kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۲۶۸
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

روزنامه‌ای که برجام را بزک می‌کرد:دولت سیاست خارجی را اولویت بداند!

روزنامه‌های زنجیره‌ای در شماره‌های دیروز چنان چه انتظار می‌رفت با اشاره گذرا به اصل راهپیمایی روز قدس به حاشیه آن پرداخته و شعارهای عده‌ای علیه رئیس‌جمهور را تیتر یک کردند.

سرویس سیاسی-

«‌هتاکی علیه منتخب مردم‌»، «‌اتفاق تلخ و زشت‌»‌، «‌دوباره خودسرها‌» ، «‌علیه جمهو‌ر»، «وحدت‌شکنی در روز وحدت‌» و ... از جمله تیترهای صفحه نخست روزنامه‌های مدعی اصلاحات در شماره روز شنبه است.
نکته نخست آن که هیچ کسی که دل در گرو انقلاب داشته و حزب‌اللهی و مومن به انقلاب باشد موافق این حرکت نبوده و نیست‌، نباید به فرموده «‌رهبر معظم انقلاب‌» عده‌ای در خیابان‌ها علیه مسئولین شعار بدهند و در این حقیقت شکی نیست ولی سخن این جا است که حاشیه‌سازی برای دولتی که دست او خالی از عملکرد قابل ارائه به مردم است اتفاق بدی نمی‌تواند باشد‌، دولت به دنبال این حاشیه‌ها است چرا که همواره به جای کار و عمل به دنبال سخنان و مواضعی است که جامعه را ملتهب کند.
اظهارات روزها و ماه‌های اخیر روحانی را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد، دولت برای این که روزنامه‌ها و رسانه‌ها از پرداختن به عملکرد آن خودداری کنند نیازمند چنین حاشیه‌هایی است و از این رو نگرانی و ناراحتی اصلاح‌طلبان از این رویداد تصنعی به نظر می‌رسد.
از سوی دیگر آن چه که باید بدان پرداخت و غافل نشد آن که هر چند اصل این رویداد زشت و قابل دفاع نیست ولی نباید با سوء استفاده از آن فضای هرگونه نقد و انتقادی را در جامعه بسته و دولت برای ایجاد خفقان و منکوب ساختن منتقدین از آن استفاده کند.

روحانی از تنش‌های بی‌فایده خودداری کند
روزنامه زنجیره ای شرق در شماره دیروز خود طی یادداشتی به قلم سردبیر از روحانی خواست به جای حاشیه‌سازی‌های بی‌فایده به وظایف خود رسیدگی کند.
هر چند نویسنده وظیفه اصلی روحانی را در اولویت قرار دادن سیاست خارجی برای بار دیگر خوانده و نگفته است که در اولویت بودن سیاست خارجی در چهار سال گذشته چه دستاوردی برای کشور داشته است ولی اعتراف به اینکه روحانی به جای رسیدگی به وظایف اصلی خود حاشیه‌سازی می‌کند جای تامل دارد.
در بخشی از این یادداشت آمده است‌: کسي كه براي مهم‌ترين مسئله سياست خارجي ايران- مذاكرات هسته‌اي- و رفع تحريم‌ها روي كار آمد، اينك كار دشواري پيش‌ رو دارد. انگار چاره‌اي جز اين نيست كه باز سياست خارجي در صدر برنامه‌هاي دولت قرار گيرد. در هيچ‌يك از دولت‌هاي ايران اين قدر ديپلماسي خارجي مستمر در اولويت نبوده است. از اين رو رئيس‌جمهور بيش از گذشته بايد از مسائل داخلي تنش‌زدايي كند. زيرا مخالفان او بيش از هر زمان ديگر مايلند پاي او را به مجادله‌هاي بي‌ثمر باز كنند. سخنراني اخير روحاني در جمع استادان و پزشكان اگرچه اساسي و استراتژيك بود اما زمان مناسبي براي بيان اين ايده نبود.
نویسنده در ادامه تاکید می‌کند‌: گويا بند ناف دولت او را با سياست خارجي بريده‌اند. اگرچه دولت روحاني در مسائل منطقه دستي از دور بر آتش دارد مهم نيست مهم پيروزي در اين ميدان است. ميداني که با امنيت ملي و غرور ملي گره خورده است.
توصیه‌های شرق در حالی است که این روزنامه توضیح نمی‌دهد در اولویت بودن سیاست خارجی و برجام در دولت یازدهم چه آورده‌ای برای مردم داشته است. مدیر مسئول این روزنامه چندی پیش در مصاحبه‌ای اعتراف کرده بود برجام را بزک می‌کرده‌اند.

