kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۶
مخالفان بشار اسد اعتراف کردند

قتل‌عام 472 شهروند سوری از سوی آمریکا ظرف 30 روز!

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که از مخالفان بشار اسد به شمار می‌آید اعلام کرده، جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ضدداعش، طی یک ماه گذشته نیز 472 غیرنظامی را در سوریه کشته و صدها نفر را هم زخمی کرده‌اند.



به گزارش ایسنا، دیده‌بان حقوق بشر سوریه تعداد غیرنظامیان سوری کشته شده بر اثر حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی ضدداعش در یک ماه گذشته را 472 تن ذکر کرد. بیشتر قربانیان این حملات از اهالی شهر «رقه» هستند. این آمار افزایش قابل توجهی را در مقایسه با آمار ماه‌های گذشته نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای اینکه «رقه» به دست نیروهای ارتش سوریه نیفتد و قبل از ورود ارتش به این استان قصد دارند، شبه‌نظامیان کرد (نیروهای دموکراتیک سوریه) را بر شهر مسلط کنند و برای این منظور این شهر را بی‌محابا بمباران می‌کنند.
تهدید اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه که از همکاری آمریکا با کردها در سوریه، ناخرسند است اما تهدید کرده که در صورت مواجه شدن با خطر از سوی کردهای سوریه، عملیاتی مشابه «عملیات سپر فرات» را در سوریه آغاز خواهد کرد. ارتش ترکیه تحت پوشش «عملیات سپر فرات»، طی سال‌های گذشته مناطق کردنشین سوریه را بمباران کرده است. اردوغان همچنین گفته، هرگز اجازه ایجاد کشوری در شمال سوریه (کشور کردها) را نمی‌دهد.
در همین حال، «فکری ایشکیک» وزیر دفاع ترکیه گفته که آنکارا به دنبال ایجاد یک «مکانیزم مشترک» با آمریکا در خصوص جمع‌آوری تسلیحات از کردهای سوری، پس از شکست داعش است. پیش از این گزارش شده بود که آمریکا 130 کامیون پر از سلاح برای شبه‌نظامیان کرد در «رقه» ارسال کرده است.
پیشروی ارتش سوریه
از تحولات میدانی سوریه نیز خبر رسیده ارتش سوریه به همراه نیروهای مقاومت همچنان در حال پیشروی در صحرای شرقی و تعقیب عناصر داعش هستند. این پیشروی‌ها در دو استان «حمص» و «دیرالزور» ادامه دارد و شماری از تکفیری‌ها به هلاکت رسیده‌اند. طی روزهای اخیر ارتش سوریه توانسته 85 کیلومتر از مناطق مجاور مرز عراق در استان حمص را آزاد کند و به استان دیرالزور برسد. در این استان نیز ده‌ها کیلومتر از مناطق مرزی آزاد شده است.
انفجار تروریستی
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشته که تروریست‌های وابسته به گروه «ابوعماره» در محله «الفرقان» شهر «حلب» با انفجار بمب، جان چهارنفر را گرفتند و 30 تن دیگر را نیز زخمی کردند.
این گروه تروریستی، فروردین گذشته نیز با انفجار بمب در محله «صلاح‌الدین» شهر «حلب»، شش شهروند سوری را کشتند و 32 تن دیگر را زخمی کردند.
سایر رویدادها
* به گفته یک مقام امنیتی روسیه، دو کشور قزاقستان و قرقیزستان احتمالا به سوریه نیرو اعزام می‌کنند. البته اعزام این نیروها با مجوز دمشق خواهد بود.
* فرماندهی نیروهای نظامی روسیه و مقامات استان «لاذقیه» سوریه توافقنامه آتش‌بس امضاء کردند. چنین توافقی در این سطح نخستین بار است که صورت می‌گیرد.