kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۱۰۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

مقابله با ایران و نزدیکی به اسرائیل/خلاصه شروط 13گانه عربستان برای لغو محاصره قطر

بررسی شروط 13 گانه عربستان برای قطر نشان می‌دهد که مقابله با ایران و نزدیکی به اسرائیل و آمریکا شاه‌بیت اصلی این شروط است!

سرویس خارجی-

تنش بین قطر و کشورهای مرتجع عربی به رهبری عربستان با انتشار شروط 13 گانه ریاض برای دوحه وارد فاز جدیدی شده است. بررسی این شروط نشان می‌دهد که عربستان به شدت خواستار مقابله با ایران است و به همان میزان بر دفع خطرهای احتمالی علیه رژیم اسرائیل تاکید دارد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس» در این لیست 13گانه، مهم‌ترین شروطی که شورای همکاری خلیج‌فارس برای قطر معین کرده شامل قطع هرگونه روابط دیپلماتیک با ایران و حزب‌الله، تعطیلی کامل شبکه الجزیره و برچیدن پایگاه نظامی ترکیه از خاک این کشور است. بر این اساس، دولت قطر فقط 10 روز وقت دارد شروط کشورهای عربی برای برقراری مجدد روابط را اجرا کند و در غیر این صورت، «عواقب وخیم‌تری در انتظار دوحه خواهد بود.»
این چند کشور مرتجع عربی همچنین با کنار داعش و القاعده قرار دادن نام حزب‌الله لبنان، ایران و اخوان‌المسلین! از قطر خواسته‌اند با آنها قطع رابطه کند! این در حالی است که داعش فرزند سعودی‌های وهابی است و سایر گروه‌های تکفیری نیز از آبشخور همین وهابی‌ها ارتزاق می‌شوند.
این کشورها همچنین از قطر خواستند تمام اشخاص تحت تعقیب آنها را تحویل داده و به حمایت مالی از نهادهایی که از سوی آمریکا! تروریستی و افراطی شناخته شده‌اند، پایان دهد! در بخش شروط مربوط به ایران هم آمده است که قطر باید مراکز دیپلماتیک در ایران (اعم از سفارتخانه و کنسولگری) را تعطیل، اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حاضر در خاک کشورش! را اخراج کرده و فقط با ایران روابط تجاری آن هم در چارچوب محدودیت‌های آمریکا داشته باشد! بر این اساس اگر دوحه تبعیت از شروط را بپذیرد، اجرای این سند طی سال اول به صورت هر ماه یک بار و سپس به صورت فصلی در سال‌های پس از آن مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.
 در صورت پذیرش، شورای همکاری خلیج‌فارس همچنین قطر را تا 10 سال تحت نظارت اجرای این سند قرار می‌دهد. قطر هنوز نسبت به این شروط واکنشی نشان نداده است، اما به نظر می‌رسد سعودی‌ها این شروط را برای انجام نشدن آماده کرده‌اند!
تغییر نظام قطر
«فهد العطیه» سفیر قطر در روسیه اما در مصاحبه با روزنامه «نزاویسیمایا گازتا» گفته: «کشورهایی که قطع روابط خود با قطر را اعلام کردند؛ گام‌های دیگری نیز برداشتند. آنها از جمله قطر را در محاصره زمینی و دریایی قرار دادند. این اقدامات نقض قوانین بین‌المللی است.» العطیه گفت: «بی‌شک حمله یاد شده علیه قطر با هدف تغییر نظام حکومتی و ایجاد یک دولت هوادار عربستان و کشور امارات صورت گرفته است.»
از سوی دیگر، وزارت دفاع قطر هم اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور اواخر هفته گذشته با نیروی دریایی فرانسه رزمایش مشترک نظامی در آب‌های منطقه در شمال قطر برگزار کرده است.
 این رزمایش سومین رزمایش نظامی قطر با کشورهای غربی طی یک هفته اخیر و از زمان شروع بحران این کشور با کشورهای عربی خلیج‌فارس است. رزمایش قطر و فرانسه، سه روز پس از رزمایش مشترک نیروهای قطری و آمریکایی در آب‌های کشور قطر برگزار می‌شود که در آن نیروی دریایی آمریکا و قطر مشارکت داشتند. این رزمایش‌ها در سایه بحران در روابط قطر با کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس برگزار می‌شود.