kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۱
نگاهی به آینده رو به زوال آل‌سعود و نقش آن در منطقه غرب آسیا – بخش پایانی

بسیج، حزب‌الله، حشدالشعبی کابوس تل آویو و آل‌سعود



 هدیه آقاپور

 ایالات متحده آمریکا امروز با بسیجی‌ترین حالت منطقه رو به روست، دقیقا همان چیزی که در انقلاب اسلامی ایران و هشت سال دفاع مقدس رخ داد اکنون در ابعاد وسیع‌تر آن هم به صورت منطقه‌ای مقابلش قد علم کرده است.
«پاسکاری جنایت» اوضاع در منطقه غرب آسیا برای استکبار به نحوی پیش می‌رود که برای فرار از هجمه افکار عمومی، در عین سیاست تقصیر‌ها را گردن یکدیگر می‌اندازند و این حجم وسیع جنایت را پاسکاری می‌کنند.
از سوی دیگر سرکردگان استکبار که از انقلاب سلامی و هشت سال دفاع مقدس دل خوشی نداشتند و به عبارت دیگر زخم عمیقی خورده بودند، تلاش کردند تا با آشوب کردن منطقه ضربه مهلکی را به جمهوری اسلامی ایران وارد کنند اما از آن چیزی که می‌ترسیدند چند برابر آن، مقابلشان قد علم کرد و آن چیزی نبود جز بسیج و نیروهای مردمی.
جبهه مقاومت، الگویی جهانی
جبهه مقاومت در کنار نیروهای مردمی توانست هرآنچه که اتاق‌های فکر غرب رشته کرده بود را پنبه کنند و تمام معادلات را به نفع خود تغییر دهند.
محمدعلی حکیم مدیر خبرگزاری عراقی النخیل در گفتگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «جبهه مقاومت و کشورهای همراه، روز به روز قوی‌تر می‌شوند و این جبهه توانسته کاری بکند که آمریکا و اروپا و به طور کلی همگی از این موضوع تعجب و حیرت کنند.»
وی ادامه می‌دهد: «امروز جبهه مقاومت برای برخی کشورها تبدیل به الگو شده است. به عنوان مثال حزب‌الله لبنان تنها با 10 نیرو مقابل رژیم صهیونیستی که دارای سلاح‌های آنچنانی است ایستاد که این اتفاق اسوه و نمونه‌ای برای کشورهای دیگر خواهد بود.»
مدیر خبرگزاری النخیل عراق می‌افزاید: «امروز حشد‌الشعبی توانسته تمام نیاز‌های امنیتی عراق را برآورده کند و جلوی تروریست‌های منطقه بایستد، آنها درسی به داعش داده‌اند که هرگز فراموش نخواهد شد. از سوی دیگر کسانی هم که این گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کنند متوجه شدند که عراق لقمه آسانی برای خوردن نیست.»
حکیم تصریح می‌کند: «سه سال از تاسیس نیروی‌های مردمی عراق با فتوای آیت‌الله سیستانی می‌گذرد و شاهد بودیم که در ساعات اولیه چه جمعیتی به بسیج مردمی پیوستند و در طول این چند سال من خودم شاهد بودم که برخی با پول خود فشنگ می‌خرند و به خط مقاومت می‌پیوندند.»
وی تاکید می‌کند: «شاید حشدالشعبی امروز از حزب الله برای عربستان و اسرائیل ترسناک‌تر باشد، چراکه این مردم با تروریست‌ها در حالی می‌جنگند که  بعضا خودشان سلاح تهیه می‌کنند تا به مردم نشان دهند مقدسات و عقیده بالاترین چیز است.»
مدیر خبرگزاری النخیل عراق با اشاره به وضعیت رو به زوال عربستان سعودی می‌گوید: «عربستان اکنون در باتلاقی گیر کرده که بیرن آمدن از آن بسیار سخت است.»
