kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰

داعش هلاکت ابوبکر بغدادی را تأیید کرد

گروه تروریستی داعش هم سرانجام خبر مرگ «ابوبکر بغدادی» را تأیید و اعلام کرد که به زودی نام خلیفه جدید خود را منتشر می‌کند.


سرویس خارجی-

سرکرده‌ها و عناصر داعش دیگر سرزمینی ندارند و هر آنچه را که اشغال کرده بودند به تدریج از دست می‌دهند و اکنون به دنبال یک سرکرده (یا به قول خودشان خلیفه) جدید هستند.
خبرگزاری‌ها نوشته‌اند این خبر را داعش طی بیانیه‌ای در شهر اشغالی «تل‌عفر» واقع در غرب استان نینوا اعلام کرده است.
داعش در این بیانیه همچنین،  اعتراف کرده که «ابوبکر بغدادی» مرده است. در بیانیه مذکور در ارتباط با علت و زمان این مرگ، سکوت شده است. حدود یک ماه قبل مقامات روسی اعلام کرده بودند که ابوبکر بغدادی به «احتمال بالا» در حمله جنگنده‌های روس در سوریه کشته شده است. آمریکایی‌ها در آن زمان این خبر را تأیید نکرده بودند. اما به هر حال، بیانیه داعش، مرگ بغدادی ( و نه محل و زمان هلاکت وی) را تأیید کرده است.
اخیرا «ابوقتیتبه» مفتی داعش  در «تل عفر» در حالی که خطبه نمازجمعه  را می‌خواند، نام ابوبکر بغدادی را که بر زبان آورد شدیدا گریست. این گریه در همان موقع، مرگ بغدادی را برملا کرده بود و البته عناصر داعش هم این فرد را زنده زنده سوزاندند.
تقدیر از مرجعیت
جشن و شادمانی در سراسر عراق به خاطر فروپاشی داعش در موصل، ادامه دارد. مردم در شادمانی‌های خود، از آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق به خاطر صدور فتوای «جهاد کفایی» علیه تروریسم تشکر می‌کنند.
«نوری مالکی» معاون رئیس‌جمهور عراق نیز طی پیامی تأکید کرده، آیت‌الله سیستانی سزاوار اولین تبریک به مناسبت آزادی موصل است، چرا که با فتوای تاریخی‌اش، این پیروزی را رقم زد.
در این بیانیه آمده است: «در پیشاپیش همه کسانی که به کمک عراق آمده‌اند، باید از ایران اسلامی قدردانی کرد، کشوری که با همه توان خود، به کمک عراق آمد و خون مشاورانش در خطوط (مقدم) نبرد با خون برادران عراقی‌شان در هم آمیخته است.»
«مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق نیز در تماس تلفنی با نخست‌وزیر عراق، پیروزی ارتش این کشور در موصل و آزادسازی این شهر را به وی تبریک گفت. سازمان ملل نیز آزادی موصل را به مردم و دولت عراق تبریک گفت.
مداخله هدفمند آل‌سعود
رژیم آل‌سعود هر چند طعم تلخ شکست را در موصل چشید، ولی ظاهرا هنوز از این شکست درس نگرفته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، فاش کرده، که آل‌سعود جهت برگزاری کنفرانس اهل سنت در بغداد، 140 میلیون دلار به آن اختصاص داده است.
طبق گزارش این روزنامه، کنفرانس مذکور قرار است اواخر تیر برگزار شود و هدف اعلامی آن، تصحیح روند سیاسی در کشور (عراق) تحت نظارت سازمان ملل و ترسیم شرایط در عراق پس از داعش است!
یکی از اعضای پارلمان عراق که از رهبران ائتلاف نیروهای اهل سنت نیز هست دراین‌باره به العربی الجدید گفته: «اختلافات شدیدی بر سر اعطای 140 میلیون دلار از سوی عربستان به این کنفرانس به منظور سازماندهی ساختار سیاسی اهل سنت و کمک به بازسازی شهرهای اصلی آزاد شده از دست داعش، است. 70 میلیون دلار آن به گروه‌های مختلف ائتلاف نیروهای اهل سنت و احزابی که قرار است هفته آینده در کنفرانس بغداد شرکت کنند، اختصاص یافته و میان اعضای ائتلاف بر سر نحوه تقسیم این مبلغ اختلاف افتاده است.»
به اعتقاد کارشناسان، نفوذ دلارهای سعودی به عرصه سیاسی عراق، ممکن است زمینه‌ساز فتنه‌های جدیدی در روند سیاسی این کشور شود، به طوری که پیروزی‌های شیرین ملت عراق علیه داعش را در کام این ملت تلخ کند.
سایر رویدادها
* سازمان ملل اعلام کرده، 700 هزار آواره عراقی نیاز به «کمک‌های فوری» دارند.
* یک مقام استان کرکوک گفته، 200 تروریست داعش در این استان دستگیر شدند و در نوبت محاکمه به سر می‌برند.
* «مقتدا صدر» رئیس جریان «صدر» خواستار محاکمه کسانی شده که در سال 1393 باعث سقوط موصل به دست داعش شدند.