kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۸۷۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳

جمع‌آوری طومار از سوی شاهزادگان سعودی در اعتراض به تحویل تاج و تخت به محمدبن سلمان

شاهزادگان ارشد سعودی طوماری را در اعتراض به تحویل تاج و تخت به محمدبن‌سلمان، خطاب به پادشاه سعودی امضا کرده‌اند.


 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری «العهد نیوز»، در عربستان طوماری افشا شده که شاهزادگان ارشد آل‌سعود آن را خطاب به ملک سلمان پادشاه عربستان و در اعتراض به تحویل تاج و تخت به محمد، پسرش و جانشین ولیعهد، امضا کرده‌اند. خبر تهیه این طومار را که کاربران عرب‌زبان در توییتر دست به دست می‌چرخانند، دفتر «مقرن بن عبدالعزیز»، ولیعهد پیشین سعودی، منتشر کرده است.
21 نفر از شاهزادگان بلند پایه خانواده حاکم، این طومار را امضا کرده‌اند. امضاکنندگان این طومار به اطلاعاتی که به آنان رسیده اعتراض کرده‌اند، اطلاعاتی که نشان می‌دهد ملک سلمان قصد دارد محمد، پسرش را در امور کشور و حفظ منافع مردم جانشین خود کرده و خود، لقب «خادم الحرمین الشریفین» را حفظ کند. معترضان تاکید کردند این اقدام می‌تواند به فروپاشی خاندان حاکم و آینده‌ای مبهم برای عربستان منجر شود. از شاهزادگان بارزی که طومار را امضا کرده‌اند، بندربن‌سلطان، متعب‌بن‌عبدالله، ترکی‌الفیصل، الولیدبن‌طلال، محمدبن‌نواف و خالدبن‌ترکی هستند.
خبر امضای این طومار پس از آن منتشر شد که «ملک سلمان» سه روز پیش تصمیماتی گرفت که به گفته ناظران، سلطه محمدبن نایف ولیعهد را بیش از پیش به حاشیه می‌برد و در مقابل «محمد بن سلمان» را بیشتر به تاج‌وتخت پادشاهی نزدیک می‌کند. از جمله این تصمیمات، استقلال دادستانی کل است که براساس آن، ملک سلمان اختیار نظارت بر آن را از محمد بن نایف ولیعهد سلب کرده است. پادشاه سعودی طبق تصمیم جدید، هیئت تحقیق و دادستانی کل این کشور را که تاکنون زیر نظر محمدبن نایف ولیعهد اداره می‌شد، از قوه مجریه یعنی وزارت کشور که در اختیار محمدبن نایف است، جدا کرد تا هیئت دادستانی کل به صورت مستقل عمل کند و مستقیم به پادشاه گزارش دهد!