kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۴۱۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۶

شبه کودتا در ونزوئلا /انگشت اتهام به سوی آمریکا

مخالفین دولت ونزوئلا با ربودن یک هلی‌کوپتر پلیس و در اقدامی شبیه به کودتا که مادورو آن را «تروریستی» نامیده، سعی داشتند دادگاه عالی و وزارت کشور را گلوله‌باران کرده و با نارنجک هدف قرار دهند.

سرویس خارجی-

اوضاع در ونزوئلا ماه‌هاست که «بحرانی» است و معترضان غربگرا تقریبا به طور روزانه علیه دولت ضدآمریکایی «نیکولاس مادورو» تظاهرات می‌کنند. براساس گزارش‌ها تاکنون بیش از ۷۰ نفر در این اعتراض‌ها کشته شده و صدها نفر هم مجروح شده‌اند. دولت ونزوئلا بارها آمریکا را به حمایت مالی و نظامی از مخالفین متهم کرده اما در گرماگرم این آشوب‌ها و غارت مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ، دیروز خبری منتشر شد که تحولات در این کشور را وارد فاز تازه‌ای کرد. خبر رسیده که مخالفین دولت یک بالگرد را دزدیده و در اقدامی شبیه به کودتا دادگاه عالی وزارت کشور را با نارنجک هدف قرار داده‌اند. دولت ونزوئلا بلافاصله انگشت اتهام را به سوی سیا نشانه رفت و روزنامه‌های اسرائیلی نیز نوشتند بالگرد ربوده شده پلیس ونزوئلا با بمب‌های ساخت اسرائیل دادگاه عالی این کشور را بمباران کرده است!
آسوشیتدپرس هم گزارش داد که «این حمله گیج‌کننده در حالی صورت گرفت که مادورو در یک برنامه زنده تلویزیونی برای خبرنگاران حامی دولت مشغول سخنرانی بود.یک ساعت پس از پایان عملیات پرواز این بالگرد سرقت شده، مادورو به حاضرین گفت: این بالگرد با دو نارنجک مقر دادگاه عالی را هدف قرار داد که یکی منفجر شد و دیگری عمل نکرد. مادورو در حالی که به حاضرین توضیح می‌داد که در حریم هوایی بالای کاخ ریاست‌جمهوری جایی که آنها گردهم آمدند چه اتفاقی رخ داده، گفت: ممکن بود این اقدام به یک فاجعه تبدیل شود که چندین کشته و زخمی بر جای بگذارد.» مادورو گفت: یکی از این خلبان‌ها پیشتر با دستورات میگوئل رودریگز ترز، وزیر کشور سابق ونزوئلا پرواز می‌کرد که این مقام سابق نیز به فعالیت برای سازمان سیا متهم شده است.
تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از این رویداد یک بالگرد آبی رنگ پلیس حامل یک بنر با شعار ضد دولتی را نشان می‌دهد. فیلم منتشر شده از سوی ربایندگان این هلی‌کوپتر نیز یک خلبان پلیس به اسم «اسکار پرز» خواستار قیام علیه استبداد مادورو به عنوان بخشی از ائتلاف اعضای نیروهای امنیتی شد. این مرد که در کنار چهار فردی که لباس نظامی پوشیده و ماسک داشتند و تفنگ به دست گرفته بودند، ایستاده بود، بیانیه‌ای را علیه دولت ضد‌آمریکایی مادورو قرائت کرد.
نقش سیا
به گزارش «ایسنا» کمی بعد، «ارنستو ویلگاس»، وزیر اطلاعات ونزوئلا اما در بیانیه‌ای این بالگرد را به شلیک ۱۵ گلوله به سمت وزارت کشور در حالی که مراسمی را با حضور ۸۰ تن برگزار می‌کرد، متهم کرد و گفت: این بالگرد سپس بر فراز مقر دادگاه عالی قرار گرفت و در آنجا چهار نارنجک «اصل کلمبیایی» ساخت اسرائیل شلیک کرد که دو نارنجک به سمت نگهبانان پرتاب شده بود. دولت ونزوئلا «پرز» را به فعالیت براساس دستورات سازمان سیا و سفارت آمریکا در کاراکاس و همچنین تهیه این بالگرد سرقت شده متهم کرد. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز در این زمینه نوشت که هلی‌کوپتر ربوده شده پلیس ونزوئلا با بمب‌های ساخت اسرائیل دادگاه عالی این کشور را بمباران کرده است!