kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۷۰۱۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷
پادشاه سعودی ولیعهد را برکنار و پسرش را جانشین خود کرد

محمد بن سلمان مهره جدید آمریکا در عربستان


سرویس خارجی-
سرانجام آمریکا با مداخله مستقیم و بر خلاف ادعاهای واشنگتن در مورد دموکراسی، ولیعهد سعودی را برکنار و مهره جدید خود یعنی محمد بن سلمان را از طریق ملک سلمان جانشین وی کرد. کمتر از یک ماه پیش سعودی‌ها با دعوت از ترامپ 500 میلیارد دلار ناقابل را در قالب قراردادهای نظامی و تجاری به جیب آمریکا ریخته بودند!
بالاخره دیروز جنگ قدرت پنهانی در دربار آل‌سعود آشکار شد و محمد بن سلمان 30 ساله توانست محمد بن نایف را از ولیعهدی کنار زده و خود به عنوان ولیعهد جدید عربستان به قدرت تکیه زند. اقدامی که مقدمات آن از سال 2015 توسط ملک سلمان مهیا شده بود. چرا که وی در چندین فرمان حکومتی مقدمات برکناری بن نایف را فراهم کرده بود. این روند دیروز بالاخره به مرحله نهایی خود رسید و بن نایف از صحنه سیاسی عربستان کنار رفت. مسئله‌ای که تقریبا تمام کارشناسان معتقدند آمریکا در ورای آن قرار دارد، چرا که دونالد ترامپ در سفر اخیر خود به عربستان و انعقاد قرارداد 500 میلیارد دلاری با ریاض به نوعی دستخوش پادشاهی «بن سلمان» را دریافت کرد. نگاهی به تغییرات جدید در عربستان به خوبی نشان‌دهنده غلبه جناح به شدت تندرو در عربستان است.
«ملک سلمان بن عبدالعزیز» صبح چهارشنبه طی حکمی سلطنتی «محمد بن نایف»، وزیر کشور و ولیعهد را از ولیعهدی و تمام منصبی که داشت برکنار کرد و «محمد بن سلمان»، پسرش و جانشین ولیعهد را به عنوان ولیعهد جدید و جانشین خود انتخاب کرد. «محمد بن نایف»، از پست وزیر کشوری و معاون نخست‌وزیر هم عزل شده است تا خطری برای بن سلمان نداشته باشد. پسر پادشاه به جای بن نایف به عنوان معاون نخست‌وزیر تعیین شده در حالی که همچنان وزیر دفاع باقی می‌ماند! سعودی‌ها می‌گویند در رای‌گیری هیئت بیعت، محمد بن سلمان از ۳۴ رای با ۳۱ رای به پست ولیعهدی رسیده است. پادشاه سعودی همچنین دیروز درخواست کرده امشب بعد از نماز تراویح با ولیعهد جدید در مکه مکرمه بیعت شود. محمد بن نایف به رغم کنار گذاشته شدنش با محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد در کاخ صفا در مکه بیعت معناداری کرد! و برای او حتی آرزوی موفقیت نمود!  براساس گزارش خبرگزاری «واس» عربستان، دستور پادشاه ماده پنج اساسنامه حکومتی این کشور را تعدیل کرده است. این اولین بار است که به عربستان قدرت از پدر به پسر به ارث می‌رسد. براساس دستور پادشاه، شاهزاده «عبدالعزیز بن سعود بن نایف» وزیر کشور جدید شده است. در ادامه عزل و نصب‌های پادشاه، «احمد بن محمد السالم» به عنوان معاون وزیر کشور در سطح وزیر (یعنی در سطح ممتاز) تعیین شده و دکتر «ناصر الداوود» از پستش برکنار و به عنوان نماینده وزارت کشور در سطح وزیر تعیین شده است.
این دستور جدید پادشاه در حالی است که او اخیرا در ادامه جنگ قدرت در این کشور اختیارات «محمد بن نایف» را کم کرده بود. طبق گزارش اخیر خبرگزاری رسمی عربستان، «سلمان بن عبدالعزیز» دستور تغییر و تحول در وزارت دادگستری این کشور را داده بود. طبق این دستور، نام هیئت تحقیق و دادستانی کل به دادستانی کل تغییر کرد و در این وضعیت از استقلال برخوردار شده است. طبق این دستور، دادستان کل که از این پس به‌ طور مستقیم با پادشاه در ارتباط است، از استقلال تام برخوردار خواهد بود و هیچ‌ کس حق دخالت در کار وی را نخواهد داشت. این در حالی است که پیش‌تر دادستان کل با ولیعهد عربستان مستقیم در ارتباط بود و این فرمان به معنای محدود شدن اختیارات محمد بن نایف بود. این اتفاقات در عربستان بدون شک با واکنش سایر شاهزادگان مواجه خواهد شد و بن سلمان نخواهد توانست همه مخالفان را سرکوب کند.
برخی کارشناسان با توجه به سابقه سیاهی که بن سلمان در همین چند سال گذشته و پس از رسیدن به قدرت از خود به جا گذاشته، انتخاب وی را اتفاقی خطرناک می‌دانند. این عده برای اثبات ادعای خود به یمن اشاره کرده و می‌گویند، بن سلمان با جنگ‌افروزی در یمن، عربستان را به باتلاق جنگ وارد و یمن را هم نابود کرد. این کارشناسان در عین حال معتقدند اگر کسی باشد که آل سعود را سرنگون کند، همین بن سلمان است؛ چرا که ناپختگی وی بهتر از هر دشمنی کار سعودی‌ها را یکسره خواهد کرد.
اقامت اجباری بن نایف!
از سوی دیگر برخی خبرها حکایت از این دارند که ولیعهد مخلوع و برادرش تحت اقامت اجباری قرار گرفته‌اند. یک روزنامه‌نگار الجزایری با ذکر این خبر اعلام کرده بلندپروازی‌های محمد بن سلمان کاملا روشن است و او می‌خواهد به تخت سلطنت برسد.