kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۸۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۳

دعوت از مردم خراسان جنوبی به نذر آب

امام‌جمعه اسدیه مرکز شهرستان درمیان در جمع مردم بیرجند گفت: مردم فهیم استان خراسان جنوبی برای تامین آب روستاها و شهرهای دارای تنش آبی بخشی از درآمدهای خود را نذر یا وقف کنند.


حجت‌الاسلام علیرضا حسینی از مجمع خیرین آبرسانی و کسانی که به مناسبت‌های مختلف بخشی از اموال خود را برای امام‌حسین(ع) نذر می‌کنند، خواست برای رفع تشنگی مردم روستاهای استان به مسئولان کمک کنند.
وی همچنین از افرادی که بخشی از اموال و سرمایه خود را وقف فعالیت‌های مذهبی، احداث مدرسه و مسجد، امور بهداشتی و درمانی و... می‌کنند، خواست برای تامین امنیت این ماده حیاتی در مناطقی از استان که با کمبود آب رو به روهستند، اقدام کنند.
وی  در ادامه تاکید کرد، اهمیت این ماده راهبردی بر کسی پوشیده نیست، مردم می‌توانند با توجه به آبرسانی سیار به 426 روستا و آبادی در خراسان جنوبی به نسبت توان مالی خود برای رفع تشنگی مردم این روستا نذر کنند.
دبیر کمیته امور فرهنگی سازمان‌های تابعه وزارت نیرو در خراسان جنوبی عنوان کرد: با توجه به ادامه 19 سال خشکسالی و وجود بحران کم‌آبی و بی‌آبی، نکته مهم در این میان صرفه‌جویی در بخش کشاورزی استان است.
حجت‌الاسلام حسینی افزود: در حالی‌که به ساکنان 426 روستا و آبادی استان با تانکرهای سیار آبرسانی می‌شود، عده‌ای از چاه‌های عمیق و نیمه عمیق با دبی بالا آب برداشت و محصولات پر آبخواه تولید می‌کنند.
به گفته حسینی، 90 درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، میزان مصرف خانگی چهار درصد است، مردم خراسان جنوبی که به قناعت، سخت‌کوشی و صرفه‌جویی مشهورند، در مصرف درست آب، برق و سوخت و... همکاری کنند، تا تابستان گرم 96 با کمترین مشکل سپری شود.
وی در همین حال خواستار ایجاد سایه‌بان برای کولرهای آبی شد و از بانوان استان هم خواست از شست‌وشوی حیاط و جلو منزل با آب شرب که با هزینه بالا تامین می‌شود، پرهیز کنند.
هفته گذشته اعلام شد، پنج شهر و 174 روستای خراسان جنوبی با خطر تنش آبی روبه‌روست.