kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۶۸۳۵
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۵

حادثه تروریستی تهران موجب اتحاد و نفوذ بیشتر ایران می‌شود(خبر ویژه)

تحلیلگر و عضو اندیشکده چتم هاوس تاکید کرد که حادثه تروریستی اخیر در تهران سبب تقویت عزم ایران و نفوذ بیشتر در منطقه خواهد شد.



صنم وکیل در این یادداشت که در تارنمای چتم هاوس منتشر شد، نوشت: هفته گذشته داعش مسئولیت حمله تروریستی به پارلمان و حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران را برعهده گرفت.
اما این حمله برای ایران و سیاست خارجی‌اش چه معنایی دارد؟ این حمله حمایت افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را افزایش می‌دهد، رهبری ایران همواره اعلام کرده که در خط مقدم جنگ جهانی علیه تروریسم است و درگیری‌های نظامی در جنگ داخلی سوریه و حمایت از پیکارجویان در عراق و یمن برای مقابله با داعش بوده است.
عضو اندیشکده چتم هاوس افزود: حملات یاد شده انگیزه مردم ایران برای دفاع از دخالت‌های منطقه‌ای و تقویت عملیات ضدداعش را افزایش خواهد داد. در نتیجه ایران به جای عقب‌نشینی فعالیت‌های خود را افزایش می‌دهد.
صنم وکیل در ادامه بیان داشت: ایران اکنون تلاش می‌کند تا شکاف میان کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس را بیشتر کند. وی افزود: بلافاصله پس از حمله تروریستی تهران، دولت ایران، با اشاره به  اظهارات اخیر ریاض علیه این کشور، عربستان را به همدستی با عوامل این حادثه متهم کرد.
ایران و عربستان مدت‌ها است بر سر گسترش نفوذشان در منطقه با یکدیگر جدال دارند.
این عضو اندیشکده چتم هاوس عنوان کرد: حادثه تروریستی تهران سبب نمی‌شود تا ایران موضع دفاعی به خود بگیرد،  ایران قادر است که از آن یک فرصت اتحاد بسازد.
این تحلیل‌گر در ادامه عنوان کرد: حمله تروریستی اخیر و تغییر موضع کاخ‌سفید علیه تهران سبب تقویت راهبرد آیت‌الله خامنه‌ای در حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی دولت از دخالت‌های خارجی خواهد شد.
وی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اکنون دستور خواهد داشت تا ضمن تقویت امنیت مرزهای ایران، از دولت‌های هم پیمان و بازیگران غیردولتی حمایت کند. این اتفاق سبب همگرایی بیشتر در ایران خواهد شد.