kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۱۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
یک پژوهشگر:

مردم برای حفظ سلامتی خود عسل را با موم بخرند

محقق بخش پژوهش‌های زنبور عسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور به مردم توصیه کرد عسل به همراه موم خریداری ولی از موم استفاده نکنید.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، هوشنگ افروزان ضمن اشاره به این جمله که حرارت زیاد به عسل موجب تولید ماده سمی به نام هیدروکسی متیل فورفورال می‌شود، افزود: این ماده بسیار سرطان‌زا و خطرناک است.
وی اظهار داشت: برای اجتناب از تولید اچ‌ام‌اف و در نهایت تبدیل عسل به ماده سرطانزا باید در محیطی متعادل و به دور از حرارت بالا نگهداری شود.
عضو انجمن زنبور عسل گفت: حرارت زیاد به عسل به جهت حذف شکرک و طبیعی جلوه دادن این ماده با ارزش غذایی برای کسب سود بیشتر است.
وی در ادامه با اعلام اینکه شکرک در عسل‌های طبیعی کمتر از عسل‌های تقلبی و تغذیه‌ای است، افزود: متاسفانه این موضوع انگیزه‌ای برای سوء‌استفاده برخی از افراد در جامعه تبدیل شده است.
افروزان ضمن تاکید بر اینکه از مصرف عسل‌های حرارت دیده به شدت پرهیز شود، اظهار داشت: این نوع عسل‌ها به شدت سلامتی انسانها را تهدید می‌کنند.
وی در مصاحبه با رادیو به مردم توصیه کرد برای حفظ سلامتی خود عسل را توام با موم خریداری ولی از موم استفاده نکنید.
محقق بخش پژوهش‌های زنبور عسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور گفت: عسل در حرارت‌های بالا ضمن تولید ماده سمی هیدروکسی متیل فورفورال موجب از بین رفتن آنزیم‌های مفید موجود در این ماده با ارزش و سودمند می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت صنعت زنبورداری اشاره کرد و افزود: ایران به دلیل داشتن اقلیم چهارفصل از مطلوب‌ترین شرایط برای نگهداری و پرورش زنبور عسل برخوردار است.افروزان با اشاره به این جمله که در دنیای پیشرفته امروزی با دیدگاه کاملا استراتژیکی به توسعه صنعت زنبورداری می‌نگرند، یادآورشد: این صنعت در اشتغال‌افزایی، ارزآوری، صادرات، افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و سایر موارد بسیار حائز اهمیت است.