kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸

ظریف: ترامپ متن و روح برجام را نقض کرده است

وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان تاکید کرد که دولت آمریکا متن و روح برجام را نقض کرده است.


به گزارش فارس، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان تاکید کرد که دولت آمریکا متن و روح برجام را نقض کرده است.
وی در مورد رفتار آمریکا در قبال برجام گفت: ایالات متحده تعهدات خود را انجام نداده است.
ظریف افزود: به عنوان نمونه، کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد که ترامپ از حضورش در هامبورگ برای نشست گروه ۲۰ استفاده کرده تا سران کشورها را نسبت به تجارت با ایران دلسرد کند. این نقض نه فقط روح، بلکه متن برجام است.
وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند ممکن است بعد از برجام، ایران به دنبال سلاح هسته‌ای برود، گفت: ایران در جریان توافق و پیش از توافق به صراحت روشن کرده است که به دنبال یک برنامه تسلیحاتی [هسته‌ای] نیست. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تائید کرده است که ادعاها در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران بی‌پایه است. آژانس تصمیم گرفت که آن فصل را مختومه کند.
وی ادامه داد: تصور می‌کنم که افرادی به دنبال هراس‌افکنی هستند. ایران سابقه روشنی دارد. ایران قربانی تسلیحات شیمیایی بود، اما هرگز از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرد. ایران توانش را داشت، اما هرگز به سمت ساخت تسلیحات شیمیایی نرفت، چراکه معتقدیم که این تسلیحات نه فقط مخالف ایدئولوژی ما هستند، بلکه امنیت ما را هم تقویت نمی‌کنند. معتقدیم که تسلیحات هسته‌ای، تهدیدی برای امنیت ما خواهد بود، نه کمکی به آن.
در ادامه برنامه، فرید ذکریا، مجری سی ان ان از آقای ظریف در مورد سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان و اعلام حمایت کامل او از ریاض، سؤال کرد.
ظریف در پاسخ به این سؤال اظهار داشت: می‌توانم بگویم که این سیاست نادرست و اشتباهی است. می‌دانیم که تروریست‌ها از کجا می‌آیند. می‌دانیم کسانی که به برج‌های تجارت جهانی حمله کردند، اتباع کدام کشورها بودند. می‌توانم به شما بگویم که هیچ‌یک از آنها ایرانی نبودند. از سال ۲۰۰۱ هم هیچ‌یک از کسانی که اقدامات تروریستی انجام داده‌اند، ایرانی نبوده‌اند.
وی افزود: اغلب آنها اهل کشورهای متحد ایالات متحده بوده‌اند. معتقدم ایدئولوژی‌ای که متاسفانه توسط همسایه ما، عربستان سعودی ترویج می‌شود، عامل افراط‌گرایی و تعصب کوری است که چنین صفحه‌ تاریکی را توسط افرادی که هیچ ارتباطی به اسلام ندارند، به منطقه ما و حتی فراتر از آن آورده‌اند. النصره را ببینید، داعش را ببینید، القاعده را ببینید، هیچ کدام آنها ارتباطی با اسلام ندارند و هیچ ارتباطی هم با ایران ندارند.
وزیر امور خارجه ادامه داد: نه فقط ایدئولوژی، بلکه پشتیبانی مالی و تسلیحاتی این گروه‌ها، از سوی دیگرانی تأمین می‌شود که خود را متحدان ایالات متحده می‌خوانند.