kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۸۶۷
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
گزارش از دور و نزدیک

تهدید استخرها برای شناگران



با فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش دمای هوا، استخرها در همدان رونق گرفته و استقبال مردمی به ویژه جوانان و نوجوانان از ورزش شنا و تنی به آب زدن در این فصل دوچندان می‌شود. اما آنچه مهم است سلامت بهداشتی آب استخرها برای علاقه‌مندان به این ورزش است. کلرزنی راهی است برای بهداشتی کردن آب استخرها اما مقدار کلرزنی مسئله مهمی است که باید صاحبان استخرها به جد رعایت کنند تا باعث اذیت و آزار شناگران نشود. همچنین استفاده از روش صحیح کلرزنی نکته اساسی و مهمی است که در این راستا باید مورد توجه قرار گیرد.
مشکلات استخرها در تابستان
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان بر کنترل آب استخرها تاکید داشته و می‌گوید: بهداشت آب استخرها به صورت ماهانه و یا حتی در مواقعی روزانه کنترل می‌شود.
رسول منعم اضافه کرد: اداره بهداشت و هیئت نجات غریق استان، وضعیت و میزان بهداشت آب استخرها را نظارت و بررسی می‌کنند و طی دو سال گذشته موردی مبنی بر عدم رعایت بهداشت، از سوی صاحبان استخرها گزارش نشده است.
وی علی‌رغم شلوغی استخرها در فصل گرم تابستان، تعداد استخرهای فعال را جوابگوی نیاز مردم دانست و افزود: هم‌اکنون 22 استخر در استان فعال است.
منعم در پاسخ به این سوال خبرنگار کیهان که چرا استخر ویژه بانوان در همدان وجود ندارد، گفت: کلنگ 7 استخر ویژه بانوان در یک سال گذشته زده شده و متاسفانه به دلیل نبود اعتبار، به جز یک استخر در ملایر، مابقی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی رها شده است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به اینکه اکثر استخرهای استان به روش کلرزنی گندزدایی می‌شوند، تصریح کرد: گندزدایی آب استخرها به دو روش سنتی و مدرن(الکترولیز نمک طعام) صورت می‌گیرد که در روش‌های سنتی از گاز کلر، پودر کلر و آب ژاول برای ضد عفونی کردن آب استخرها استفاده می‌شود.
منعم ادامه داد: در روش کلرزنی، شناگران همواره با تهدیدهایی روبه‌رو هستند چرا که همواره احتمال نشت گاز سمی و خفه‌کننده کلر در این محیط‌ها وجود دارد بنابراین روش مدرن الکترولیز نمک طعام نسبت به روش سنتی بهتر است و با اینکه حجم سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی سیستم مدرن الکترولیز نمک طعام، نسبتا زیاد است ولی در طول زمان بهره‌برداری، این هزینه‌ها جبران می‌شود.
وی با بیان اینکه فقط سه استخر در استان مجهز به این سیستم شده‌اند، افزود: برای هر استخر بین 30 تا 40 میلیون تومان اعتبار نیاز است و به همین دلیل صاحبان استخرها اقدام به این مهم نکرده‌اند.
جای این سوال باقی است که اداره کل ورزش و جوانان در جهت تغییر سیستم کلرزنی به الکترولیز نمک چه اقداماتی را انجام داده است گویا نبود اعتبار تنها مستمسک مدیران برای کم‌کاری در این زمینه است.
مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان در جواب این سوال که چرا هنگام حضور در استخر چشم‌ها شروع به سوزش می‌کند، پاسخ داد: قدیمی بودن سیستم‌های تهویه هوای استخرها دلیل اصلی این حالت است و باید اقدامی اساسی در این زمینه از سوی مدیران استخرها صورت گیرد.
منعم از پذیرش بیش از حد استخرها در ایام تابستان انتقاد کرد و ابراز داشت: فصل گرما و استقبال زیاد مردم نباید موجب شود که استخرها بیشتر از ظرفیت، پذیرش کنند چرا که در این صورت بهداشت محیط استخرها با مشکل مواجه می‌شود.
 ضرورت اجرای طرح سباح
در همین زمینه با رئیس هیئت غریق نجات استان به گفت‌وگو نشستیم، وی گفت: استخرها مکان خوبی برای دستیابی به نوعی آرامش روحی است. او می‌گوید با فرارسیدن فصل گرما استخرها میزبان تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان فارغ از درس و دانشگاه است.
سیروس سوریان ادامه داد: در ایام گرم تابستان تنی به آب زدن یکی از سالم‌ترین برنامه‌های تفریحی و ورزش افراد به شمار می‌رود ولی پایین بودن سرانه اقتصادی خانواده‌ها جوابگوی استفاده از کلاس‌های آموزش شنا نیست چرا که هزینه کلاس آموزشی شنا نسبت به دیگر کلاس‌های هنری بالا است و اکثر افراد شناگر مبتدی هستند.
وی ادامه داد: در این زمینه آموزش و پرورش با اجرای طرح سباح اقدام به آموزش برخی از دانش‌آموزان کرد این طرح خیلی بود اما نمی‌دانم به چه دلیل، ناتمام رها شد.