حاشیه‌ساز‌ها چه کسانی هستند؟!
روزنامه زنجیره‌ای اعتماد حاشیه‌سازی‌ها را مهم ترین مشکل کشور در یک ماه گذشته خواند و نوشت‌: ماه مبارك رمضان هميشه بايد پربركت باشد، ولي به نظر مي‌رسد كه امسال از نظر سياسي ماه مباركي نبود. البته اين ماه در ذات خود پربركت است، مشكل به ما برمي‌گردد كه نتوانسته‌ايم چنانچه بايد و شايد از آن استفاده كنيم، و به جاي آنكه از فرصت‌هاي روزانه اين ماه كه به دليل ميهماني‌هاي افطاري به وجود آمد استفاده كامل شود، متاسفانه به طرح موضوعاتي پرداختيم كه اختلافات را برجسته كرده است. اختلافاتي كه در برابر هجوم فعلي دشمنان اين مرزوبوم بسيار بسيار فرعي است. اميدواريم پس از ماه رمضان و تمام شدن اين مهماني‌هاي افطاري شاهد فروكش كردن اين اقدامات باشيم.
اعتماد به جای آنکه از دولتمردان یازدهم و رئیس‌جمهور بپرسد که چرا دست به حاشیه‌سازی‌های غیر مهم به جای پاسخگویی به مطالبات مردم زده است منتقدین را به دلیل اعلام این مطالبات به چالش کشید!

کابینه دوازدهم ثروت‌های نجومی نداشته باشند
روزنامه شرق در تحلیلی به بایدهای کابینه دوازدهم پرداخته و در بیان ویژگی‌های مطلوب هیئت دولت آینده نوشت «وزرا از میان طبقات متوسط انتخاب شوند و نه ثروتمندانی که دارای ثروت‌های نجومی‌هستند»
در این تحلیل بر موارد زیر نیز به عنوان ویژگی‌های بایسته اعضای کابینه دوازدهم تاکید شده است؛
- دارای کارایی، تخصص، دانش و تجربه لازم و مرتبط در حوزه کاری خود باشند.
- کابینه حتی‌المقدور فراجناحی و فراگیر باشد و رقبای سیاسی هم در دولت سهیم باشند.
- دوسوم اعضای کابینه قبلا وزیر یا معاون وزیر یا رؤسای دستگاه‌های اجرائی مهم نباشند؛
- جوان‌گرایی در کابینه با معدل سنی حدود ٥٠ سال؛ و حداقل ٢٥ درصد اعضای کابینه با سن زیر ٤٠ سال؛
گفتنی است ثروت‌های نجومی اعضای کابینه ، متخصص نبودن آنان، پیربودن هیئت دولت و ...از جمله نقدهای کارشناسان و نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به روحانی بود، نقدهایی که به تیر توهین و تخریب نواخته شدند و کسی آن نقدها را نشنید.
امروز روزنامه‌های حامی دولت از روحانی می‌خواهند که از انتخاب وزرایی با ثروت‌های نجومی خودداری کند و کابینه را به خانه سالمندان بدل نسازد و حال سوال این جا است که اگر این‌ها بایسته‌های دولت مطلوب است چرا روحانی در چهار سال گذشته خلاف آن را عمل کرده و از سوی دیگر چرا روزنامه‌های زنجیره‌ای منتقدین را به دلیل گفتن این بایسته‌ها مورد هتاکی قرار داده‌اند؟!

روابط بانکی ایران با بانک‌های بزرگ بین‌المللی در حد صفر است
«مجیدرضا حریری» عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با آرمان گفت:«متاسفانه هنوز روابط بانکی ما با دنیا به‌ویژه با بانک‌های بزرگ بین‌المللی در حد صفر است. اکنون با یکی دوتا از بانک‌های کوچک اروپا در کشورهایی مانند ایتالیا و اتریش همکاری داریم. در روزهای اخیر هم بحث‌هایی راجع به همکاری با بانک‌های کره‌جنوبی مطرح شده که هنوز آثار آن مشاهده نشده است. در حال حاضر ما امکانات محدودی هم که برای مبادلات در ترکیه و امارات متحده عربی داشتیم و حتی در زمان تحریم‌ها هم با ما همکاری داشتند، از دست داده‌ایم».
حریری افزود: «در حال حاضر هیچ‌ کشور خارجی به ما وام پرداخت نکرده است... و تمام بانک‌هایی که در عرصه بین‌المللی فعالیت دارند، با ما هیچ‌ارتباطی نداشته‌اند. بنابراین می‌توان گفت مدت‌زمانی طولانی است که ما از گرفتن وام از دیگر کشورها، چه به صورت دولتی و چه در چارچوب سیستم بانکی محروم هستیم. از نظر تامین مالی و فاینانس هم کماکان به کشور چین وابسته‌ایم که در این ارتباط هم از قبل شدت و ضعف‌هایی وجود داشته است».
اکنون حدود 2 سال از امضای برجام می‌گذرد و هر روز ابعاد بیشتری از «دستاورد تقریبا هیچ» برجام آشکار می‌شود. ظریف در هفته‌های گذشته تصریح کرد که «آمریکا به متن برجام پایبند نیست، چه برسد به روحش!». مقامات آمریکایی-پس از آنکه خَرِشان از پل گذشت- بارها در اظهارات جداگانه مدعی شده‌اند که برجام صرفا توافقی برای راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران بوده است و واشنگتن نه تنها به تعهدات عمل کرده است، بلکه به فراتر از تعهدات نیز عمل کرده است و دولت ایران حق ندارد که درباره تحریم‌ها اعتراض کند! آنکتاد‌(کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) که مرجع رسمی آمار جذب سرمایه خارجی در دنیا است در هفته‌های گذشته در گزارشی اعلام کرد که ایران از سال 92 تاکنون در جذب منابع نزولی عمل کرده و در سال 95 نسبت به 94 به منفی 51 درصد رسیده است.

