kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۵

شکار 250 فراری داعش از سوراخ‌های زیرزمینی موصل

نیروهای مسلح عراق 250 تروریست وابسته به داعش که در تونل‌های زیرزمینی شهر موصل مخفی شده بودند، را دستگیر کردند.


سرویس خارجی-

نبرد بی‌امان نیروهای مسلح عراق در موصل که به آزادسازی کامل این شهر در اواسط تیرماه جاری انجامید، شمار زیادی از عناصر تکفیری داعش را مجبور کرده که برای نجات خود از این خشم خروشان، به تونل‌ها و سوراخ‌های زیرزمینی پناه ببرند.در این رابطه، فرماندهی ستاد مشترک نیروهای مسلح عراق دیروز اعلام کرد، 250 تن از عناصر داعش که در تونل‌ها مخفی شده بودند، به دست نیروهای دولتی دستگیر شدند.به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، این نهاد نظامی عراق این را هم گفته که شماری از سرکرده‌های گروه تروریستی داعش نیز در این تونل‌ها حضور داشتند. شماری دیگر از تروریست‌های داعش نیز که قصد فرار از بخش شرقی موصل را داشتند، تحت محاصره نیروهای دولتی درآمده و کشته شدند.هفته قبل هم خبر رسیده بود که شماری از انتحاری‌های داعش، در ساحل دجله به صورت دسته‌جمعی خودکشی کردند.عملیات آزادسازی استان نینوا و مرکز آن، شهر موصل، با فرمان «حیدر عبادی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، بامداد روز 26 مهر گذشته آغاز شد و پس از گذشت 9 ماه، اواسط تیرماه جاری بخش‌های زیادی از استان نینوا و شهر موصل آزاد شدند.
عبادی سرانجام روز چهارشنبه 21 تیر آزادسازی کامل شهر موصل را «رسماً» اعلام کرد. شهر «تل‌عفر» در غرب استان نینوا، همچنان در اشغال عناصر داعش قرار دارد. در واقع آزادسازی موصل باعث فروپاشی خلافت داعش شد اما این به معنی پایان فعالیت‌های تروریستی این گروه نیست.
در کل عراق نیز علاوه بر تل‌عفر، شهر «الحویجه» در استان کرکوک و شهر مرزی «القائم» در استان الانبار در اشغال داعش قرار دارند.خبرگزاری صداوسیما نیز به نقل از سرلشکر «عبدالامیر یارالله» فرمانده عملیات نینوا اعلام کرده، نیروهای دولتی به زودی عملیات آزادسازی تل‌عفر و دو منطقه «العیاضیه» و «المحلبیه» را آغاز خواهند کرد.«یارالله» شمار کشته‌های داعش در نبردهای آزادسازی موصل را 25 هزار نفر اعلام کرده است.در این میان، بیش از 400 عامل انتحاری هم کشته شده و دست‌کم 1200 دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده منهدم و 130 هواپیمای بدون سرنشین داعش نیز سرنگون شده‌اند.در این عملیات بیش از 100 هزار نیروی عراقی شرکت داشته‌اند. از استان نینوا همچنین خبر رسیده، سرکرده‌های داعش در تل عفر 12 تن از فرماندهان این گروه تروریستی را که از موصل فرار کرده بودند، اعدام کردند.
رژه پیروزی
نیروهای مسلح عراق به مناسبت آزادی شهر موصل و بازگشت این شهر به آغوش کشور عراق، شنبه در بغداد «رژه آزادی و پیروزی» برگزار کردند. در این رژه، واحدهای نیروهای مسلح عراق از برابر «عبادی»، فرمانده کل نیروهای مسلح رژه رفتند.در این مراسم علاوه بر عبادی، «ابراهیم جعفری» وزیر خارجه و شماری از مسئولان لشکری و کشوری عراق هم حضور داشتند.
از بغداد همچنین خبر رسید؛ تروریست‌های داعش شنبه شب در منطقه «المشتل» واقع در شرق این شهر یک بمب منفجر کردند که چهار شهید و شماری زخمی برجای گذاشت.
بغدادی زنده است!
چند روز بعد از اینکه داعش مرگ بغدادی را تأیید کرد وزارت کشور عراق خبرهای منتشر شده درباره مرگ سرکرده داعش را رد و اعلام کرد که بغدادی زنده است و در خارج از شهر «رقه» سوریه به‌سر می‌برد. این نهاد عراقی درباره مکان مخفی شدن داعش، چیزی نگفت.
نقشه تازه آمریکا برای عراق
شیخ «اکرم الکعبی» دبیرکل «مقاومت اسلامی نجبا»ی عراق اما اعلام کرده که آمریکا درصدد حضور غیرمستقیم در عراق است و می‌خواهد نیروهایی را شبیه «نیروهای دموکراتیک سوریه» (شبه نظامیان کرد) در عراق به وجود آورد.
شیخ کعبی این را هم گفته که اسناد و فیلم‌های ویدئویی وجود دارد که نشان می‌دهد جنگنده‌های آمریکایی مستقیماً از گروه‌های تروریستی وابسته به داعش حمایت می‌کنند.چند روز قبل نیز «تاونسند» فرمانده آمریکایی ائتلاف به اصطلاح ضد داعش، خواستار باقی ماندن نیروهای آمریکایی در عراق پس از داعش شده بود.
اظهارات حکیم علیه همه‌پرسی کردها
از سوی دیگر خبر رسیده که «عمار حکیم» رئیس «ائتلاف ملی عراق» گفته «همگان در عراق ملاحظات و حقوقی دارند؛ چه این ملاحظات و حقوق از طرف بغداد باشد و چه از طرف اربیل، عدالت ایجاب می‌کند که معادل حق و واجب در نظر گرفته شود.» به گزارش ایسنا، عمار حکیم در ارتباط با زمزمه‌های جدایی‌طلبی در کردستان عراق هم هشدار داده و گفته: «چه‌بسا بلندپروازی‌ها در زمینه جدایی از عراق، از مناطق بسیاری به گوش برسد.»وی گفته که «این بلندپروازی‌ها ممکن است به شهر جنوبی بصره و یا به کشورهای همسایه نیز برسد و باعث شود منطقه آماج سونامی تقسیم قرار گیرد.»وی حتی یادآور شده که «کردها دوبار یکی در سال 1917 و دیگری در سال 2005 به ماندن در کلیت عراق رأی مثبت داده‌اند و اکنون نیز جدایی کردستان از عراق، با قانون اساسی مغایرت دارد.»طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق، بارها مسئله برگزاری همه‌پرسی استقلال در مناطق کردنشین این کشور را مطرح کرده است. سوم مهرماه 1396 نیز از طرف بارزانی به عنوان روز برگزاری همه‌پرسی اعلام شده است.در همین حال، «ناظم الدباغ» نماینده منطقه کردستان عراق در تهران گفت اعلام استقلال از طرف اربیل، به خاطر اعمال فشار بر بغداد برای وادار کردن دولت عراق به عمل درباره وعده‌هایش است. به گفته وی، این وعده‌ها به انرژی و تقسیم قدرت مربوط می‌شود. الدباغ تصریح کرده که کردها ترجیح می‌دهند به عنوان بخشی از عراق، باقی بمانند.