kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
همزمان با سفر ظریف به آلمان

پارلمان اروپا در بیانیه‌ای ضد ایرانی خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سیاه شد

همزمان با سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آلمان، پارلمان اروپا در بیانیه‌ای ضد ایرانی خواستار قرارگرفتن نام سپاه در فهرست سیاه شد.




شماری از اعضای پارلمان اروپا با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکوم کردن آن‌چه نقض حقوق‌بشر در ایران خواندند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دست داشتن در بحران‌های منطقه متهم کرده و خواستار قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سیاه شدند.
به گزارش فارس، این بیانیه سراسر ضد ایرانی به موارد اعدام در ایران به عنوان عاملی در راستای نقض حقوق‌بشر اشاره و همچنین دولت کنونی را متهم کرده است که در 4 سال نخست فعالیت، شمار اعدام‌ها بسیار بالا بوده است.
گفتنی است این اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا همزمان با سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به آلمان صورت گرفته است.
ظریف در جمع ایرانیان مقیم آلمان در برلین گفته بود: فرصت روابط پایدار با اروپا و خصوصا روابط عمیق اقتصادی با آلمان  پدید آمده است.
اکنون حدود 2 سال از آغاز اجرای تعهدات 1+5 ذیل برجام می‌گذرد. آمریکائی‌ها پس از برجام تا به امروز با نقض توافق بیش از 80 طرح و بیانیه علیه ایران تصویب کرده‌اند. غارت 2میلیارد دلاری اموال ایران، اجرای سفت و سخت قانون محدودیت ویزا، استمرار تحریم سوئیفت و سنگ‌اندازی و ایجاد هراس در ارتباط ایران با بانک‌های خارجی، تصویب تحریم‌های جدید ضد ایرانی و تمدید قانون آیسا تنها بخشی از این عهدشکنی است. با وجود این عهدشکنی آشکار، مقامات آمریکا مدعی شدند که نه تنها تعهدات خود را کامل انجام داده‌اند بلکه به مواردی فراتر از آن نیز عمل کرده‌اند.
علی‌رغم کارنامه سیاه آمریکا در اجرای تعهدات بین‌المللی و نقض‌عهدهای مکرر در تعهدات مختلف، روزنامه‌های زنجیره‌ای در سال‌های گذشته تاکید می‌کردند که باید به قول آمریکایی‌ها در اجرای برجام اعتماد کرد.برای نمونه، روزنامه زنجیره‌ای شرق-دی‌ماه 94- در تیتر یک نوشت:«اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کری تضمین است».
اما وقتی تشت رسوایی برجام از بام افتاد، مقامات دولت یازدهم و روزنامه‌های زنجیره‌ای تاکید کردند:«آمریکا بدعهدی می‌کند اما ما با جامعه جهانی توافق کرده‌ایم و آمریکا نمی‌تواند آن را نقض کند». در روزهای اخیر نیز دولتمردان و رسانه‌های به ظاهر حامی دولت از تضمین اروپای «آقا اجازه»- به تعبیر مقامات ارشد دولت یازدهم- سخن می‌گویند. این در حالی است که اتحادیه اروپا مدعی است که آمریکا تاکنون برجام را نقض نکرده است.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا- بهمن 95- به صراحت و البته با گستاخی اعلام کرد که «تحریم‌های اروپا در برخی موارد شدید‌تر از تحریم‌های آمریکا است». این اظهارنظر یکی از مصادیق شباهت رفتار برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا در مواجهه با ایران است. این رفتار خصمانه سابقه‌ای طولانی دارد و پس از امضای برجام -  برخلاف فضاسازی گسترده روزنامه‌های زنجیره‌ای و رسانه‌های مدعی اصلاحات - نه تنها کاهش نیافت بلکه ابعاد گسترده‌تری نیز پیدا کرد.
در حالی که این رفتار خصمانه علیه ملت ایران روز‌به‌روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد، اما عده‌ای در داخل کشور -  بدون توجه به منافع ملی -  با تغییر صورت مسئله همچنان به دنبال نشان دادن آدرس غلط به افکار عمومی هستند.
دو گروه «سهل‌اندیش» و «ماموریت‌دار برای بزک غرب» که دیروز - بدون توجه به توانمندی‌های داخلی -  آدرس حل مشکلات را در آغوش گرفتن کدخدا معرفی کرده بود، امروز نیز -  همچنان بدون توجه به توانمندی‌های داخلی -  نسخه در آغوش گرفتن فرزندخوانده آمریکا یعنی اروپا را پیچیده است.