kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵

انتشار نخستین گزارش مستقیم از اوضاع تکان‌دهنده مسلمانان میانمار

در جریان نخستین بازدید مستقیم خبرنگاران از مناطق درگیری میانمار، زنان مسلمان روهینگیا به خبرنگاران گفتند که در جریان اقدامات سرکوب‌گرایانه ارتش میانمار، شوهران، مادران و پسران آنها کشته یا ناپدید شده‌اند.


سرویس خارجی -

جنایت‌های ارتش میانمار در ماه‌های اخیر علیه مسلمانان این کشور تقریبا با انفعال مجامع بین‌المللی همراه بوده و دولت این کشور هم اجازه ورود خبرنگاران به مناطق درگیری را نمی‌داده است. اکنون در نخستین بازدید خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی از یک روستا در استان «راخین» در شمال میانمار، ابعاد تازه‌ای از آزار و اذیت و بدرفتاری‌های نیروهای ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا فاش شده است.
پیش از این اگر خبری درباره جنایات علیه مسلمانان میانمار منتشر می‌شد، روایت آوارگان مسلمان در کشورهای همسایه بود. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، یک مادر جوان روهینگیایی در این باره به خبرنگاران گفته «پسر من تروریست نیست. او وقتی که در مرزعه مشغول کار بود، توسط نیروهای ارتش میانمار دستگیر شد.»
بسیاری از زنان مسلمان روهینگیا نیز از بازداشت شوهران خود به خاطر «اتهامات نادرست و اشتباه» خبر داده‌اند. گفته می‌شود عملیات سرکوب ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا از اکتبر گذشته(مهرماه) آغاز شده است. طی هفته جاری پس از برخی واکنش‌های رسانه‌ای وزارت اطلاع‌رسانی میانمار مجبور شد ده‌ها خبرنگار خارجی و داخلی را تحت محافظت قرار دهد تا از روستاهای مسلمان‌نشین استان راخین دیدن کنند.
رویترز پیش از این اطلاعاتی را از ساکنان این مناطق از طریق تلفن و ساکنان سابق این مناطق که به بنگلادش فرار کرده اند، به دست آورده بود که نشانگر «تاکتیک‌های وحشیانه نیروهای ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا» بوده است. اهالی این روستاها از بازداشت‌های گسترده پسران جوان و مردان بزرگسال توسط نیروهای امنیتی میانمار خبر می‌دهند.
گزارش شده تنها در جریان یک تیراندازی در یکی از روستاهای مسلمان‌نشین، حداقل 10 نفر کشته شده‌اند. اهالی روستاهای راخین، ارتش میانمار را به «پاکسازی قومی» متهم می‌کنند.
 تنها در یکی از روستاهای مسلمان‌نشین، نیمی از جمعیت شش هزار نفری آن مجبور به فرار شده‌اند. میانمار حدود یک میلیون مسلمان روهینگیا را «مهاجران غیرقانونی» می‌داند که از کشور بنگلادش وارد این کشور شده‌اند و حاضر نیست به آنها شهروندی اعطا کند. حدود 75 هزار مسلمان روهینگیا از آغاز سرکوب ارتش میانمار در ماه‌های گذشته به بنگلادش آمده‌اند. دفتر حقوق بشر سازمان ملل پیش از این از کشته شدن احتمالی صدها نفر از مسلمانان روهینگیا بر اثر اقدامات سرکوب‌گرایانه ارتش میانمار در این مدت پرده برداشته است. بازرسان سازمان ملل در گفت وگو با صدها آواره روهینگیایی، موارد مختلفی از کشتار دسته جمعی، تجاوز گسترده و اقدامات فجیع و هولناک علیه زنان و کودکان را ثبت کرده‌اند. دولت میانمار تمام این اتهامات را رد می‌کند.