kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۸۹۶
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹

سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت حسین فریدون خبر داد


صد و چهاردهمین نشست خبری محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، دیروز با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.
10 سال حبس
برای عامل نفوذی آمریکا
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری قوه قضائیه به صدور حکم برای یکی از عوامل نفوذی آمریکا که تابعیت آمریکایی و یکی دیگر از کشورهای خارجی را داشت، اشاره کرد و گفت: وی با نفوذ خاصی وارد ایران شده بود که با تلاش ماموران وزارت اطلاعات شناسایی و دستگیر شد.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: محرز و مشخص شد که این فرد در جهت جمع‌آوری و بحث نفوذ وارد ایران شده است.
اژه‌ای اعلام کرد: این عامل نفوذی آمریکا در دادگاه بدوی به 10 سال محکوم شده که قابل تجدید و نظرخواهی است.
رسیدگی سریع قوه قضائیه
 به قتل فجیع و دلخراش آتنا
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در ادامه به بحث قتل آتنا پرداخت و اظهار داشت: در بحث خانم کوچولو که توسط یک فرد مجرم به قتل رسیده در ابتدای همان لحظه‌ای که اعلام شد وی مفقود شده همه مسئولان استانی با جدیت تمام نیروی انتظامی، دستگاه‌های امدادی، هلال احمر، دادستان،‌ آتش‌نشانی و سایر دستگاه‌ها وارد کار شدند و همه مکان‌ها را بررسی و جستجو کردند تا اگر احیانا این فرد در چاهی افتاده یا جایی هست مشخص شود.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: در بررسی‌های اولیه نتیجه حاصل نشد و به افرادی مظنون شدند که قاتل هم در میان آنها بود و قرار بازداشت و تعقیب برای وی صادر شد.
اژه‌ای اعلام کرد: این فرد در مدت بازداشت به همسرش پیغام می‌دهد یک مقدار مواد مخدر در فلان نقطه منزل مسکونی خود دارم که آن را جابجا کن؛ همسر وی نگران می‌شود و این اطلاعات را به ما می‌دهد که بعد از بررسی به جنازه می‌رسند.
سخنگوی قوه قضائیه با بیان این مطلب که دستگاه قضایی استان با تمام جدیت از لحظه اول دنبال این قضیه بوده، از تاکید ریاست قوه قضائیه در رسیدگی هر چه سریع‌تر به این پرونده خبر داد.
وی گفت: متهم در اثناء رسیدن به این قتل فجیع و دلخراش به مورد دیگری اعتراف می‌کند و می‌گوید مدت‌ها قبل خانم دیگری را به قتل رسانده و در چاه یا چاله‌ای انداخته است.
اژه‌ای در پاسخ به پرسش خبرنگاری که پرسید در خبرها آمده این فرد قتل‌های دیگری هم داشته، گفت: چیزی که این فرد رسما اعتراف کرده و محلش را نشان داده همین مورد فوق الذکر است.
همکاری قوه قضائیه با بانک مرکزی
درباره موسسات اعتباری غیرمجاز
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در خصوص تلاش رئیس کل و مسئولان بانک مرکزی اظهار داشت: مسئولین محترم، رئیس کل و اعضای بانک مرکزی تلاش وافری دارند تا شرکت‌های تعاونی اعتباری را ساماندهی کنند.
سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: برخی از این شرکت‌ها مجوز ندارند که باید جلوی آنها را گرفت؛ برخی از آنها مجوز داشته و تخلفاتی دارند که باید آنها را اصلاح کرد و در صورت عدم اصلاح منحل کرد و آنهایی را که می‌توانند در مسیر دقیق قرار بگیرند، هدایت کرد.
سخنگوی قوه قضائیه در ادامه سخنان خود به چند اشتباه اشاره و بیان داشت: دیروز ظاهرا یک مصاحبه‌ای کرده بودند با فرد دیگری و در زیرنویس صدا و سیما از قول بنده مطلبی را در خصوص کاسپین اعلام کرده بودند که بعد از اینکه به من گفته شد من اعلام کردم که با احدی در این مورد حرف نداشته‌ام.
برگ سبز ناجا سند رسمی محسوب نمی‌شود
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص الزام به صدور سند خودرو در دفاتر اسناد رسمی گفت: درباره سند خودرو و اعلام نظر مجلس باید به این نکته توجه کرد که آقای لاریجانی موضوع نامه نگاری را تکذیب کرد.
وی افزود: ایشان گفتند که هیچ نامه‌ای خطاب به قوه قضاییه و جای دیگری ننوشتم.
اژه‌ای تصریح کرد: رئیس قوه قضاییه در بخشنامه خود در تاریخ 21 اسفند سال 95 توضیح داده قانون چه می‌گوید و در آخر هم گفته‌اند محاکم اسنادی را قبول می‌کنند و جنبه قانونی می‌دهند که در دفاتر اسناد رسمی ثبت شده باشد.
سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: ایشان در بخشنامه‌شان اعلام کرده‌اند که چنانچه سندی توسط دفترها ثبت نشده باشد در محاکم سند رسمی حساب نمی‌شود.
وی با اشاره به این مطلب که البته ایشان نگفتند که مردم ملزم هستند، گفت: مردم می‌خواهند بروند، می‌خواهند نروند. اما اگر مراجعه نکردند، مالکیت آنها در دادگاه به عنوان سند رسمی شناخته نمی‌شود.
از «املاک شهرداری»
تا «تخلف علمی یکی از مقامات»
اژه‌ای در مورد پرونده املاک شهرداری گفت: تعدادی از این املاک قراردادشان فسخ شد، برخی مبالغ بازگردانده شد، از ١٨٥ نفر تحقیق شد پرونده در حال بررسی است و هنوز به دادگاه نرفته است.
