kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۱۷۳
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۰

راحیل شریف ائتلاف سعودی را در یمن تنها گذاشت و به پاکستان برگشت

فرمانده سابق ارتش پاکستان که فرماندهی ائتلاف نظامی عربستان در یمن را برعهده داشت، این ائتلاف را رها کرد و به پاکستان برگشت.

سرویس خارجی-

بالاخره اعتراضات مردمی و جریان‌های سیاسی در پاکستان جواب داد و باعث شد که ژنرال بازنشسته «راحیل شریف» عربستان را ترک کند و به لاهور بازگردد.
پیش از این رسانه‌ها اعلام کرده بودند که راحیل شریف به دنبال استعفا و بازگشت به کشورش است.در ارتباط با علت جدا شدن راحیل شریف از عربستان، عدم رضایت وی از نفوذ بیش از حد آمریکا در رژیم آل سعود اعلام شده است.
اما واقعیت این است که پاکستان نسبت به آینده رژیم آل سعود بدگمان است و نمی‌خواهد با این رژیم، به قعر چاه بیفتد. علاوه بر آن، دولت اسلام‌آباد نگران روابط خود با ایران نیز بوده و به خاطر همین عوامل، پاکستان می‌خواهد خود را از ماجراجویی‌های منطقه‌ای ریاض جدا کند.راحیل شریف اول اردیبهشت گذشته برای در دست گرفتن فرماندهی ائتلاف رژیم آل سعود در جنگ علیه یمن، راهی ریاض شده بود.در پی سفر راحیل شریف به ریاض، اعتراضات زیادی در سطح داخلی و منطقه‌ای متوجه اسلام‌آباد شده و بسیاری از کارشناسان متفق‌القول بودند که دلارهای سعودی چشم مقامات اسلام‌آباد را در برابر جنایات آل سعود در یمن کور کرده است.به هر حال، خروج پاکستان از ائتلاف رژیم سعودی در شرایط کنونی، ضربه مهلکی به عربستان محسوب می‌شود و تنها شدن آل سعود در بحران‌های یمن، سوریه و این اواخر قطر، کاملا قابل رویت است.
عربستان منشأ فتنه
اما «ظفرالله خان جمالی» نخست‌وزیر اسبق پاکستان در گفت‌وگو با فارس در اسلام‌آباد گفته: عربستان به دنبال دعوای بین عرب و عجم، همچنین شیعه و سنی است. بنابراین اسلام‌آباد نباید در این زمینه ریاض را همراهی کند.
به گفته وی «اختلاف عربستان با قطر نشان داد ریاض برای سرکوب مخالفان به دنبال بهانه‌جویی است و ارتباط با یک کشور اسلامی مانند ایران نباید سبب تحریم دوحه می‌شد.»«جمالی» این را هم اضافه کرده که «سرانجام منازعه عربستان و قطر به پایان می‌رسد، اما دوحه به صراحت اعلام کرده در نوع ارتباط با تهران آزادانه تصمیم می‌گیرد و اعتراض ریاض در این زمینه به معنای دخالت در امور داخلی یک کشور مستقل است.»وی افزود: عربستان تصور می‌کرد با تحریم قطر ظرف یک هفته این کشور را به زانو درمی‌آورد، ‌اما کمک ایران، پاکستان و سایر کشورهای دوست سبب شد اقدامات ریاض بی‌اثر شود... عربستان باید به فکر اتحاد بین کشورهای اسلامی باشد نه اینکه خود به عامل اختلاف بین شیعه و سنی همچنین عرب و عجم تبدیل شود.به اعتقاد نخست‌وزیر اسبق پاکستان «تروریسم دشمن مشترک کشورهای اسلامی است و عربستان به جای حمایت از برخی گروه‌های تندرو و تکفیری، بهتر است برای برقراری امنیت با سایر کشورها همکاری کند.» وی در نهایت گفته «پاکستان بهتر است به جای حمایت از اقدامات بی‌منطق عربستان، از رهنمودهای امام خمینی(ره) در راستای همبستگی و اتحاد بین کشورهای اسلامی پیروی کند... اشاره آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران به حل مسئله کشمیر نشان می‌دهد ایشان از مسائل جهان اسلام به ویژه مردم مظلوم کشمیر غافل نیستند که این موضوع اهمیت زیادی برای پاکستان دارد.»