kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۳

تبلیغ یک انیمیشن مبتذل به نام سینماگر ایرانی!(اخبار ادبی و هنری)

یک انیمیشن مبتذل ساخته یک ایرانی مقیم آلمان که در جشنواره فیلم کن نیز حضور داشت از سوی رسانه‌های زنجیره‌ای از جمله خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری دولتی به عنوان اثری ایرانی در میان 10 فیلم بخش مسابقه جشنواره فیلم‌های انیمیشن انسی فرانسه (که از 23 تا 28 خرداد برگزار گردید)، معرفی شد!


این انیمیشن که مثل آثار ضدایرانی سالها پیش همچون «سنگسار ثریا» یا «بدون دخترم هرگز»، با همان لحن عقب افتاده سوپر شعاری، به سیاه‌نمایی علیه جامعه ایرانی پرداخته، علیرغم تلاش لابی‌های بین‌المللی اما در میان همان 10 اثر بخش مسابقه (که تقریبا اکثر آنها با عناوین مختلف موفق به کسب جایزه شدند) به‌دلیل نمایش صحنه‌های مستهجن (با حضور بازیگری که به‌دلیل انتشار فیلم‌های پورنو از ایران گریخت)، نتوانست هیچ موفقیتی کسب نماید!
 اما برخی رسانه‌های دولتی و زنجیره‌ای با درج خبرها و تبلیغات مختلف و با تکیه بر شیوه ظاهرا نوین ساخت انیمیشن یاد شده (موشن کپچر) که البته سالهاست در سینما و تلویزیون مورد استفاده قرار دارد! سعی کردند، مثل همیشه پیرامون حضور آثار ایرانی در جشنواره‌های خارجی سر و صدا راه انداخته و آن را موجب افتخار سینمای ایران جلوه دهند! (نکته قابل تامل اینکه برخی از این رسانه‌ها، انیمیشن یاد شده را با موضوعی اجتماعی معرفی کردند!)
اما شدت ابتذال این انیمیشن به حدی بود که همین رسانه‌ها در اعلام نتایج جشنواره انسی، نتوانستند نامی از آن ببرند. نکته دیگر اینکه چند انیمیشن نیز از سوی نهادهای رسمی سینمایی کشور در این جشنواره حضور داشت و حتی یک انیماتور ایرانی نیز به عنوان یکی از داوران این جشنواره معرفی شده بود. اما تا آنجا که در اخبار آمده، هیچ‌گونه اعتراض یا عکس‌العملی از سوی این حاضران ایرانی و یا نمایندگان نهادها و موسسات دولتی که در جشنواره انسی حضور داشتند، در مقابل انیمیشن مبتذل یاد شده، صورت نگرفت! این درحالی است که پیش از این بارها و بارها، فیلمسازان و آثار سینمایی فقط به‌دلیل اشاره‌ای منفی  به رژیم صهیونیستی یا افکار نژادپرستانه آن، از حضور در این جشنواره‌ها محروم شده‌اند!
باید متذکر شد علیرغم این،  سینمای انیمیشن ایران برخلاف فیلم‌های زننده آن، طی سالهای اخیر پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشته، اما به‌دلیل محتوای فرهنگی و ارزشمند خود با وجود ساختار فوق‌العاده، راهی در جشنواره‌های خارجی نداشته است! آثاری همچون «شاهزاده روم»، «فهرست مقدس» یا «رهایی از بهشت» علاوه براینکه از بالاترین استانداردهای ساخت انیمیشن برخوردار بودند (به‌طوری که حتی «شاهزاده روم» در وب‌سایت معتبر «آی ام دی‌بی»، امتیاز بالای 8/1 از 10 را کسب کرد) از استقبال مناسبی نیز در میان مخاطبان برخوردار شدند و «شاهزاده روم» هم در داخل کشور، سومین فیلم پرفروش سال شد و هم در خارج کشور نیز اکران‌های عمومی موفقی داشت.