kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۹۰۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱

افزایش 7 درصدی قیمت کتب درسی

رئیس ‌سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: امسال با تدابیری که به کار گرفتیم تنها 7 درصد افزایش قیمت در کتب درسی وجود دارد که از نرخ رسمی تورم کشور پایین‌تر است.


حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس‌سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه سیاست ما این است که میزان کاغذ مورد استفاده در چاپ کتب درسی را به 70 درصد سهم تولید داخل و 30 درصد تولیدات خارج از کشور برسانیم، اظهار داشت: این 30 درصد هم برای آن است که برخی از انواع کاغذها در داخل کشور تولید نمی‌شود.
وی افزود: با وجود برخی نواقص تولیدات شرکت‌های داخل که باعث کندی کار چاپ هم می‌شد اما با توجه به توصیه‌های مقام معظم رهبری و در راستای توجه به تولید داخلی، سیاست خود را بر استفاده از تمام ظرفیت تولیدات داخل قرار داده‌ایم.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدیان گفت: در 2 سال گذشته تولیدات کارخانه‌های داخلی کاهش داشت و ما مجبور بودیم که کاغذ مورد نیاز خود را تأمین کنیم و چاره‌ای جز بالا بردن استفاده از تولیدات خارجی نداشتیم.
وی با اشاره به اینکه برنامه این بود که تا پایان برنامه پنجم به رقم 70 درصد استفاده از تولید داخل برسیم، عنوان کرد: فعلاً به این رقم نرسیده‌ایم اما برنامه ما این است که هرچقدر کاغذ داخلی با قابلیت استفاده در شرکت افست و شرکت چاپ و نشر داشته باشیم، خریداری کنیم.
رئیس‌سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه 130 میلیون جلد کتاب درسی سالانه در کشور توزیع می‌شود، ادامه داد: این تعداد کتاب به 57 هزار تن کاغذ احتیاج دارد و بنابر نوسانات برخی شاخص‌ها در بازار، هر سال قیمت کتاب‌ها تعیین می‌شود.
وی با بیان اینکه 30 درصد قیمت هر کتاب توسط دولت تأمین می‌شود، تصریح کرد: در واقع یک سوم قیمت کاغذ، هزینه آماده‌سازی و محتوا توسط دولت تأمین می‌شود و 2 سوم قیمت کاغذ، هزینه چاپ، حمل‌ونقل و صحافی توسط دانش‌آموزان پرداخت می‌شود.
رئیس ‌سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به فروش اینترنتی کتب درسی اشاره کرد و گفت: فروش اینترنتی، نقدینگی شرکت‌ها را فراهم کرد و آنها دیگر احتیاجی به اخذ وام ندارند.