نقض صریح برجام!
رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: بنده یک مشکلی که دارم این است که حرفم را می‌زنم، دو سال پیش حدود یک یا دو ماه از تصویب برجام گذشته بود که دو نکته را گفتم، اول اینکه آمریکایی‌ها دبه می‌کنند که این کلمه خودش داستان شد، دومین مسئله‌ای که گفتم این بود که  بانک‌های بزرگ هنوز وارد میدان نشدند که آقای روحانی هم عصبانی شدند و من را توبیخ کردند، من در حد توبیخ شدن توسط رئیسم حرفم را گفتم، خیلی از حقایق را نمی‌توان گفت اما حقیقت‌های اینگونه‌ای را بنده با تشخیص خودم اعلام کردم.
وی اظهار کرد: من به عملکرد برجام نمره 70 می‌دهم و از نظر من برجام قبول شده است، 30 درصد هم اختلال ایجاد می‌کنند که باید با آمریکا صحبت کرد و فشار آورد. ما امکانات فشار را هم داریم.
گفتنی است، مقامات دولت از جمله جهانگیری، ظریف، سیف، طیب نیا، عراقچی و... بارها به دستاورد تقریبا هیچ برجام اذعان داشته‌اند اما دولت همواره از اجرای 29 شرط اعلام شده شانه خالی کرده و به فشار ایمیلی بسنده کرده است.
صالحی درست می‌گوید
 دیگر به گذشته بر نمی‌گردیم!
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: امروز در برجام طوری عمل کردیم که دیگر به گذشته بر نمی‌گردیم. اگر در آینده به تاریخ ایران نگاه شود، خواهیم فهمید که این ملت چه  قدم بزرگی برداشته است.
صالحی درست می‌گوید.دیگر به گذشته برنمی‌گردیم چون دولت یازدهم بی‌آنکه تضمین محکم و غیرقابل تغییری از حریف بگیرد، بسیاری از تعهدات خود را به صورت کاملا یکجانبه و به گونه‌ای که قابل بازگشت نیست، عملیاتی کرد. خروج بیش از 12 هزار سانتریفیوژ از چرخه غنی‌سازی، توقف تحقیق و توسعه برای غنی‌سازی در فردو، بتن‌ریزی در قلب رآکتور اراک و خروج 9700 کیلوگرم از ده‌ هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد- که طی ده سال با تلاش دانشمندان هسته‌ای کشورمان به دست آورده بودیم- از کشور از جمله این اقدامات است که هزینه‌های سنگینی را در پی داشت.
سلب مسئولیت از خود
 و مقصرتراشی در زنگ حساب
صالحی یادآور شد: صنعت هسته‌ای نماد قدرت جمهوری اسلامی ایران است و به سلایق دولت‌ها ربطی ندارد و هر تصمیم بزرگی برای آن گرفته می‌شود حتما باید با هماهنگی نظام صورت بگیرد.
ادعای بی‌اختیار بودن دولت‌ها در تصمیم گیری و سلب مسئولیت از خود و مقصر تراشی در زنگ حساب در حالی است که دولت همواره از اجرای 29 شرط اعلام شده در اجرای برجام شانه خالی کرده است. برای نمونه در قانون «اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام» مصوب مجلس شورای اسلامی تاکید شده است که «دولت موظف است هرگونه عدم پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغو شده و یا وضع تحریم تحت هر عنوان دیگر را به دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به طوری که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نود هزار سو افزایش یابد».
از توافق به هر قیمتی
 تا حفظ برجام به هر قیمتی
اکنون حدود 2 سال از امضای تعهدات 1+5 ذیل برجام می‌گذرد و تشت رسوایی برجام از بام افتاده است، مقامات دولت یازدهم می‌گویند «آمریکا بدعهدی می‌کند اما ما با جامعه جهانی توافق کرده‌ایم و آمریکا نمی‌تواند آن را نقض کند». این موضع گیری در حالی است که روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در توضیح چرایی اولویت مذاکره با آمریکایی‌ها در مقابل تروئیکای اروپایی گفت: «بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی‌ها به دنبال «آقا اجازه» از آمریکا هستند. ... آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است». وقتی رویکرد «توافق کردن به هر قیمتی» به «حفظ برجام به هر قیمتی» تبدیل می‌شود. آنگاه آمریکا نیز از «کدخدا» به «یکی از طرفین» تقلیل جایگاه پیدا می‌کند.
در طول مذاکرات، «توافق کردن به هر قیمتی» موجب خروج بیش از 12 هزار سانتریفیوژ از چرخه غنی‌سازی، توقف تحقیق و توسعه برای غنی‌سازی در فردو، بتن‌ریزی در قلب رآکتور اراک و خروج 9700 کیلوگرم از ده‌هزار کیلوگرم اورانیوم غنی شده زیر 5 درصد از کشور شد.
پس از امضا و اجرای توافق هسته‌ای نیز، «حفظ برجام به هر قیمتی» موجب شده است که نه تنها پولهای بلوکه شده آزاد نشود بلکه 2 میلیارد دلار از اموال ملت ایران توسط آمریکا غارت شود. نه تنها تحریم‌ها به تاریخ نپیوست بلکه بر تعداد آنها نیز افزوده شد و قانون ضد ایرانی آیسا نیز تمدید شد. نه تنها تحریم سوئیفت- با هدف گسترش مبادلات تجاری ایران- رفع نشد بلکه قانون محدودیت ویزا تصویب شد. و در انتها، اوبامای مودب! و باهوش!- به تعبیر مقامات دولت یازدهم- در آخرین روزهای ریاست جمهوری، وضعیت اضطراری آمریکا علیه ایران را تمدید کرد و آخرین لگد را به برجام زد. ترامپ نیز در حال تکمیل این پروژه است. «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا- دی ماه 95- در یادداشتی که به مناسبت نزدیک شدن به روزهای پایانی حضور در کابینه آمریکا نوشته بود، از برد- برد در مذاکرات هسته‌ای رمزگشایی کرد. کری تاکید کرد: «مذاکرات با تهران برای عقب نشاندن ایران از برنامه هسته‌ای به نتیجه رسید و حالا دولت بعدی آمریکا باید ضمن ادامه اعمال فشار بر ایرانی‌ها، برای عقب نشاندن برنامه موشکی ایران تلاش کند».
دولت ترامپ در پی دائمی کردن محدودیت غنی‌سازی در ایران
نشریه «ویکلی استاندارد» در گزارشی با موضوع سیاست دولت جدید آمریکا در قبال ایران، نوشته است که واشنگتن به دنبال دائمی کردن محدودیت‌های اعمال‌شده بر غنی‌سازی ایران است.
در این گزارش عنوان شده است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا معتقد است که توافق هسته‌ای با وجود رفع تحریم‌ها، اهرم چندانی برای ممانعت از توسعه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نکرده است. به همین جهت «بحث در مورد انجام مذاکره‌ برای توافقی جدید با ایران، در دولت آغاز شده است.
ویکلی استاندارد افزود: یک منبع آگاه در کاخ سفید هم به این نشریه گفته است که نتیجه ایده‌آل دولت آمریکا، نه لغو و نه اصلاح برجام است، بلکه یک توافق ثانوی با حمایت متحدان اروپایی‌ای است که برجام را امضا کرده‌اند. برخی کارشناسان پیش از این تاکید کرده بودند که برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی! بدهد.