حکیم اضافه می‌کند: «ترامپ در وعده‌های انتخاباتی خود بارها اعلام کرده بود که رژیم آل‌سعود باید برکنار شود و اقدامات اخیر وی و سفرش به این کشور تنها نشان می‌دهد که عربستان برای آمریکا به مثابه گاوی است که آمریکا شیر آن را می‌دوشد تا در نهایت یکی بیاید و سر آن را ببرد که قطعا خواهیم دید این رژیم تا چند سال دیگر به پنج قسمت تقسیم می‌شود.»
نگرانی آمريكا از تشكيل حزب‌الله دوم
عملیات‌ نظامی ارتش سوریه در شرق این کشور و نیروهای بسيج مردمی عراق  موسوم به حشد‌الشعبی در غرب عراق تمام محاسبات آمریکایی‌‌ها در مناطق  مرزی مشترک عراق و سوریه را برهم زده است.
آمريكا كه از پيروزی‌های گسترده حشدالشعبي مقابل تروريست‌ها در سه سال گذشته به شدت خشمگين است، اين روزها نزدیک شدن بسیج مردمی عراق به مناطق مرزی با سوريه بار ديگر واشنگتن را نگران کرده است.
 عراقی‌ها و ارتش سوريه اخيرا در اقدامی هماهنگ عملياتی بزرگ را برای به كنترل درآوردن مرزهای دو كشور شروع كرده‌اند، عملياتی كه در صورت پيروزی نهايی می‌تواند شروعی برای پايان تكفير در منطقه باشد.
آمريكا به خوبی می‌داند كه تسلط نيروهای حشدالشعبي بر گذرگاه مرزی عراق و سوريه راه تداركات و امدادرسانی به تكفيري‌ها را در مثلث مرزی با اردن از بين خواهد برد و به همين دليل تلاش می‌كند مانع رسيدن عراقی‌ها به نيروهای مقاومت سوريه شود.
 حملات پی در پی جنگنده‌های آمريكايی به كاروان ارتش سوريه و حتی غيرنظاميان برای قطع خطوط ارتباطي نيروهای مقاومت سوری و عراقی است. اما به رغم هشدار نيروهای آمريکايی، حشدالشعبی همچنان به پيشروی‌های خود ادامه می‌دهد و تا پيوستن به نيروهای سوريه تنها چند كيلومتر فاصله دارد.
پیشروی حشدالشعبی به سوی مرزهای عراق و سوریه از نظر میدانی از اهمیت بسیاری برخوردار است، چون تحقق این پیشروی در واقع به معنی اخراج کامل داعش از موصل خواهد بود.
آمريكا متوجه است كه داعش آخرين نفس‌های خود را در موصل مي‌كشد و به زودی طومار اين گروه تكفيری در عراق پيچيده خواهد شد و بنابراين تنها اهرم فشار واشنگتن برای نفوذ در عراق از بين خواهد رفت. به همين منظور آمريكا از اينكه حشدالشعبي بر مرزهاي سوريه مسلط شود نگران است زيرا حضور اين نيروها در مثلث مرزهاي عراق - سوريه و اردن سبب می‌شود تا خيال ارتش سوريه از جانب مرزهای عراق آسوده شده و با قدرت بيشتر نبرد در جبهه‌های شمالي را ادامه دهد.
با پيروزی نيروهای مقاومت در شمال سوريه در ماه‌های گذشته، آمريكا در اين فكر بود تا بار ديگر محور جنوب را از مرزهای اردن فعال كرده و با اعزام و تقويت گروه‌های تروريستي به خاك سوريه،  اين كشور را همچنان ناآرام نگه دارد و با توجه به نزديكی محور جنوب به دمشق نقشه سرنگونی بشار اسد را به سرانجام برساند، اما تسلط نيروهای عراقی و سوری بر مرزهای دو كشور تمام روياهای آمريكا در جنوب سوريه را بر باد خواهد داد و واشنگتن به هيچ وجه حضور حشدالشعبي در اين منطقه را برنمی‌تابد و هراس دارد که حشد‌الشعبی به حزب‌الله دیگری تبدیل شود.
