kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۵۰۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۹

آل سعود 6 نفر را گردن زد

رژیم سعودی 6 نفر دیگر را گردن زد تا شمار اعدام‌های وحشیانه این رژیم در سال جاری میلادی به رقم 44 نفر برسد!


عربستان با استفاده از لابی‌های بین‌المللی توانسته وحشی‌گری خود در عرصه داخلی را ماله‌کشی کند. در حالی که این کشور فعالان سیاسی را با کمترین جرم به بدترین شکل مجازات می‌کند و محکومین به اعدام را با روش وحشیانه و داعشی گردن می‌زند، سال گذشته ریاست یکی از کمیسیون‌های حقوق بشر سازمان ملل را به کمک همین کشورهای غربی مدعی دفاع از حقوق بشر به دست آورد.
در جدیدترین مورد اما خبر رسیده عربستان، 6 نفر دیگر را گردن زده است. به گزارش خبرگزاري صدا و سیما، وزارت کشور سعودي اعلام کرده مقامات اين کشور روز دوشنبه، پنج شهروند عربستاني و يک شهروند پاکستاني را به اتهام ارتکاب جرائم مختلف گردن زدند. به اين ترتيب شمار کساني که از ابتداي سال 2017 در عربستان اعدام شده‌اند به 44 نفر رسيد.
رياض‏ جرم پنج شهروند سعودي را «قتل» و یک شهروند پاکستاني را قاچاق مواد مخدر اعلام کرده است. پادشاهي سعودی از جمله کشورهايي است که هر سال با اتهام‌های سیاسی و غیرسیاسی بسیاری را گردن می‌زند. بر اساس آمار خبرگزاري فرانسه که با توجه به گزارش‌هاي مقامات رسمي تهيه شده، در سال 2016 نیز 153 نفر در عربستان به طرز فجیعی اعدام شدند. در سال 2016 نيز شمار اعدام‌شدگان همين رقم اعلام شد.
اعتراض‌های گسترده
از سوی دیگر روز دوشنبه دادگاه عالی انگلیس در حکمی عجیب رای به عدم توقف فروش سلاح به عربستان داد! حکمی که باعث اعتراضات زیادی علیه دولت انگلیس شده است. عفو بین‌الملل در واکنش به این خبر اعلام کرده «حکم دادگاه عالی انگلیس مبنی بر اینکه دولت این کشور می‌تواند به صدور مجوز صادرات سلاح به عربستان ادامه دهد، به طور بالقوه یک عقب‌نشینی مرگبار برای شهروندان یمنی است.» «جمیز لینچ»، رئیس بخش کنترل تسلیحات و حقوق بشر عفو بین‌الملل در ادامه گفته: «این یک نتیجه عمیقا ناامیدکننده است که چراغ سبزی را به مقامات انگلیس - و به‌طور بالقوه به دیگر تأمین‌کنندگان سلاح‌های عربستان - برای تداوم صدور مجوز انتقال سلاح به این کشور می‌دهد، علیرغم این احتمال که از این تسلیحات برای نقض(قوانین بین‌المللی) استفاده شود». «جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز در سخنانی در صحن علنی مجلس از حکم دادگاه عالی این کشور در تأیید ادامه فروش سلاح به سعودی‌ها انتقاد کرد.
انگلیس در کنار آمریکا بزرگترین تامین‌کنندگان سلاح‌ برای سعودی‌هایی هستند از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کنند.