kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۴
نوبخت خبر داد

متقاضی یارانه73 میلیون انصرافی‌ها 2/4 میلیون نفر

سخنگوی دولت اعلام کرد: 73 مبلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت‌نام کرده‌اند و 2 میلیون و 400 هزار نفر هم انصراف داده‌اند.
محمدباقر نوبخت روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در نشستی با خبرنگاران افزود: هر چند در روزهای نخست، تعداد افرادی که برای دریافت یارانه ثبت‌نام نکرده بودند به بیش از 10 درصد رسیده بود و پیش‌بینی می‌شد که هفت تا هشت میلیون نفر از دریافت انصراف دهند، به تشخیص خانوارها تعداد دو میلیون و 400 هزار نفر در مرحله دوم ثبت‌نام از دریافت یارانه انصراف دادند.
وی یادآور شد: 73 میلیون نفر نیز در این مرحله برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند.
سخنگوی دولت از تمامی دو میلیون و 400 هزار نفر که از دریافت یارانه انصراف داده‌اند قدردانی کرد و گفت: آنان با انصراف خود هزار و 200 میلیارد تومان منبع مالی در اختیار دولت قرار دادند تا از این امکانات برای بخش‌های تولید، حمل و نقل عمومی، بهداشت و درمان و کمک به اقشار کم درآمد استفاده شود.
نوبخت با تاکید بر این که دولت مصمم است در سال 1393 نرخ تورم را کاهش دهد، گفت: از این جهت همانطور که به دفعات از سوی مسئولان دولتی به ویژه رئيس‌جمهوری اعلام شد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی رشدی بسیار محدود و کند خواهد داشت که از سوی وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در زمان اجرا اعلام خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما منابع در اختیار را برای پرداخت 5 هزار و 400 میلیارد تومان در بخش‌های تولید، اشتغال، حمل و نقل عمومی و 4 هزار و 800 میلیارد تومان را برای بیمه، بهداشت و درمان و ارزان کردن هزینه‌های درمانی و 2 هزار و 400 میلیارد تومان را نیز برای امنیت غذایی تخصیص می‌دهیم که به صورت کالا و مواد غذایی در اختیار اقشار خاص و کم درآمد که تعریف می‌شود، قرار گیرد.
سخنگوی دولت ادامه داد: همچنین به افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، همچون ماه نخست امسال 45 هزار و 500 تومان به ازای هر فرد پرداخت می‌شود.
نوبخت اظهار داشت: خانوارهایی که از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند از امتیاز همیاری با دولت برخوردار خواهند شد و این بخش از مردم به جای دریافت کمک‌های نقدی، به شکل‌های دیگر از تسهیلات خاصی برخوردار می‌شوند.
وی اظهار امیدواری کرد با اقدامات انجام شده، کاستی‌های مرحله اول که شامل کسری بودجه برای پرداخت یارانه و پرداخت به همه خانوارها اعم از متقاضی و غیرمتقاضی بود، برطرف شود.
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس جمهوری تصریح کرد: در این مرحله به اقشار کم درآمد توجه می‌شود و برخلاف مرحله اول با رقمی که در اختیار دولت از این محل قرار می‌گیرد به بهداشت، درمان، تولید و اشتغال توجه کافی و مناسب خواهد شد.
سخنگوی دولت در ادامه گفت: برخی‌ها تلاش کردند این مطلب را ترویج کنند که 4/2 میلیارد دلاری که طبق توافق ژنو آزاد شد، آزاد نشده است و ما امکان استفاده از آن را نداریم.
وی تصریح کرد: همانطور که اعلام شد، تمام آنچه که طبق توافق وعده داده شده بود، انجام شده و این که چگونه از این منابع استفاده کنیم به صورت نقدی یا استفاده برای برخی از کالاها، این قدرت انتخاب ما است.
نوبخت خاطرنشان کرد: ما حساب‌هایی داریم که می‌توانیم برای واردات هر نوع کالای ضروری همچون کالاهای اساسی و دارو استفاده کنیم، ضرورتی ندارد که این 2/4 میلیارد دلار که تاکنون اقساط آن طبق توافق آزاد شد، حتما از آن استفاده کنیم.
وی اظهار داشت: عده‌ای تلاش می‌کنند بگویند که چون شما برای واردات از آن استفاده نکردید، پس این منابع قابلیت استفاده را ندارد.
معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئيس جمهوری تصریح کرد: این یک سخن نادرستی است و در خوشبیانه‌ترین شرایط اطلاعات آنها ناکافی است و در وضعی دیگر نوعی ناموفق نشان دادن توافق ژنو است که با اعلام وصول نشدن و عدم دریافت به دنبال مخدوش کردن کلیات آن هستند.
نوبخت تصریح کرد: همه اقساط را طبق توافق ژنو آزاد کرده‌اند و نحوه استفاده با ما است. شاید ایده‌آل این باشد که روش غیرمعمولی که در جامعه وجود دارد حتما به صورت نقدی وارد کنیم وگرنه در این که حواله صادر شود تا از این مبالغ برای واردات استفاده شود ما برای دیگر حساب‌ها مشکلی نداریم.
وی با تاکید بر این که قدرت انتخاب با ما است، به همه اطمینان داد که این اقساط طبق توافق ژنو آزاد شده است.
سخنگوی دولت یادآور شد: عده‌ای همین فضا را در کنار مبهم بودن شرایط قیمت حامل‌های انرژي که اندکی روی بورس هم اثر گذاشت، تلاش کردند تا یک وضعیت عدم ثبات اقتصادی توصیف کنند که ان‌شاءالله خیلی زود این ثبات بازخواهد گشت.
نوبخت در واکنش به جشن جنجالی همسر رئیس جمهور که در کاخ سعدآباد برگزار شده بود با بیان اینکه روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری با انتشار اطلاعیه چنین اخباری را تکذیب کرد، اظهار داشت: عده‌ای کارشان همین است که پول بگیرند تا برای دولت حاشیه درست کنند.
سخنگوی دولت با بیان اینکه آنها هر روز می‌خواهند یک مسئله کوچک را تبدیل به سوژه کنند تصریح کرد: دولت درگیر مسائل بزرگی مثل مذاکرات و هدفمندی است و ما هم نباید وقت خود را صرف پاسخگویی به چنین مسائلی کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اتفاقات اخیر در زندان اوین تاکید کرد: حق نداریم هیچ اقدام خلاف قانونی علیه زندانیان انجام دهیم.
نوبخت با بیان اینکه تیمی برای بررسی موضوع در دولت تشکیل شده است اقدام رسانه‌های خارجی را در خصوص این اتفاق بزرگنمایی خواند.