kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۵۱۵
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱

اعلام موجودیت ائتلاف مخالفان آل‌سعود در سرزمین حجاز

مخالفان سعودی ائتلاف «نیروهای معارض در جزیرهًْ العرب» را تشکیل داده و تاکید کردند مقامات آل‌سعود در صورت تغییر ندادن رفتار خود با انقلاب و سرنگونی مواجه خواهند شد.



کودتای محمد بن سلمان علیه محمد بن نایف و برکناری وی از ولیعهدی باعث شده است تا مخالفان در عربستان با یکدیگر متحد شوند و در برابر تندروی‌های بن سلمان بایستند. به گزارش فارس، طیف‌های سیاسی معارض عربستان ائتلاف جدیدی را تحت عنوان «نیروهای معارض در جزیرة العرب» تأسیس کردند. پایگاه خبری «الخلیج الجدید» گزارش داد که طیف‌های معارض سعودی اعلام کردند که می‌کوشند به صورت مسالمت آمیز تغییراتی را در این کشور به وجود آورند. این ائتلاف با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که هدفش تغییر سیاسی است و به مشارکت مردمی و تبادل مسالمت آمیز قدرت ایمان دارد.
 به گفته مسئولان این ائتلاف، در صورتی که مقامات آل‌سعود از انجام تغییرات سر باز بزنند، چاره‌ای جز انقلاب علیه آن و سرنگون کردنش وجود ندارد. در بیانیه این ائتلاف آمده است: «لحظه نهایی فرارسیده است. حکام آل‌سعود کشور را به سمت پرتگاه می‌برند؛ به گونه‌ای که کشور ما منبع شری شده است که‌گریبان مردم را در هر جایی می‌گیرد.» گروه‌هایی که در این ائتلاف حضور دارند عبارتند از: «حزب الأمة الإسلامی، تجمع أحرار جزیرة العرب، حزب التجدید الإسلامی، حلف الفضول و جمعیت حقوقی اعتقال.
حصر خانگی محمد بن نایف
از سوی دیگر، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از چند منبع از حصر خانگی ولیعهد سابق سعودی خبر داد اما رویترز به نقل از یک مقام سعودی این خبر را تکذیب کرد. روزنامه نیویورک تایمز به نقل از 4 مقام آمریکایی و منابع سعودی نزدیک به خانواده حاکم بر آل‌سعود (خانواده پادشاهی سعودی) نوشت که شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد سابق از سفر خارجی منع شده ، بر رفت و آمدهای او در داخل عربستان محدودیت‌هایی اعمال شده و وی در کاخش در شهر جده تحت حصر خانگی قرار گرفته است. این منابع گفته‌اند که این اقدام با هدف مقابله با هر گونه نزاع داخلی و مخالفت با ولیعهد جدید صورت گرفته است. در مقابل، رویترز به نقل از یک مقام دولت سعودی، حصر خانگی ولیعهد برکنار شده این کشور را تکذیب کرد. چندی پیش با حکم ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، شاهزاده محمد بن نایف از سمت ولیعهدی برکنار و پسرش یعنی شاهزاده محمد را به عنوان ولیعهد منصوب کرد.