نقش نيروهای حشدالشعبي در نابودی تروريسم در عراق چشمگير بوده است و اگر تجربه موفق اين گروه در سوریه تکرار ‌شود جبهه ضد تروریسم در این کشور تقویت خواهد شد و به همين منظور آمريكا از هر اقدامي كه به تضعيف تكفيری‌ها در سوريه منجر شود، نگران است و هشدارهای آمريكا برای نزديك شدن عراقي‌ها به مرزهای سوريه نشانه خشم آمريكايی‌ها از تحولات ميدانی سوريه است. از سوي ديگر، حضور حشدالشعبی در سوریه و موفقیت آنها در این کشور بر میزان محبوبیتشان خواهد افزود.
جعفر قنادباشی کارشناس ارشد منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا و سفیر سابق کشورمان در لیبی در گفتگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «محور مقاومت در بهترین شرایط خود و در آستانه یک موفقیت بزرگ در عرصه‌های میدانی است.»
وی ادامه می‌دهد: «جبهه تروریستی و ارتجاعی در سوریه و عراق اکنون با حرکت‌هایی که ارتش و نیروهای مردمی این دو کشور انجام دادند و با نظرات مستشاری ایران نه تنها داعش را محدود کرده بلکه با حضور خود در مرزهای مشترک دو کشور جلوی یک توطئه بزرگ آمریکایی که می‌خواستند تروریست‌ها را در این قسمت مستقر کنند را گرفتند.»
سفیر سابق کشورمان در لیبی می‌افزاید: «در جنوب دمشق نیز آمریکایی‌ها در نظر داشتند با حضور مستقیم گروه‌های تکفیری را مستقر کنند که ارتش سوریه مانع شد، در نتیجه مقاومت در عرصه‌های میدانی موفقیت‌های عظیمی را کسب کرد.»
قنادباشی تصریح می‌کند: «همزمان با موفقیت‌های میدانی طبیعی است که شرایط سیاسی هم بهتر شود که تمامی اینها موفقیت محسوب می‌شود، از سوی دیگر موفقیت بزرگی که اخیرا اتفاق افتاد شکسته شدن ائتلاف بزرگی بود که عربستان با پادرمیانی اسرائیلی‌ها و حضور ترامپ علیه ایران و محور مقاومت بود که با کناره‌گیری قطر صورت گرفت.»
سفیر سابق کشورمان در لیبی اضافه می‌کند: «حشد‌الشعبی در عراق و حرکت‌های مردمی در سوریه موثرترین اقدامات را صورت دادند و حشد‌الشعبی نماد وحدت شیعه و سنی می‌باشد.»
وی تاکید می‌کند: «یکی از دلایل حضور داعش در منطقه ‌این بود که راه کمک به فلسطین و لبنان از طریق حضور این گروه‌های تروریستی بسته شود اما با حضور حشدالشعبی این نقشه خنثی شده و کمک به نیروهای مقاومت از سوی کشورها نیز بیشتر شده است.»
قنادباشی خاطرنشان می‌کند: «نگرانی امروز اسرائیل نسبت به حشدالشعبی وسیله‌ای برای سنجش موفقیت محور مقاومت است و هرچه نگرانیشان بیشتر باشد نشان می‌دهد که حشدالشعبی موفق‌تر عمل کرده است.»
خنثی شدن توطئه‌ها یکی پس از دیگری
اصطلاح «خاورمیانه جدید» در ماه جون سال ۲۰۰۶ توسط وزیر خارجه وقت آمریکا خانم کاندولیزا رایس در تل‌آویو به دنیا معرفی شد. (رسانه‌های غربی که رایس را ضرّاب سکه این اصطلاح معرفی کردند). هدف از این کار جایگزین کردن این اصطلاح به جای اصطلاح «خاورمیانه بزرگ‌تر» بود.
