kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۸۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹

اخبار ویژه



شرکت نفت با کدام ضابطه به شرکت بدسابقه توتال اعتماد کرد؟
وزارت نفت در حالی قرارداد با توتال را امضاء کرد که ضروری بود پیش از امضای قرارداد 20 ساله سند رازداری و حفظ محرمانگی را که به تصویب شورای عالی امنیت ملی رسیده باشد، مورد توجه قرار دهد.
به گزارش الف، با وجود سابقه شرکت توتال متاسفانه مدیران کشورمان باز هم به آن اعتماد کامل کردند، بدون آنکه نهادهای نظارتی بر روند امضای قرارداد و بندهای قراردادی احاطه داشته باشند، قرارداد را امضا کردند. دکتر احمد توکلی،  در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، نسبت به روند امضای توسعه فاز 11 پارس جنوبی با شرکت توتال بدون رعایت مصوبات دولت درباره لزوم رعایت ملاحظات امنیتی و حفاظتی با شرکت‌های خارجی انتقاد کرده و نوشته بود: بند 8 ابلاغیه مقام معظم رهبری درخصوص ملاحظات قراردادهای جدید نفتی تصریح دارد «ساز و کار اعمال و رعایت ملاحظات امنیتی و حفاظتی در همکاری با شرکت‌های بین‌المللی و دسترسی آنها به اطلاعات محرمانه میادین نفتی در این قرارداد‌ها در شورای امنیت ملی مورد رسیدگی و جمع‌بندی قرار گیرد».
الف می‌افزاید: سازمان دیده‌بان شفافیت و عدالت مهرماه سال گذشته با انتشار اسناد رشوه توتال به بعضی مقامات نفتی ایران در سال‌های گذشته نوشت: چرا به جای معرفی و مجازات رشوه گیرنده از توتال، برای این شرکت فاسد فرش قرمز پهن می‌کنند؟
به گزارش الف، توتال فرانسه برای ورود به صنعت نفت ایران طی سال‌های 1995 تا 2004 با اعمال نفوذ مقام نفتی ایران توانست مبلغ 150 میلیون سود خالص اضافی به دست آورد. به عبارت دیگر، با احتساب 60 میلیون رشوه پرداختی، حداقل 210 میلیون دلار از منابع ملت مظلوم ایران به نفع یک مقام دولتی فاسد ایرانی و یک شرکت فاسد فرانسوی به یغما رفت.
 این گزارش خاطر‌نشان می‌کند: مفاد قراردادهای IPC که قرارداد تازه توتال نیز با مبنای آن تنظیم شده است در تضاد با منافع ملی کشورمان و دارای ایرادات متعددی است؛ به طوری که مقام معظم رهبری پیشبرد قراردادهای IPC را منوط به رفع این ایرادات کردند.
مقام معظم رهبری دوازدهم تیرماه سال گذشته در جمع دانشجویان در بخشی از سخنان خود به موضوع قراردادهای جدید نفتی اشاره کردند و فرمودند: «..در مورد این قراردادهای جدید نفتی که حالا محل بحث است، هنوز چیزی در این زمینه تصویب نشده؛ هنوز هیچ‌چیز مسلمی وجود ندارد. اول که این مسئله مطرح شد، ما یک تذاکراتی دادیم به مسئولین؛ گفتیم خب شما برای اینکه بدانید اشکالات این مدل قرارداد و  این شیوه‌ قرارداد چیست، باید با کسانی که در اقتصاد نفتی واردند مشورت کنید. رفتند بحث کردند، یک جلسه‌ای تشکیل دادند و از کسانی از اقتصاددان‌ها دعوت کردند که آنها هم اشکالات را بیان کردند و بنا شد اصلاح بشود. یک نوشته‌ای به من دادند که ما بررسی کردیم، تحقیق کردیم، معلوم شد که این ویر‌است شانزدهم است، یعنی شانزده بار این کیفیت قراردادها و این گزارش ویراستاری شده؛ مدام اصلاح شده، تصحیح شده. بعد که به دفتر ما مراجعه شد، دفتر ما گفتند این کافی نیست، چون بعد از این باز اصلاحات دیگری هم لازم بوده که انجام بگیرد که هنوز انجام نگرفته. بنابراین تا وقتی که این اصلاحات انجام نگیرد و این کار به معنای واقعی کلمه، مطابق منافع کشور نباشد این اتفاق نخواهد افتاد و این نوع قرارداد بسته نخواهد شد. ما هم گفته‌ایم که تا وقتی قضیه نهایی نشده، هیچ قراردادی نباید بسته بشود».
