kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
وزیر راه دولت اصلاحات:

آنچه که وزارت راه و شهرسازی تهیه کرده طرح جامع مسکن نیست

وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات گفت: وزارت راه و شهرسازی طرح جامعی برای مسکن نوشته که 200 صفحه است. ما آنرا مطالعه کردیم و به این مسئله رسیدیم که این تنها شرح خدمات طرح جامع مسکن است و خود طرح نیست.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، احمد خرم، در گفت‌وگو با آینده‌نگر در مورد دلایل رکود در بازار مسکن اظهار کرد: یکی از  شعارهای اصلی جمهوری اسلامی ایران مسکن برای همه است. این شعار در متن قانون اساسی آمده است. از انقلاب اسلامی ایران 38 سال می‌گذرد. در همان 10 سال اول باید طرح جامع مسکن ارائه می‌شد که متاسفانه این کار نشد. تا امروز هم سندی به نام طرح جامع مسکن وجود ندارد. طرح آمایش و کالبد ملی و طرح‌های جامع فراموش شد یا به مشاوران  فاقد صلاحیت و رتبه‌بندی بین‌الملل داده شد.
وی با رد تهیه طرح جامعی برای مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی طرح جامعی برای مسکن نوشته که 200 صفحه است. ما آنرا مطالعه کردیم و به این مسئله رسیدیم که این تنها شرح خدمات طرح جامع مسکن است و خود طرح نیست. بخش بعدی، مدل توسعه مسکن است. مدل توسعه مسکن چندین‌بار تغییر کرده است. زمانی دولت مستقیماً وارد بحث مسکن شد، یعنی دخالت اجرایی در بحث مسکن داشت. تا رسیدیم به جایی که آماده‌سازی را دولت انجام می‌داد، به تعاونی‌ها و اشخاص زمین واگذار می‌کرد و خودش دخالتی نمی‌کرد. این مسئله ادامه پیدا کرد تا به مسکن اجتماعی و مسکن استیجاری و فروش مترمربعی ساختمان رسید. همه این طرح‌ها شکست خورد.
وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات درباره مسکن مهر اظهار کرد: مسکن مهر طرح خوبی است. زمین به اندازه نیاز در نظر گرفته شد. اما مکان‌یابی غلط بود. اشتباه دوم آماده نبودن زیربناها مانند آب، برق، مخابرات، حمل و نقل و دسترسی بود. سومین مشکل مسکن مهر این بود که تامین منابع به درستی انجام نشد. اشتباه دیگر این بود که دولت در مسکن مهر دخالت کرد. چهارمین مشکل مسکن مهر در شناسایی متقاضیان مسکن مهر بود. در این زمینه نیز دولت عملکرد خوبی از خود به جا نگذاشت و دست سوداگران به آن باز شد. یکی دیگر از نکاتی که در مسکن مهر رعایت نشد، همگنی و هم‌سنخ بودن اهالی بود. یعنی یک بافت ناهمگن اجتماعی وارد مسکن مهر شد که تبعات آن در آینده دامن‌گیر جامعه خواهد شد.
خرم با اشاره به فرجام مسکن مهر افزود: بعید است این روند 600 هزار واحد باقی‌مانده از مسکن مهر تا پایان امسال تکمیل شود. افزایش دستمزدها و قیمت سالانه رخ داده است. دولت تورم 9/6 درصد را اعلام کرده اما دستمزدها بیش از این مقدار افزایش داشته است. دولت باید در تعیین قیمت برآورد منطقی و کارشناسانه برخورد کند. بارها پیشنهاد شده که کمیته‌ای متشکل از کارشناسان راه و شهرسازی و نماینده سازنده‌ها برآورد را به‌روز محاسبه کنند. مالیات، بیمه و... مسکن مهر، علی‌رغم بخشنامه‌های متعدد سازمان مالیاتی و تامین اجتماعی و دولت، همچنان مشکل سازنده‌ها است.
وی ادامه داد: دولت در سال 94 در یک پروژه 10 هزار واحدی درشهر جدید پردیس پول تزریق کرد، 28 درصد پیشرفت داشت. در سال 95 منابع کمی اختصاص دادند و پروژه چهار تا پنج درصد پیش رفت. پرداخت‌ها انجام نشد. تزریق نکردن پول در سال 95 به مسکن مهر لطمه زد. این موضوع هم زمان را طولانی کرد و هم قیمت را بالا برد. حتی اگر دولت این طرح را قبول نداشته باشد، تعهدی است که به عهده دولت است و برای متقاضیان توقع و انتظار ایجاد کرده است، باید تمام شود.
وزیر راه و ترابری دولت اصلاحات با بیان اینکه هیچ مدلی برای ساخت مسکن در ایران نداریم ، گفت: دوباره وزارت‌ راه و شهرسازی بحث مسکن اجتماعی را پیش کشیده و تنها کاری که صورت گرفته این است که وام خرید 80 میلیون تومان به 160 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. در حالی که افزایش تسهیلات ، تاثیری در رفع مشکل مسکن نداشته است.