kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
مدیرعامل مپنا:

توان‌ تأمین برق خاورمیانه را داریم

مدیرعامل گروه مپنا از توانایی پوشش برق فراملی و منطقه‌ای این مجموعه خبر داد.



به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس علی آبادی با اشاره به ساخت توربینهای «ای تایپ» گفت: در حال حاضر در حال ساخت توربین‌های 3000  مگا واتی در عراق هستیم که این رقم پیشتر بیش از 500 مگاوات در عراق و در سوریه 1000 مگاوات راه اندازی شده بود. حتی در زمان تحریم‌ها بسیاری از این توربین‌ها را به کشورهای مختلف صادر کردیم. این توربین‌ها از حیث بازدهی تفاوت چندانی با توربین‌های کلاس اف ندارد اما باز هم سیاست وزارت نیرو بر این است که در ساخت توربین‌های سایز بزرگ‌تر هم اقدام کنیم.
مدیرعامل گروه مپنا افزود: به دنبال تولید محصول دیگری هستیم که میان 180 تا 200 مگاوات را پوشش دهد که آن هم تولید داخل است، زمانی که سوخت ارزان در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد و روی آن کنتور نمی‌گذاریم طبیعتا عده‌ای سودجو هم از این فرصت بهره می‌جویند، ما در حال حاضر توانایی پوشش تولید برق منطقه خاورمیانه را داریم و اینطور به رقابت با دنیا وارد می‌شویم.
وی افزود: در زمینه ساخت توربین‌های کلاس اف دو برنامه جامع را در حال بررسی داریم؛ یک برنامه با تکیه بر توانایی‌های بومی و داخلی که با پیشرفت‌های خوبی همراه بود، دوم اینکه با هماهنگی وزارت نیرو قراردادی با شرکت زیمنس منعقد شد تا این توربین‌ها به صورت کاملا داخلی در ایران ساخته شود. البته ما پیشتر در این زمینه تجاربی هم داشتیم.
علی‌آبادی ادامه داد: تا کنون سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه انجام شده است و به نظر نمی‌رسد با توجه به بازار محدود کشورمان در تولید این کلاس از توربین نیازی به سرمایه‌گذاری مجدد داشته باشیم.مدیرعامل گروه مپنا گفت: امروز در صنعت توربین سازی ایران نامدار است و در این زمینه بالاتر از برخی کشورها قرار داریم. در حال حاضر ما متجاوز از 70هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم که در بیشتر ایام سال این ظرفیت معطل است. مثلا ما در زمستان بیش از 60 هزار مگاوات توان تولید برق داریم در حالی که نیاز کشور در زمستان 25 هزار مگاوات است.
گفتنی است چند روز پیش هم علی‌آبادی درباره ساخت نیروگاه توسط شرکت ترکیه‌ای با وجود توان داخلی برای ساخت نیروگاه، گفته بود: ما هنوز نمی‌دانیم شرکت یونیت چه اقدامی انجام می‌دهد اما از نظر بنده قرارداد ساخت نیروگاه با این شرکت ترکیه‌ای اشتباه است.