گفتنی است توتال در سال 87 به بهانه ریسک سرمایه‌گذاری در ایران و به بهانه تحریم، از ایران رفت. شرکت ملی نفت ایران در حالی قرارداد 4 میلیارد و 800 میلیون دلاری را با شرکت توتال امضا کرد که سابقه فساد این شرکت فرانسوی در بخش‌های مختلف صنعت نفت، به اثبات رسیده است؛ البته این قرارداد نخستین قراردادی است که در قالب قراردادهای جدید نفتی موسوم به ‌IPC به امضا می‌رسد، در حالی که ابهامات موجود در این قرارداد، درباره جزئیات انتقال فناوری (نوع و میزان)، تشکیل کمیته مدیریتی برای تعیین سهم شرکت‌های ایرانی (تجهیزات و نیروی انسانی) همچنان پابرجا است.

تقلید مدیر توتال از ادبیات فریبکارانه مقامات آمریکایی
یک روزنامه زنجیره‌ای از قول مدیر شرکت توتال گفت: مذاکره‌کنندگان شما به خوبی از منافع ایران دفاع کردند.
در حالی که ابهامات و ایرادات قرارداد شرکت نفت با شرکت توتال بر سر توسعه فاز 11 پارس‌جنوبی، مورد اعتراض رسانه‌ها و کارشناسان قرار دارد، روزنامه اعتماد با پاتریک پویانه مدیر توتال مصاحبه کرد و بدون اعتراض به سوابق بدعهدی این شرکت، از قول پویانه نفت نوشت: توتال تنها شرکت نفتی معتبر غربی بود که در تمام سال‌های تحریم ایران دفترش را در تهران نبست.
پویانه با بیان اینکه ایرانی‌ها بازرگانان خوبی هستند می‌افزاید: مذاکره‌کنندگان ایرانی از منافع ایران بسیار خوب دفاع کردند.
البته توجیه یک قرارداد و توافق پرابهام از قول طرف خارجی توافق، پیش‌ از این در ماجرای برجام نیز سابقه داشته است؛ چنان که روزنامه‌های زنجیره‌ای چندبار از قول جان کری و شرمن به تحسین تیم ایرانی پرداختند.
پایگاه اینترنتی المانیتور فروردین 93 از قول وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا نوشت، «عراقچی مذاکره‌کننده‌ای حرفه‌ای و سرسخت است». پس از آن جان کری وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری در وین به تاریخ 24 تیر 94، ضمن بیان اینکه توافق حاصل شده، توافق خوبی است، گفت: ظریف و مذاکره‌کنندگان ایرانی، سرسخت، حرفه‌ای و وطن‌پرست بودند.
کری آبان 95 نیز هنگام دریافت جایزه چتم‌هاوس که به وی و ظریف اختصاص یافته بود، گفت: ظریف مذاکره‌‌کننده سرسخت و وطن‌پرست است که برای منافع کشورش جنگیده و این جایزه به او هم تعلق دارد.
یادآور می‌شود وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا پیش از این در نشستی در آمریکا به جزئیاتی از جلسه ایران و 5+1 در سازمان ملل اشاره کرده و گفته بود: در نشست نهایی ایران و 5+1 پیش از کنفرانس مطبوعاتی، من این افتخار را داشتم که با وزیر خارجه همراه باشم. زمانی که تمام عکاسان و خبرنگاران از اتاق بیرون رفتند، تمامی حاضران از جمله وزیر خارجه ایران سخنانی را ایراد کردند، تمامی این نطق‌ها تکان‌دهنده بود، چرا که علنی نبود.
شرمن که بغض کرده بود، افزود: جان کری آخرین نفری بود که صحبت کرد، او گفت«زمانی که 22 ساله بودم، به جنگ رفتم» اما سپس بغض کرد، همان‌طور که من چند دقیقه پیش بغض کرده بودم. کری نمی‌توانست کلمات را ادا کند اما در نهایت بغض خود را فرو خورد و گفت «من به جنگ رفتم و برایم روشن شد که دیگر هیچ‌وقت نمی‌خواهم به آنجا بروم». پس از سخنان کری، همه در آن اتاق کوچک اشک در چشم‌شان حلقه زده بود و دست زدند از جمله  مذاکره‌کنندگان ایرانی.