تازه به فکر بررسی عملکرد دولت یازدهم افتاده‌ایم!
محمدرضا تابش نماینده عضو فراکسیون امید در گفت‌و‌گو با روزنامه حامی دولت آرمان گفت: مجلس به هیچ‌عنوان به دنبال سهم‌خواهی از دولت نیست و قصد ندارد برای دولت گروکشی کند. در شرایط کنونی فراکسیون امید در حال بررسی نقاط ضعف و قوت دولت اول آقای روحانی در زمینه‌های مختلف است. در شرایط کنونی فراکسیون امید در حال بررسی نقاط ضعف و قوت دولت اول آقای روحانی در زمینه‌های مختلف است.
تابش در ادامه اظهار داشت‌: به همین دلیل نیز عملکرد تمامی اعضای دولت یازدهم زیر ذره‌بین قرار گرفته تا مجلس بتواند با یک نگاه دقیق علمی وکارشناسی با وزرای پیشنهادی دولت دوم ایشان برخورد کند. فراکسیون امید برای هر کدام از وزارتخانه‌ها یک کارویژه خاص در نظر گرفته است و تلاش می‌کند با توجه به این کارویژه‌ها درباره دولت آینده اظهارنظر کند.
تابش در عین حالی که می‌گوید «نمایندگان مجلس در مرحله اول نماینده مردم هستند. در نتیجه کسی نباید از نمایندگان مجلس انتظار داشته باشد چشم‌بسته به اعضای کابینه جدید رأی اعتماد بدهند » در ادامه اظهار می‌دارد «در انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 در حدود 170نماینده مجلس به صورت کتبی و رسمی از کاندیداتوری آقای روحانی حمایت کردند و ادامه رویکرد مدیریتی ایشان را به سود مصالح ملی تشخیص دادند. اغلب این نمایندگان مجلس در دوران انتخابات ریاست‌جمهوری در حوزه انتخابیه خود در جهت حمایت از آقای روحانی فعالیت کردند و برنامه‌های ایشان را برای مردم تشریح و تبیین کردند.»
گفتنی است وظیفه مجلس نظارت دقیق و مستمر بر عملکرد دولت است ، وظیفه ای که برخی نمایندگان که خود را به جای وکیل ملت دانستن وکیل دولت می‌دانند فراموش کرده اند و هر از گاهی به یاد انجام آن می‌افتند ، تابش به این سوال پاسخ نداده است که آیا در طول یک سال گذشته که از عملکرد مجلس دهم می‌گذرد به این وظیفه یعنی بررسی نقاط ضعف و قوت دولت رسیدگی شده است یا نه؟!

روزنامه زنجیره‌ای طلبکار هم شد!
روزنامه زنجیره‌ای بهار که سال 92 در سرمقاله‌ای سراسر توهین به ساحت مقدس امیرالمومنین  واقعه غدیر را  تحریف و  ولایت امیرالمومنین را انکار کرده و برای مدتی توقیف شده بود، پس از اظهارات حاشیه‌ساز روحانی درباره «مبنای ولایت و حکومت»، نسبت به این هتاکی و اقدام موهن خود جری‌تر شده و نوشت‌: «چند سال پیش بود که در روزنامه بهار یادداشتی درباره همین موضوع منتشر شد. فارغ از آنکه کدام یک از این دو قرائت مطرح شده در این باره را بپذیریم این مسئله که موضوع مقاله‌ای که در گذشته‌هایی نه چندان باعث توقیف طولانی مدت رسانه‌ای شده بود حالا توسط مسئولان عالیرتبه نظام مطرح می‌شود و به شکل متمدنانه‌ای در حال گفت‌وگو با یکدیگرند نشانه‌ای مثبت و امیدوارکننده است. چقدر خوب می‌شد که اگر درباره موضوعات مختلف از همان ابتدا این فضای گفت‌وگو ایجاد شود و به جای برخوردهای سخت، مدارا را چاشنی عمل خود کنیم.»
اینکه اساسا هدف رئیس‌جمهور از برش هدفدار و بدون توجه به کلیت کلام امیرالمومنین در باب مبنای ولایت و حکومت، آنهم در شرایط بسیار حساس امروز کشور چه بوده، در مذمت این اقدام حاشیه‌ساز رئیس‌جمهوری همین بس که هتاکان به ساحت مقدس امیرالمومنین را نیز نسبت به توهینشان به واقعه غدیر و ولایت امام معصوم علیه‌السلام را تا آنجا جسور و گستاخ کرده است که برای تائید درستی اقدام خود اظهارات روحانی را به عنوان شاهد مثال می‌آورند.