kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۶۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۲

قطر با رد شروط عربستان بر بهبود روابط با ایران تاکید کرد

همزمان با پایان مهلت 10 روزه عربستان به قطر، دوحه با تمام 13 شرط ریاض برای پایان محاصره مخالفت و بر بهبود روابط با ایران هم تاکید کرد.


آل‌سعود و متحدین این کشور 10 روز پیش 13 شرط عجیب که غالباً به نفع رژیم صهیونیستی هم بود را برای پایان محاصره قطر اعلام کردند و 10 روز به دوحه مهلت دادند در این مورد تصمیم خود را بگیرد. دیروز این مهلت 10 روزه به پایان رسید. کشورهای عربی تهدید کرده بودند اگر قطر خواسته‌های آنها را نپذیرد تحریم‌های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهند کرد. این در حالی است که قطر همزمان با پایان این ضرب‌الاجل نیز به این شروط پاسخ منفی داد. به گزارش فارس، «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر در جریان سفر به پایتخت ایتالیا اعلام کرد درخواست‌هایی که کشورهای تحریم‎کننده و محاصره‌کننده علیه قطر ارائه کردند با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. وزیر خارجه قطر این را هم گفت که بیش از ۱۳ هزار نفر به دلیل محاصره و تحریم‎هایی که کشورهای عربستان، امارات، مصر، و بحرین علیه قطر اعمال کردند، در وضعیت و شرایط بد انسانی قرار دارند که این یک نوع مجازات جمعی محسوب می‏‌شود. قطر پیش از این نیز قولاً و عملاً این شروط را رد کرده بود.
به گزارش شبکه الجزیره، رئیس‌ دستگاه دیپلماسی قطر تاکید کرد «لیست درخواست‎های کشورهای محاصره‌کننده از قطر به گونه‌ای است که گویا آنها اصلا دنبال اجرا شدنش از جانب قطر نیستند چون هیچ ادله‌ای ارائه نکرده‌اند که ادعایشان را اثبات کند.» به گفته عبدالرحمن آل‌ثانی «این مطالبات به معنای نقض حاکمیت قطر بوده و هدف از آن اعمال مکانیزم نظارت بر این کشور است... دوحه پس از پایان مهلت کشورهای محاصره‌کننده آماده رویارویی با هرگونه تبعات آن است و ما اصلاً نگران نیستیم.» وی ضمن رد اتهامات وارده علیه قطر تاکید کرد «کشورهایی که قطر را به تروریسم متهم می‌کنند، خود موسسات و شخصیت‌هایی دارند که به تروریسم متهم هستند.»
 ارتباط سازنده با ایران
عبدالرحمن آل ثانی همچنین تاکید کرد که کشورش خواستار روابط مثبت و سازنده با ایران بر مبنای احترام متقابل است. یکی از شروط عربستان برای عادی‌سازی روابط با قطر قطع روابط دوحه با تهران بود.
از سوی دیگر روزنامه السیاسه کویت از طرح جدیدی برای حل بحران میان دوحه و کشورهای شورای همکاری خلیج‌ فارس خبر داد. طبق اعلام این روزنامه، آمریکا با تمام اعتبار خود وارد بحران قطر شده و از میانجیگری کویت برای حل این بحران حمایت می‌کند. در نشستی که میان رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر در واشنگتن برگزار شد درباره مسائل نهایی توافق صحبت شده است. کویت نظارت بر این توافق را برعهده خواهد داشت. به گفته منابع دیپلماتیک از جمله مهم‌ترین نکات توافقی که احتمالا هفته آینده در کویت امضا شود، پنج بند اصلی است که این پنج بند عبارتند از: اخراج یوسف القرضاوی، رهبر معنوی اخوان المسلمین و رهبران حماس از دوحه، بازگشت نیروهای ترکیه‌ای به کشورشان، نظارت بر معاملات مالی قطر برای طرف‌های نظامی، قطر باید تمامی مدارک مربوط به سازمان‌هایی که در دوحه هستند را به طرف‌های امنیتی آمریکایی بدهد، کاهش برنامه‌های تحریک و ایجاد تنش و فتنه در شبکه الجزیره و تعهد درباره عدم انتقاد از کشورهای شورای همکاری خلیج ‌فارس و مصر. البته این خبر هنوز از سوی هیچ مقام رسمی تایید نشده است. نکته جالب توجه اینکه در این شروط جدید نامی از ایران و حزب‌الله لبنان نیست!