kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۳۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۲
بدون اشاره به تحریم‌های جدید سنا علیه ایران

ظریف : برجام به نتیجه رسیده است!

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه هیئت مذاکره‌کننده برجام فقط ترجمان اراده مردم بود، گفت: مردم برجام را به نتیجه رساندند و شش کشور قدرتمند را به پای میز مذاکره کشاندند و ما آرامش خود را مدیون این مردم هستیم.


به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در آلمان حضور دارد، شامگاه دوشنبه در اجتماع ایرانیان مقیم آلمان در برلین طی سخنانی اظهار داشت: آیا ما چیزی جز پشتیبانی، مقاومت و حضور مردم در صحنه داشته‌ایم؟ این مردم بدون ابزار دفاعی توانستند در برابر دشمن خشن و تخریبگر مقاومت کنند و نهایتا صدام و حامیان او را ناکام گذاشتند.
وی با بیان اینکه هیئت مذاکره‌کننده برجام نیز فقط ترجمان اراده مردم بود، خاطرنشان کرد: مردم برجام را به نتیجه رساندند و شش کشور قدرتمند را به پای میز مذاکره کشاندند. در غیر این صورت آنها نمی‌خواستند ایران حتی یک سانتریفیوژ هم داشته باشد.
رئیس‌دستگاه دیپلماسی افزود: اگر ما به روزمرگی بگذرانیم طرف مقابل بیکار نمی‌نشیند. فرصت روابط پایدار با اروپا و خصوصا روابط عمیق اقتصادی با آلمان پدید آمده است. اگر فرصت‌ها را از دست بدهیم کسانی آنها را تبدیل به تهدید برای ما می‌کنند. ما به عنوان قدرتمندترین و با پشتوانه‌ترین کشور منطقه معتقدیم که فقط در یک منطقه امن و توسعه یافته است که امنیت و پیشرفت ایران تامین می‌شود. کسانی که تلاش می‌کنند که به قیمت حذف و ناامنی دیگران امنیت کسب کنند جز ناامنی و ذلت کسب نکرده‌اند.
ظریف افزود: باید سرمایه‌های ایرانیان داخل و خارج کشور را جذب کنیم و هیچ سرمایه‌ای به اندازه این در پیشرفت و توسعه کشور موثر نیست. در سال تولید و اشتغال باید قسمتی از چرخه ارزش افزوده باشیم و برای بازارهای جهانی تولید کنیم و اشتغال یک میلیون و دویست هزار نفر در سال را محقق کنیم. این وظیفه همکاران ما در وزارت امور خارجه است.
وزیر امور خارجه در حالی از به نتیجه رسیدن برجام سخن گفته است که تحریم‌های ضدایرانی نه تنها پس از اجرایی شدن آن برداشته نشده است که این تحریم‌ها افزایش نیز یافته است ، اخیرا نیز رای گیری برای تحریم جدید علیه ایران به بهانه «برنامه موشکی و حمایت از گروه‌های تروریستی و نقض حقوق بشر» در سنای آمریکا انجام شد که براساس آن و با رای بالا تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب شود.سنای آمریکا طرح تحریم‌های جدید ضد ایران و روسیه را با نود و هشت رای موافق و دو رای مخالف تصویب کرد.
از سوی دیگر ظریف در حالی از فرصت روابط پایدار با کشورهای غربی و به ویژه آلمان سخن می‌گوید که آمد و رفت‌های هیئت‌های اقتصادی اروپایی به ایران در سال‌های گذشته هیچ نتیجه و عایدی برای ملت ایران نداشته است.
برخی در منطقه تصور می‌کنند امنیت خریدنی است
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین روز دوشنبه در نشست سالانه شورای روابط خارجی اروپا طی سخنانی گفت : اتحادیه اروپا نمی‌تواند به هزینه دیگران پیروز باشد. ایران این را به خوبی می‌داند. باید این تصور را که می‌توان به قیمت ناامن کردن دیگران، امنیت به دست آورد را کنار گذاشت.
وزیر امور خارجه بدون اشاره به نتایج تقریبا هیچ برجام برای ایران با بیان اینکه اروپا نقش مهمی در حصول توافق هسته‌ای ایفا کرده، گفت: دلیل این امر این بود که اتحادیه اروپا از اتخاذ روش حاصل جمع صفر خودداری کرد.
ظریف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «امنیت خریدنی نیست. سیاست خارجی کالا نیست. توافق تسلیحاتی، به معنی شراکت نیست. یک اختلال شناختی در منطقه ما وجود دارد که تصور می‌کند می‌توان امنیت را از خارج وارد کرد.»