رهبر معظم انقلاب در دیدار 11 آبان 94 با دانش‌آموزان و دانشجویان با اشاره به همین ماجرای ابراز تنفر یکی از مسئولان آمریکایی از جنگ در جریان مذاکرات و حتی گریه او، فرمودند: یکی از مسئولان آمریکایی در مذاکرات از تنفر از جنگ گفته و حتی گریه کرده است، عده‌ای ساده‌لوح ممکن است این قضیه را باور کنند اما حمایت بی‌دریغ و کمک‌های بی‌وقفه آمریکا به رژیم جنایتکار، قصاب و آدم‌کش صهیونیستی و حمایت آنها از جنایاتی که در حق مردم یمن می‌شود، ماهیت واقعی آن ادعا و آن گریه را برملا می‌کند.

اعتراض شدید وزیر بهداشت به وزارت صنعت به خاطر ترویج دخانیات
وزیر بهداشت از دست‌اندازی‌های وزارت صنعت گفت همان کسانی که می‌گویند چرا هزینه درمان زیاد است، ‌مردم را بیمار می‌کنند.
قاضی‌زاده هاشمی در مراسم هفته ملی مبارزه با دخانیات گفت سالهاست ستادهای مختلفی تشکیل شده اما چون عزمی وجود ندارد به نتیجه نمی‌رسیم. برای کنترل مصرف دخانیات در چهار سال گذشته تلاش‌های زیادی انجام شده است، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت نه تنها در این چهار سال بلکه در هیچ دولتی این حرف‌ها را قبول ندارد و به دنبال توسعه این صنعت است چون در آن پول وجود دارد. هر چه ما می‌بافیم آنها پنبه می‌کنند.
وزیر بهداشت همچنین اضافه کرد: در طول چهارسال گذشته تلاش کردیم تا در زمینه دخانیات تغییراتی ایجاد کنیم و اگر مجلس هوشمندی به خرج ندهد، به عقب باز می‌گردیم. مردم در مورد دخانیات و اعتیاد مشکل دارند. طبق آمارهایی که در زمینه اعتیاد جوانان اعلام شده است در مجموع با حساب خانواده آنها حدود 10 میلیون نفر درگیر این معضل هستند. همان کسانی که می‌گویند چرا هزینه درمان زیاد است، مردم را بیمار می‌کنند. شما چرا هوا را آلوده می‌کنید؟ یا جلوی مصرف سیگار را نمی‌گیرید؟ ما هم وقتی می‌خواهیم جلوی آن را بگیریم می‌گویند با سیگار و قلیان مردم چکار دارید.
هاشمی تأکید کرد: سالیانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه سیگار می‌شود که می‌گویند برای به دست آوردن آرامشی کاذب است. موارد دیگری فراهم کنید که نشاط بیشتری برای مردم داشته باشد، پول‌شان هدر نرود و زیان نبینند.
وی با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه افزایش مالیات بر دخانیات باعث افزایش قاچاق آن می‌شود، افزود: برخی می‌گویند اگر اجازه ندهید مردم سیگار و قلیان بکشند و جلوی آن را بگیریم آنها به سمت شیشه و مواد مخدر دیگری می‌روند، اما این دروغ است. همانطور که می‌گویند افزایش مالیات بر دخانیات، افزایش قاچاق آن را در پی دارد. اگر اینطور باشد دیگر هیچ تضمینی نباید بگیریم. چطور ممکن است در همه جای دنیا افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش مصرف آن شود اما در ایران برعکس عمل کند، این یعنی یک جای کار ایراد دارد.

مهندسی مشترک دو عضو کارگزاران برای تصاحب شهرداری تهران
دبیرکل حزب ‌کارگزاران پیش‌بینی کرد حسین مرعشی سخنگوی این حزب، شهردار تهران شود.
غلامحسین کرباسچی در گفت‌وگو با ایسنا و گمانه‌زنی‌های اخیر درخصوص انتصاب شهردار تهران و مطرح بودن نام حسین مرعشی برای قرار گرفتن در این سمت گفت: تا جایی که می‌دانم تعداد قابل توجهی از اعضای شورای شهر نظر مثبتی به آقای مرعشی دارند و ایشان را از گزینه‌های قابل توجه و مهم شهرداری می‌دانند.