این تغییر در عبارت‌پردازی سیاست خارجی هم‌زمان بود با افتتاح خط لوله نفت باکو - تفلیس - جیهان در خاورمیانه شرقی. این اصطلاح و مفهوم «خاورمیانه جدید» بعداً توسط وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل در اوج محاصره لبنان که تحت حمایت آمریکا و انگلیس انجام شد، در دنیا جار زده شد. نخست‌وزیر اسرائیل اولمرت و وزیر خارجه آمریکا خانم رایس به اطلاع رسانه‌های بین‌المللی رساندند که پروژه اجرا و پیاده کردن «خاورمیانه جدید» از لبنان آغاز شده است.
این اعلامیه تأییدی بود بر وجود یک «نقشه راه نظامی» برای خاورمیانه به ابتکار انگلیس ـ آمریکا - اسرائیل. این پروژه، که سال‌ها بود در مرحله طراحی و برنامه‌ریزی قرار داشت، عبارت است از ایجاد هلالی از بی‌ثباتی، هرج و مرج و خشونت که از لبنان، فلسطین و سوریه آغاز شده و تا عراق، خلیج‌فارس، ایران و مرزهای افغانستان یا ساخلو نظامی ناتو ادامه خواهد داشت.
این پروژه «خاورمیانه جدید» با این توقع و هدف توسط واشنگتن و تل‌آویو علناً معرفی شد که لبنان به نقطه فشار برای تنظیم و سازماندهی مجدد خاورمیانه تبدیل شده و به این ترتیب نیروهای لازم برای ایجاد «هرج و مرج سازنده» آزاد خواهند شد. این «هرج و مرج سازنده» که شرایط لازم برای ایجاد خشونت و جنگ در سراسر این منطقه را فراهم خواهد کرد مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا آمریکا، انگلیس و اسرائیل بتوانند نقشه خاورمیانه را مطابق نیازها و اهداف ژئوـ استراتژیک خود مجدداً طراحی و اجرا کنند.
با گذشت چند سال از این موضوع غرب همه ابزارهای جنایی خود را روی دایره ریخت تا به هر نحوی به رویای خاورمیانه جدید دست پیدا کند که از جمله می‌توان به ظهور گروه‌های تروریستی و براندازی  نظام سوریه و... اشاره کرد.
این درحالی است که برای تحقق این رویای شوم آن‌قدر جنایت کردند و خون ریختند که امروز برای فرار  از مسئولیت آن تقصیرها را گردن یکدیگر می‌اندازند چرا که افکار عمومی جهان نسبت به آنان تیره و تار شده است.
حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفتگو با گزارشگر کیهان می‌گوید: «محور مقاومت توطئه بسیار بزرگی را پشت سر گذاشت و آن توطئه تلاش برای تغییر نظام سوریه و از هم پاشیدگی عراق بود که هر دو اینها اتفاق نیفتاد.»
وی ادامه می‌دهد: «محور مقاومت موفق شد هم سوریه را حفظ کند و هم عراق را در وضعیت بهتری نگه دارد، امروز نیز گروه‌های تکفیری در آستانه یک شکست بزرگ هستند.»
این کارشناس منطقه غرب آسیا تصریح می‌کند: «اتفاقی که در سوریه و عراق افتاد جنایت کمی نیست، صدها هزار نفر در نتیجه این توطئه کشته شدند به همین دلیل غرب تلاش می‌کند تا خود را از این موضوع دور نگه دارد.»
رویوران تاکید می‌کند: «در زمان اوباما تلاش شد تا این مسئله را گردن عربستان بیندازند تا سلب مسئولیت کنند از خودشان اما با به قدرت رسیدن ترامپ این وضعیت تغییر پیدا کرد و با رشوه بزرگی که عربستان به ترامپ داد عملا قربانی عوض شد و قطر به عنوان حامی اصلی تروریسم نشان داده شد.»
وی اضافه می‌کند: «واقعیت این است که هم قطر و هم عربستان در هدایت جریان تروریستی نقش داشتند و این نقش را آمریکا به آنها واگذار کرده و پر واضح است که علت اصلی بحران در منطقه آمریکاست و دیگر کشورها نقش ثانوی ایفا می‌کنند که واشنگتن برای آنها تعیین می‌کند.»