kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۲
در سومین جلسه دادگاه فساد نفتی رخ داد

رونمایی از اظهارات متهم تازه دستگیر شده فساد نفتی

سومین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی، صبح دیروز 25 تیر ماه 96 در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه و با حضور نماینده دادستان تهران، وکلای متهمان، وکلای شرکت ملی نفت ایران، بانک مسکن، سازمان تأمین اجتماعی و کارشناسان بانک مرکزی برگزار شد.


قاضی مقیسه در این جلسه، افساد فی الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی، کلاهبرداری از شرکت نفت به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو، مشارکت در پولشویی و عواید حاصل از جرم را اتهامات متهم ردیف دوم خواند و از شمس خواست ادامه دفاعیات خود را ارائه کند.
وکیل متهم در پاسخ به اتهامات گفت: منشاء این مسئله تحریمی است که توسط دشمنان ملت شریف ایران تحمیل شد و اگر تحریم نبود، یقینا این پرونده تشکیل نمی‌شد. اینها بچه‌های نظام و انقلاب هستند. باندی در بساط نیست که بخواهد همدست بشوند تا مال مملکت وبیت‌المال را تصرف کنند.
قاضی در واکنش به این صحبت‌ها گفت: بنا نیست شعار بدهید و رجز خوانی کنید. هیچ حزب اللهی نیستند. محتویات پرونده و بررسی‌های مدعی العموم نشان می‌دهد اینها شبکه سازمان یافته‌ای هستند که از ابتدا با دسیسه، یک شبکه سازمان یافته با تعدادی از افراد در داخل که تحت بازجویی قرار گرفتند و پرونده‌شان مطرح است، تشکیل دادند.
در ادامه جلسه دادگاه، شمس، متهم ردیف دوم پرونده گفت: نستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم بلکه نهادهای امنیتی پس از بررسی، به موضوع رسیدند. در اینجا یک فعلی انجام شده و بعدا من با نیت خیر وارد شدم تا به دور زدن تحریم‌ها کمک کنم و به همین خاطر در انگلستان و آمریکا تحت تعقیب قرار گرفتم. البته هر آنچه برای مملکتم انجام دادم، ادعایی ندارم اما غصه‌ام این است که به من اتهام زدند.
قاضی مقیسه با اشاره به اظهارات زنجانی گفت: زنجانی در اظهارات خود گفته که من از سال 88 با شمس و فلاح رفیق شدم و به این نتیجه رسیدم که شمس می‌تواند به من در قضیه اقتصادی و نفت کمک کند. در جریان نفت، شمس را از انگلیس به مالزی دعوت کردم و فلاح هم حضور داشت.
متهم ردیف دوم اما در پاسخ به این اتهام اظهار داشت: در آن جلسه من و فلاح بودیم. آنان برای کار بانکی‌شان آمده بودند. زنجانی دروغ می‌گوید.
متهم در ادامه دفاعیات خود گفت: شما گفتید هر کسی که به زنجانی کمک کرده، شریک است بنابراین باید آن چهار وزیری که نامه را امضا کردند و بقیه افراد هم شریک جرم زنجانی محسوب شوند.
در ادامه جلسه سوم رسیدگی به اتهامات دو متهم پرونده فساد نفتی مهدی شمس متهم ردیف دوم پرونده گفت: ما هم بچه‌های زمان جنگ هستیم.
مقیسه پاسخ داد: ما نگفتیم شما بچه‌های زمان جنگ نیستید. ما می‌گوییم افرادی بهتر از زنجانی هم بوده‌اند. کسی که سابقه زندان دارد، کسی که در جهت کارهای آرایشی شرکت می‌زند قابل اعتماد نیست. کسی که چک‌اش برگشت می‌خورد قابل اعتماد نیست.