وی در خصوص پرونده یاشار سلطانی گفت: ظاهرا در 8 مرداد برای رسیدگی به آن تعیین وقت شده که ایشان یا وکیل‌شان یا هر دو برای دفاع باید بیایند.
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال دیگری درباره کپی‌برداری از مدارک علمی و اینکه برخی رسانه‌ها در خصوص کپی‌برداری در پایان‌نامه دکتری یکی از مقامات عالی رتبه دولت، مدارکی و مطالبی را منتشر کردند و اینکه قوه قضاییه ورود کرده است یا خیر گفت: باید شاکی خصوصی داشته باشد و اگر هم داشته باشد، در صلاحیت دادگاه روحانیت است.
حرف‌های خلاف واقع رئیس دولت دهم
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در خصوص بازداشت متهمی که از مسئولان دولت اسبق بوده و اعلامیه رئیس‌جمهور اسبق در این خصوص اظهار داشت: آقای احمدی‌نژاد یک نامه سرگشاده خطاب به ملت نوشتند که فرازهای مختلفی داشت که بخش عمده آن مسائلی که اظهار نظر شده خلاف واقع است؛ چرا که ایشان مثل همیشه مسائلی را شنیده و این بار از خود متهم شنیده و به استناد آن مطالبی را گفته‌اند.
وی گفت: بخشی از آن نامه حتماً قابل تعقیب قضایی است
اژه‌ای به نامه احمدی‌نژاد اشاره دوباره‌ای کرد و اظهار داشت:‌ در این نامه نوشته که اتهام ایشان این بوده که مصوبه دولت را اجرا کرده و 300 میلیون تومان پاداش را به تعدادی از اعضای دولت اسبق داده که باید بگویم که به هیچ عنوان ایشان به این اتهام دستگیر نشده و اصلاً و مطلقاً چنین چیزی نیست.
سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: اتهام ایشان عبارت است از تصرف غیرمجاز، اختلاس و تبانی در معاملات دولتی.
اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در خصوص اعتصاب غذای این فرد گفت: در این مورد چیزی نمی‌دانم.
فروش نفت توسط ناجا
با پرونده بابک زنجانی ارتباطی ندارد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اظهارات نوبخت در مورد کاسبان تحریم و اینکه آیا منظور از کاسبان تحریم همان ماجرای فروش نفت توسط نیروی انتظامی است، گفت: این را باید از خود ایشان بپرسید؛ تحت عنوان کاسبان تحریم هیچ پرونده‌ای به قوه قضائیه نیامده است. اگر منظور شما پرونده بابک زنجانی است که باید بگویم در این مورد مدعی العموم مطرح کرده و تا مدت‌ها وزارت نفت و دولت شاکی نبود و در مقطعی تقاضای ممنوع الخروجی مطرح شد و بابک زنجانی با مدعی العموم بازداشت شده است.
وی در خصوص ارتباط فروش نفت توسط نیروی انتظامی با پرونده بابک زنجانی اعلام کرد که فروش نفت توسط ناجا با پرونده بابک زنجانی ارتباط ندارد.
اژه‌ای در پاسخ به این سوال که پرونده آقای احمدی مقدم در بحث فروش نفت به کجا رسیده و اینکه آیا این فرد بازجویی و بازداشت شده است گفت: همان طور که آن زمان هم گفتم، آقای احمدی مقدم بازداشت نیستند اما پرونده دارد.
حسین فریدون به زندان رفت
محسنی اژه‌ای درباره بازداشت حسین فریدون گفت: در خصوص ایشان چندین نوبت تحقیق شد و از افرادی هم که مرتبط بودن تحقیق شد. برخی افراد بازداشت هستند. دیروز برای ایشان قرار تامین صادر شد.
اژه‌ای گفت: چون قرار تامین را دیروز تامین نکردند به زندانی معرفی شدند اما اگر قرار را تامین کنند آزاد می‌شوند. قرار بازداشت موقت نیست.
وی در خصوص قرار تأمین آقای فریدون گفت: مسائل مالی در این زمینه مطرح است اما معوقات بانکی نیست.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که در هفته گذشته چند استانداران دولت احضار و تفهیم اتهام شدند و دولت هم از برخی ائمه جمعه با فرماندهان نظامی شکایت کرده، آیا از آنها هم کسی تفهیم اتهام شده است گفت: همه کسانی که حق شکایت داشته باشند یا مرجع رسمی برای گزارش باشند به شکایت و گزارش‌هایشان رسیدگی می‌شود.
سخنگوی قوه قضاییه با بیان این سؤال که: آیا از ناحیه دولت گزارشی نیامده است، گفت: چرا ممکن است آمده باشد. البته از رسانه‌ها از قول معاونت حقوقی نقل قول شده بود که رئیس جمهور از هیچ کس شکایت ندارد.
از «جاسوس دفتر آشنا»
تا «رشوه‌های نفتی»
اژه‌ای در خصوص دستگیری جاسوسی در دفتر آقای آشنا گفت: قبلاً نیز اعلام کرده‌ام که یک فردی در دفتر ایشان دستگیر شده، اما اینکه چه نوع ارتباطی دارد، باید بررسی شود. اینکه یک فردی دستگیر شده درست است و باید بگویم پرونده در جریان رسیدگی است؛ تمام نشده و نظر نهایی را نداده‌اند.
اژه‌ای در خصوص پرونده توتال و کرسنت گفت: در خصوص رشوه، حکم صادر شده و فرد در زندان است، اما در خصوص کرسنت، حکم صادر شد، قطعی شد و بعد از آن مجددا درخواستی شد که در خصوص درخواست‌شان رسیدگی و حکمی صادر نشده است.