وی ادامه داد: در محافل اصلاح‌طلبان نیز بحث شهردار شدن آقای مرعشی زیاد مطرح شده و خود ایشان به دلایل مختلف برای قبول این پست اظهار تمایل نمی‌کردند اما بحث‌های زیادی با ایشان انجام شد و فکر می‌کنم متقاعد شدند که اگر به شرط اینکه گزینه مناسب‌تری از نظر ایشان و اعضای شورای شهر تهران نباشد، این پست را قبول کنند. به طور کلی آقای مرعشی شرایط خود را با آقای الویری به عنوان رئیس سنی موقت مطرح کرده‌اند.
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی خاطر‌نشان کرد: از نظر حزب ما گزینه اصلی در حال حاضر آقای مرعشی است، البته قبلا بحث شهرداری محسن آقای هاشمی مطرح بود و شاید هنوز هم ایشان در اولویت باشد، اما چون عضوی از شورا هستند و این بحث وجود دارد که کسی از داخل شورا بیرون نرود، نهایتا احتمال شهردار شدن آقای هاشمی کمتر شد و خود ایشان هم به نحوی این بحث را پذیرفتند.
فضاسازی کرباسچی برای شهردار کردن مرعشی در حالی است که پیش از این حرف و حدیث‌های زیادی درباره نقش اعمال نفوذ و پول در بستن فهرست اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر و حذف و اضافه برخی اسامی وجود داشت. اما مرعشی به عنوان یکی از تهیه‌کنندگان اصلی لیست در واکنش گفته بود «شاید کسی فساد داشته و از نظر ما شرایط حضور در لیست را نداشته است، چرا حتما باید آبروی افراد را برد و گفت به دلیل فلان تخلف، شخصی را در لیست قرار ندادیم».
چند هفته قبل فاطمه دانشور، عضو شورای شهر چهارم خبر «لیست‌فروشی» شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر پیشنهاد 2 میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاح‌طلبان را رسانه‌ای کرد. وی در جریان گفت‌وگویی درباره دلایل عدم قرار گرفتن نامش در لیست امید اصلاح‌طلبان گفت که از من برای حضور در لیست امید 2 میلیارد تومان مطالبه کردند و چون چنین مبلغی را به آنها ندادم  از لیست خط خوردم.
روزنامه آفتاب یزد نیز ضمن افشای باج‌گیری بزرگ برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب و اقدام به دلالی آنها برای بستن لیست امید شورای شهر تهران در مطلبی با عنوان «چه کسی پیشنهاد 2 میلیاردی برای حضور در لیست امید به نامزدها داده بود؟!» نوشت: «یک منبع آگاه توضیحاتی را در مورد ماجرای درخواست 2 میلیارد تومان از برخی کاندیداهای شورای شهر تهران جهت حضور در لیست امید ارائه داد. گویا چنین درخواستی از جانب دبیرکل یکی از احزاب سرشناس اصلاح‌طلب مطرح شده است؛ بدین صورت که وی با برگزاری جلسات خصوصی با کاندیداهای مطرح و خواستار حضور در لیست امید به آنان پیشنهاد می‌داده که 2 میلیارد تومان بپردازند تا بتوانند در لیست حضور داشته باشند. البته مشخص نبوده آقای غ- ک ]کرباسچی[ با چه ساز و کاری چنین وعده‌ای به کاندیداها می‌داده است. پیش از این سایت تدبیر و امید در گزارشی تصریح کرده بود: محمدرضا عارف (رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) در برابر تناقضات موجود در لیست شورای شهر، اظهارات برخی اعضای شورای عالی مبنی بر دستکاری در امتیازات نامزدها و جا به جایی آنها پاسخ قانع‌کننده‌ای ندارد. او عصر پنج‌شنبه در همایش سلامت شهر امید که در سالن رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شده بود، اظهار کرد که خودش نیز به عنوان رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، فقط 24 ساعت زودتر از سایرین، از لیست 42 نفره مطلع شده است. عارف که تحت فشار زیادی ناشی از انداختن مسئولیت مهندسی لیست به گردن او قرار دارد، در حین توضیح موضوع دچار گریه شد و برای دقایقی در سخنرانی وی اختلال ایجاد شد.
در همین حال ابراهیم امینی از منتخبان شورای شهر در گفت‌وگو با نامه‌نیوز، ضمن اشاره به مطرح شدن نام محمدرضا عارف به عنوان یکی از گزینه‌های شهرداری تهران از سوی برخی از سیاسیون، گفت: بنده اعتقاد ندارم که ایشان از مجلس استعفا بدهند و به شهرداری تهران بروند. بهتر است در همان مجلس فعالیت کنند.