kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۱۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

ذوق‌زدگی صهیونیست‌ها از ولیعهدی محمد بن سلمان اسرائیل روابط قبلی با او را فاش کرد

بلافاصله به دنبال کودتای محمد بن سلمان علیه ولیعهد این کشور وزیر صهیونیستی خواستار برقراری رسمی روابط با عربستان شد!

سرویس خارجی-

کودتای نرم محمد بن سلمان در عربستان باعث شده است تا رسانه‌های صهیونیستی بیش از همه خوشحالی خود را از تغییرات جدید در ساختار حاکمیتی آل سعود نشان دهند. صبح چهارشنبه پادشاه سعودی در حکمی ناگهانی «محمد‌ بن نایف» ولیعهد سعودی را برکنار و پسر خود محمد بن سلمان را به عنوان ولیعهد جدید انتخاب کرد. این مسئله با توجه به شخصیت خاص  ولیعهد جدید باعث شده تا کارشناسان از احتمال تندتر شدن سیاست خارجی عربستان در منطقه خبر دهند. احتمالا مواضع و اقدامات محمد بن سلمان در دو سال گذشته مانند حمله این کشور به یمن  باعث شده تا رسانه‌های صهیونیستی به شدت از این مسئله استقبال کنند،  طوری که برخی مقامات این رژیم از پادشاه عربستان علنا خواسته‌اند آغاز‌گر مذاکره با اسرائیل شود! به گزارش تسنیم، «اسرائیل کاتز» وزیر حمل و نقل رژیم اسرائیل پس از ولیعهدی محمد بن سلمان رسما از کشورهای عربی خواست تا «گام بیشتری برای مذاکره با اسرائیل» بردارند. وی همچنین از سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی خواست تا «کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را برای برداشتن گامی واقعی در مسیر مذاکره با اسرائیل رهبری کند». کاتز گفت: «ما نیاز داریم تا همکاری امنیتی برای مهار ایران را به عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پیشنهاد دهیم».
دیدارهای پنهانی
همچنین برخی رسانه‌های صهیونیستی با ابراز خشنودی از ولیعهدی پسر شاه سعودی شروع به افشای روابط پشت پرده دو رژیم کرده و  از دیدارهای محرمانه او با مقامات اسرائیلی طی ۲ سال گذشته خبر داده‌اند. «أیوب القرا» وزیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی اسرائیل در صفحه‌اش در فیسبوک به محمد بن سلمان، انتخابش به عنوان ولیعهد را تبریک گفته و نوشته: « امیدوارم که این انتخاب موجب حمایت از صلح با ریاض و همپیمانانش شود و قدرت مبارزه با تروریسم و اسلام‌گرایی افراطی به رهبری ایران را تقویت کند!» روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز به نقل از «منابع اطلاعاتی» نوشته که «محمد بن سلمان‌ دیدارهایی با مقامات اسرائیلی داشته است و این مقامات اسم رمزی «پسر» (الولد/ یِلِد) را برای او انتخاب کرده‌ بودند.»
امیدوار شدیم!
روزنامه «اسرائیل الیوم» نیز که از روزنامه‌های نزدیک به «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است دراین‌باره نوشته: «پسر سلمان در به رسمیت شناختن اسرائیل شتاب نخواهد کرد اما بذر امید زیادی را در روابط اسرائیل و عربستان می‌کارد. روزنامه «جروزالم پست»  هم به قلم «یوشع تایتلباوم» کارشناس امور عربستان در دانشگاه «بار ایلان» نوشته: « بن سلمان، مهندس شماری از طرح‌ها و پروژه‌هایی است که عربستان و اسرائیل را در خط فکری واحدی قرار می‌دهد و وی به دنبال ایجاد یک جبهه مشترک برای از بین بردن تاثیر ایران در لبنان، عراق و یمن است.»
وقوع انقلاب در عربستان، قطعی است
اما این کودتا باعث شده تا  برخی کارشناسان نیز از احتمال تشدید اعتراضات مردمی در عربستان خبر دهند. در همین ارتباط، دکتر «سعد الدوسری» از شخصیت‌های دانشگاهی مخالف رژیم سعودی با حمله شدید به «محمد بن سلمان» ولیعهد جدید عربستان گفته: «وقوع یک انقلاب برای ریشه‌کن کردن آل سعود حتمی است.» وی در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر در اشاره به محمد بن سلمان نوشته: «انقلاب برای ریشه‌کن کردن آل سعود در راه است و خرس خودسر و خرابکار باعث این کار خواهد شد، بشینید و ببینید.»
وی این را هم اضافه کرده که: «اگر مردم به‌پا نخیزند؛ فجایع بیشتری انتظار عربستان را می‌کشد. اگر مردم اقدامی فوری برای تغییر وضعیت نکنند؛ جنگ‌ها و فجایع و ماجراجویی‌های بیشتری در راه است.» شمس الدین النقاز، نویسنده و تحلیلگر تونسی هم با اشاره به چالش‌های داخلی و خارجی عربستان تاکید کرده که «مردم عربستان زمین را زیر پای محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به لرزه درخواهند آورد.»
بازداشت خانگی ولیعهد سابق و شاهزادگان مخالف
اما به نظر می‌رسد که ولیعهد جدید سعودی سرکوب مخالفان را از همان ثانیه‌های اول شروع کرده است. در همین ارتباط، برخی محافل سعودی فاش کردند که ولیعهد جدید سعودی 5 شاهزاده و شماری از افسران وزارت کشور را تحت بازداشت خانگی قرار داده است. صفحه «العهد الجدید» در شبکه اجتماعی توییتر که محافل تصمیم گیری در عربستان را از نزدیک رصد می‌کند نیز نوشته: «محمد بن سلمان دستور بازداشت خانگی 5 شاهزاده و شماری از افسران وزارت کشور عربستان را صادر کرده است زیرا آنها بعد از عزل محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور سعودی، همچنان با وی در تماس بوده‌اند.» «العهد الجدید» پیشتر خبر کودتای محمد بن سلمان و برکناری محمد بن نایف را جلوتر از همه فاش کرده بود.
 این صفحه همچنین فاش کرده که محمد بن نایف در قبال پیشنهاد دریافت 100 میلیارد دلار قبول کرد تا از ولیعهدی کنار برود! پیش از این نیز اخباری از حصر خانگی محمد بن نایف و برادرش منتشر شده بود.
اما با تمام مخالفت‌ها مفتی اعظم عربستان به همراه مقام‌ها و شخصیت‌های محلی عربستان چهارشنبه شب با محمد بن سلمان بیعت کردند. این مراسم در قصر صفا واقع در مکه مکرمه برگزار شد. شاهزادگان زیادی هم در صف‌های طولانی با وی بیعت کردند. اما آنچه مسلم است این که این بیعت به معنای عدم مخالفت‌ها در آینده با محمد بن سلمان نخواهد بود.