سوریان گفت: مسئولین باید بدانند مردم تشنه استخر هستند اما بهای گران آن یکی از مهم‌ترین دلایل آنها برای عدم حضور بسیاری از افراد به ویژه مردم مناطق محروم به این مکان مفرح است
سوریان دلیل افزایش قیمت بلیت را آزادسازی حامل‌های انرژی عنوان کرد و افزود: قبل از این طرح هزینه آب، گاز، برق هر استخر به طور میانگین بین سه تا چهار میلیون تومان می‌شد اما بعد از آزادسازی حامل‌های انرژی، هزینه‌ها تا مبلغ 12 میلیون تومان افزایش یافته و صاحبان استخرها را با مشکلاتی مواجه کرده است.
وی در خصوص وضعیت پذیرش و حضور مردم در ایام گرم تابستان می‌گوید: استقبال مردم بسیار خوب است اما در ایام غیرتعطیل استخرها با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند و به معنای واقعی در حالت نیمه تعطیل قرار می‌گیرند.
این مقام مسئول تاکید کرد: باید در نظر داشت پذیرش بیش از حد ظرفیت استخرها، شناگران را با مشکل مواجه می‌کند و در نظر مردم کیفیت استخرها زیر سوال می‌رود.
 وضعیت بهداشت استخرهای استان خوب است
رئیس بهداشت محیط و حرفه‌ای اداره بهداشت استان همدان در خصوص حساسیت زیاد این اداره به کنترل بهداشت استخرها می‌گوید: استخرها از جمله اماکنی است که به دلیل حساسیت بالا از نظر بهداشت ماهی یک بار کنترل و بازرسی می‌شوند.
حسین‌علی نوروزی خاطرنشان کرد: بهداشت محیط استخر، نوع تهویه هوا، سرویس‌های بهداشتی، وضعیت رختکن‌ها، امکانات رفاهی و کیفیت آب از جمله موارد مهمی است که در این بازرسی‌ها طبق یک چک لیست مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت دیدن اشکال و ایرادی سریع برخورد می‌شود.
وی به کنترل سلامت آب نیز اشاره کرد و گفت: وجود کلر باقی مانده در آب، یکی از مهم‌ترین و شاخص‌ترین بخش در سلامت آب به شمار می‌رود و اخیرا برای گندزدایی آب استخرها، موضوع الکترولیز نمک به عنوان جایگزینی مناسب به جای کلر مطرح شده است.
رئیس بهداشت محیط و حرفه‌ای اداره بهداشت استان همدان یادآور شد: با نظارت‌های صورت گرفته می‌توان گفت وضعیت بهداشت استخرهای استان خوب است و تاکنون هیچگونه شکایتی از سوی مردم و مراجعین به مرکز بهداشت نشده است.
 رعایت بهداشت فردی
قبل از ورود به استخر الزامی است
متخصص پوست و مو در زمینه بهداشت محیط و بهداشت فردی در استخر تاکید زیادی دارد و می‌گوید: افرادی که دچار بیماری‌های پوستی به ویژه بیماری‌های قارچی، جوش‌های ترشحی، دمل‌ها و... هستند باید از ورود به استخرها اجتناب کنند.
دکتر پدرام علیرضایی می‌گوید: اهمیت این موضوع تا حدی است که اگر ناظران هر استخر متوجه ورود این بیماران شوند باید اقدام لازم را انجام دهند و آنها حق ورود به آب ندارند.
وی به چند مورد از الزامات رعایت بهداشت فردی در استخر اشاره کرد و افزود: استفاده از وسایل شنای اختصاصی هر فرد، قرار دادن پا در حوضچه کلر به مدت 20 ثانیه، عدم استفاده از هرگونه لوسیون و مواد آرایشی را از مهم‌ترین نکات در رعایت بهداشت فردی عنوان کرد.
 هزینه گران شنا کردن
با شنیدن صحبت‌های این مسئولان به سراغ آقای مرتضی اصغریان، پدری که مثل همه پدرها دغدغه پر کردن اوقات فراغت تنها دختر خویش را دارد رفتم، او می‌گوید: متاسفانه دیگر بچه‌ها برای آموزش تئوری و نظری علاقه‌ای از خود نشان نمی‌دهند و خواهان یادگیری کارهای ورزشی، مهارتی و هنری هستند.
وی بیان داشت: شرکت در کلاس‌های ورزشی بهترین گزینه برای کسب دوباره انرژی جوانان و نوجوانان به شمار می‌رود و می‌توان گفت تنها کلاسی است که بچه‌ها برای حضور در آن به خانواده‌ها «نه» نمی‌گویند.
او ادامه داد: شنا ورزشی مفرح است و پرانرژی است که خانواده‌ها اقبال زیادی برای ثبت‌نام فرزندان خود در این کلاس‌ها دارند اما باید گفت شنا ورزشی گران است و برای آموزش عمومی باید مبلغ 160 هزار تومان بپردازیم. کسی هم نمی‌تواند بگوید چرا؟
نتیجه آن که باید مدیران نسبت به ساخت استخرهای جدید و تکمیل استخرهای نیمه تمام کمر همت ببندند و با همکاری مدیران استخرها نسبت به تغییر روش گندزدایی سنتی به مدرن اقدام عاجل صورت گیرد. وزارت آموزش و پرورش نیز اجرای طرح سباح که به آموزش شنای دانش‌آموزان می‌پرداخت، را باید با جدیت ادامه دهد.
ضمنا تعدیل قیمت بلیت استخرها و یا پرداخت کمک‌هزینه توسط ادارات و دستگاه‌ها به کارمندان برای استفاده از امکانات استخرها ضروری به نظر می‌رسد.
گزارش از: مریم کشانی از همدان