kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۹۷۴
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۷

تشکیل کمیته آشتی ملی بدون حضور خارجی‌ها نخستین دستاورد مهم نشست آستانه

تمام شرکت‌کنندگان در پنجمین نشست مذاکرات «آستانه»، با تشکیل «کمیته آشتی ملی» در سوریه بدون حضور خارجی‌ها موافقت کردند اما بر سر برخی مسائل هنوز اختلافاتی دارند.

سرویس خارجی-

نشست دو روزه آستانه به دستاورد نسبتاً خوبی دست یافته است؛ در این نشست با تشکیل کمیته آشتی ملی متشکل از نمایندگان دولت سوریه، شخصیت‌ها، ریش‌سفیدان و معتمدان محلی و بدون حضور میانجی خارجی موافقت شده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، رئیس هیئت روسی شرکت‌کننده در گفت‌وگوهای آستانه اعلام کرده گفت‌وگوها مثبت بود، اما مشکلاتی درباره مشخص کردن خطوط تماس و مناطق کاهش تنش وجود دارد. پنجمین نشست آستانه، روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه با حضور نمایندگان دولت دمشق، و مخالفان و همچنین نمایندگان کشورهای ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن گفت‌وگوها برگزار شد. در این نشست همچنین، نمایندگان سازمان ملل، آمریکا و اردن هم به عنوان ناظر حضور داشتند.
در ارتباط با نحوه برخورد با تکفیری‌ها هم «گنادی کانبلوف» معاون وزیر خارجه روسیه، گفت: «ما به ادامه مبارزه با دو گروه تروریستی «داعش» و «جبهه النصره» مصمم هستیم.»
آستانه مؤثرتر از ژنو
«علی حیدر» وزیر آشتی ملی سوریه اما با اشاره به اینکه «مذاکرات آستانه از مذاکرات ژنو مؤثرتر بوده است»، از کارشکنی برخی طرف‌ها در اجرای سند مناطق کاهش تنش خبر داد. وی گفت: «نشست ژنو برای حل بحران سوریه، از لحاظ مؤثر بودن با نشست آستانه قابل قیاس نیست، زیرا نشست آستانه در موضوع آشتی‌ها به تسهیل روند سیاسی کمک می‌کند، به طور موثر عمل کرد و ما در نشست آستانه به نتایج موثری که به روند سیاسی کمک می‌کند، رسیدیم.»
وی اتهامات علیه روسیه مبنی بر اینکه این کشور تلاش می‌کند از طریق نشست آستانه، مذاکرات ژنو را به حاشیه ببرد، رد کرد.حیدر گفت: «قبل از هر چیزی شکی نداریم که روسیه کشوری دوست بوده و از روز اول از ملت سوریه حمایت کرده است. ما معتقدیم که مسکو از هر روندی که بتواند به حل بحران سوریه کمک کند، حمایت می‌کند.»وی ضمن اشاره به موضوع اجرای سند مناطق کاهش تنش در سوریه، درباره دخالت خارجی در مناطق کاهش تنش به ویژه از سوی ترکیه و قطر ابراز نگرانی کرد.حیدر گفت: «گروه‌هایی که از خارج حمایت می‌شوند و قصد ندارند وارد هیچگونه آشتی با دولت سوریه شوند، همچنان در سوریه حضور دارند.»وی افزود: «اقدامات برخی از کشورهای حامی گروه‌های تروریستی در سوریه، به ویژه فعالیت‌های ترکیه (یکی از کشورهای ضامن آتش‌بس)، سؤال‌برانگیز است.» «حیدر» تأکید کرد که «ترسیم مناطق کاهش تنش در سوریه با دشواری‌هایی به دلیل تلاش برخی از کشورها از جمله عربستان، قطر و ترکیه برای پیوستن مناطق مشخص به مناطق کاهش تنش یا مستثنی کردن مناطقی خاص از آن، روبه‌رو است.»وزیر آشتی ملی سوریه گفت: «کمیته آشتی ملی که قرار است به زودی در سوریه تشکیل شود، فقط شامل شهروندان سوری خواهد بود و شامل خارجی‌ها از جمله نمایندگان کشورهای ضامن روند گفت‌وگو در آستانه نخواهد بود.»چهارمین دور مذاکرات آستانه درباره سوریه در روزهای سوم و چهارم ماه مه (13 و 14 اردیبهشت) گذشته برگزار شد و به یادداشت تفاهمی برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش برای یک دوره شش ماه رسید.در ارتباط با سایر دستاوردهای نشست آستانه و یا قطعنامه پایانی این نشست، تا عصر دیروز گزارشی نرسید.
نشست بعدی؛ تهران
هفته آینده نمایندگان کشورهای روسیه، ایران و ترکیه برای بررسی مناطق کاهش تنش در سوریه، در تهران نشست برگزار می‌کنند.
مقایسه دو نشست
هر چند روسیه و ایران اعلام می‌کنند که قصد ندارند نشست‌های ژنو را با نشست‌های آستانه تحت‌الشعاع قرار دهند، ولی در عرصه عمل واقعیت این است که نشست‌های 1و 2و 3 ژنو درحالی برگزار می شد که تروریست‌ها و حامیان غربی و عربی آنها در خاک سوریه، اندک قدرتی داشتند و روی امتیازهای غیر معقول خود، اصرار داشتند، که مهم‌ترین آنها، کناره‌گیری «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه از قدرت بوده است.
در مقابل، نشست آستانه حاصل ضعف تروریست‌ها و حامیان آنهاست و هر چند شرایط برای آنها در خاک سوریه تنگ‌تر شد، اهمیت نشست آستانه نیز فزونی یافت.
اهمیت نشست آستانه در این است که کشورهای اخلالگری مثل عربستان و آمریکا در این نشست حضور جدی ندارند و حضورشان کاملاً حاشیه‌ای است.
بنابراین، موفقیت نشست آستانه در واقع، نوعی شکست برای کشورهای حامی تروریسیم نیز محسوب می‌شود. البته در این میان، ترکیه که پرونده درستی در ارتباط با بحران سوریه ندارد، هم در نشست آستانه به دلایلی حضور دارد.